Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Schou35
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03 okt 2021 11:56

Valg af pillefyr

Indlæg af Schou35 » 03 okt 2021 12:04

Hej Allesammen

Jeg overvejer at købe mig et pillefyr, som enten skal supplerer mit stokerfyr eller/og på sigt erstatte det.

Vi har 2 etager og cirka 400kvm, gulvvarme i 75% af stueetagen og radiatorer for resten, hvilket fyr vil i anbefale her?

Jeg har selv kigget lidt på Blackstar 25kw, men jeg er meget i tvivl om, hvilket og hvilken størrelse fyr jeg skal vælge. Jeg så gerne, at fyret var relativt let at vedligeholde både ift. aske og 'service'.

Jeg håber, at i kan hjælpe mig her.

Mvh
Steffan


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Valg af pillefyr

Indlæg af pille bruger » 03 okt 2021 12:06

Schou35 skrev:
03 okt 2021 12:04
Hej Allesammen

Jeg overvejer at købe mig et pillefyr, som enten skal supplerer mit stokerfyr eller/og på sigt erstatte det.

Vi har 2 etager og cirka 400kvm, gulvvarme i 75% af stueetagen og radiatorer for resten, hvilket fyr vil i anbefale her?

Jeg har selv kigget lidt på Blackstar 25kw, men jeg er meget i tvivl om, hvilket og hvilken størrelse fyr jeg skal vælge. Jeg så gerne, at fyret var relativt let at vedligeholde både ift. aske og 'service'.

Jeg håber, at i kan hjælpe mig her.

Mvh
Steffan
Tag en snak med en god forhandler.
Han kan bedre rådgive om størrelsen på fyret :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

pendec

Re: Valg af pillefyr

Indlæg af pendec » 04 okt 2021 18:18

Schou35 skrev:
03 okt 2021 12:04
Jeg har selv kigget lidt på Blackstar 25kw, men jeg er meget i tvivl om, hvilket og hvilken størrelse fyr jeg skal vælge. Jeg så gerne, at fyret var relativt let at vedligeholde både ift. aske og 'service'.
Hvad er budget du vil bruge på pillefyr + installation totalt?

Der er jo Easypellet (ökofen) og Windhager Biowin som er nok luksus modellerne, fordi de bare det bedre, og så har de vist en længere garanti end NBE, og dækker vist også driftsdele , så længe du installerer med aut. vvs'r som kender produkter, som NBE også vil have, ellers ryger garanti hos dem ned til 6 måneder og så dækker NBE ikke sliddele og eltænder. De andre 2 andre jeg nævner accepterer vist slet ikke du gør det selv, så et plus selvom det ikke lyder godt.

Så spørgsmålet er nok hvad "let at vedligeholde" betyder for dig, og din økonomi :)
Der er et årligt gebyr på NBE og de andre for at vedligeholde garanti og service, forudsat du ikke selv installerer noget, så kan garanti forlænges på produkterne. Easypellet står til 1500,- for at forlænge garanti aftale til 7 år.

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Valg af pillefyr

Indlæg af Blinky » 06 okt 2021 00:49

Og så er der jo MGM fyret, der er klippestabilt, selvregulerende og har et meget lille behov for sliddele.
Prisen er også yderst fornuftig installeret.
Prøv at få noget automatisk pilleindtag fra silo med indblæste piller. Hvis du har pladsen har MGM teknikken til at styre det.

pendec

Re: Valg af pillefyr

Indlæg af pendec » 06 okt 2021 13:22

Blinky skrev:
06 okt 2021 00:49
Og så er der jo MGM fyret, der er klippestabilt, selvregulerende og har et meget lille behov for sliddele.
Prisen er også yderst fornuftig installeret.
Prøv at få noget automatisk pilleindtag fra silo med indblæste piller. Hvis du har pladsen har MGM teknikken til at styre det.
MGM Easy med aske udtag og automatiseret rengøring af herd og røgrør, så er vi nok tæt på ingen vedligehold.
Ved ikke om de andre modeller kan kører flere måneder uden at tømme aske eller rengøring af røgrør.

Min nuværende MGM Easy kræver asketømning ca. 14 dage, (25-30sække), og så skal man daglig trække i røgrør renser, det er det bedste for virkningen, ikke besværligt men det er der som en opgave.

Så betaler man mere, så kan Easy også i en fuld auto 25kW nok klare opgaven.

Har selv lige fået opdatering, så nu skulle jeg kunne køre med vejrstyring og få senere få fyret til at styre en 3vejs med vvb på hele året :) Det bliver om nogle måneder. Og så er den kommet på wifi , jubiii.


Besvar