Lav kedeltemperatur på et BS1016

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
JoeDohn7941
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12 maj 2021 11:29
Mit fyr: BS1016
Areal: 140
Brændsel: Lava 6mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100

Lav kedeltemperatur på et BS1016

Indlæg af JoeDohn7941 »

Hej.

jeg er ny ud i pillefyrets verden, så jeg er super glad for at have fundet et forum hvor jeg forhåbenligt kan lære lidt :-)

Ganske kort intro: jeg har købt et helårshus som jeg har fået flexstatus på, og skal bruge til sommerhus. I dette er der et nyere BS1016 fyr med en 10kw brænder. Styringen er en NBE v10.0527. Indtil videre har kørt videre med de samme piller og indstillinger som den tidligere ejer, og jeg har blot startet fyret aftenen inden jeg skal i sommerhus, og slukket det når jeg er taget hjem igen. Det har fungeret ganske udemærket.

Det bruger en del piller at varme huset op "fra nul" hver gang, så derfor har jeg aktiveret en timer, også fra tidligere ejer, som han brugte om sommeren. Timeren får fyret til at køre fra 02:00-06:00 hver anden nat. Min forventning / håb er fyret nu kører i 4 timer hver anden nat, og dermed er der nogenlunde varmt vand og huset bliver ikke kølet helt ned her i sommer perioden. Jeg har også aktiveret timeren for vvb på de samme tindpunkter, så de to timere er ens.

Problemet er nu at jeg har fået "lav kedeltemperatur" første gang fyret skal starte med timer funktionen. Jeg har lige fyldt vand på da trykket var nede på godt ½ bar.

Mit spørgsmål er nu:
kan fejlen skyldes at der er kommet luft i systemet ifm vandpåfyldningen?
kan årsgane være noget med de 2 timer indstillinger?
hvad skal trykket ca. være i systemet?

Hvis der bor en entusiast i nærheden af fyret (Knud, 6200 Haderslev) viser jeg gerne frem og tager mod råd og vejledning for bedre at forstå hvad jeg har med at gøre.

btw. kan man se lidt om mit pillefyr her: https://stokercloud.dk/dev/showmain.php ... ttersgaard

pft.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Lav kedeltemperatur på et BS1016

Indlæg af triumph »

Alarmen "Lav kedeltemp" kommer hvis fyret ikke kommer over xx grader inden for yy timer.
Det kan f.eks ske hvis din shunt ikke virker korrekt.
Normalt skal fyret "Varme sig selv op" inden det sender varme ud i systemet. Men hvis shunten ikke virker, så sender et alt varmen ud i systemet med det samme, og måske kan fyret ikke nå kedel temperaturen inden for de 4 timer det køre
Hvis du f.eks har gulvvarme går der langt tid, fra fyret starter, til rum er opvarmet, og ydelse på fyr falder
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Lav kedeltemperatur på et BS1016

Indlæg af triumph »

Checkkede lige stokercloud.
Dit fyr køre kun 1 time, og når kun 40 C
Din shunt ser ud som om den er sat til for lav temperatur. hvis din kedeltemp. er sat til 70 C, så skal returen være sat til 55 c => den leder først vand ud i systemet, når returen når 55 C
JoeDohn7941
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12 maj 2021 11:29
Mit fyr: BS1016
Areal: 140
Brændsel: Lava 6mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100

Re: Lav kedeltemperatur på et BS1016

Indlæg af JoeDohn7941 »

Hej Triumph.
Mange tak for info :-)
jeg har makket rundt med det flere gange hen over weekenden. Til sidst fandt jeg ud af at trykket i systemer var lavt, og efter at have fyldt vand på op ca. 1,7 bar blev fyret ved at køre. Så jeg har nu lært at der skal vand igennem kedlen og systemet for at den kan varme op.

Mine kvaler stopper dog ikke her. Efter fyret havde kørt lidt, synes jeg jeg kunne lugte røgen. Det har jeg ikke kunnet tidligere og det er heller ikke sådan at der er røg i rummet, men jeg kan meget svagt se røg fra skorstenen nu. Ved at kigge på flammen i brandkammeret, kan jeg se at den ikke er nær så kraftig som den har været tidligere. Jeg tænker det er tilførslen af piller, og efter at have søgt lidt rundt i forumet her, kan jeg læse mig til at det ikke er helt ualmindeligt at sneglen/siloen stopper til med smuld fra pillerne. Jeg har derfor tømt siloen for piller og afmonteret sneglen og fået støvsuget og fjernet alt smuld. Der var godt nok meget, så jeg kan godt forstå der ikke kommer ret mange piller igennem.
Desværre afhjalp det ikke hvordan fyret brænder nu, så jeg tænker der noget andet galt.
Min plan er nu at forsøge at indstille fyret forfra, altså veje piller og alt det der.
Som det måske fremgår af denne besked, så forstår jeg knappest hvordan fyret virker, så er der nogen der har et par hints om hvordan det gøres? og i hvilket område de forskellige værdier kan forventes at ligge?

Der skrives lidt om at ilt styring er bedre, for her doserer styringen selv piller og blæser efter et ønsket ilt niveau ved forskellige effekter. Vil det være en god ide at tilkøbe en ilt styring (lamdasonde)?

mvh. Holger
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Lav kedeltemperatur på et BS1016

Indlæg af triumph »

Du skal veje pille af og justere blæser
Kig i manual og på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=UF7BEmKAja8

JoeDohn7941
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12 maj 2021 11:29
Mit fyr: BS1016
Areal: 140
Brændsel: Lava 6mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100

Re: Lav kedeltemperatur på et BS1016

Indlæg af JoeDohn7941 »

Hej Triumph.

Tak for svar. jeg prøver at få afvejet piller og justeret blæseren iht. manualen, og så ser jeg den youtube video du har linket til.

Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på?

Mange tak for hurtigt svar :-)
JoeDohn7941
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12 maj 2021 11:29
Mit fyr: BS1016
Areal: 140
Brændsel: Lava 6mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100

Re: Lav kedeltemperatur på et BS1016

Indlæg af JoeDohn7941 »

Hej Igen.

Så har jeg langt om længe været i sommerhuset og fået kigget lidt på fyret. Jeg har prøvet flere forskellige muligheder for at få fyret til at køre optimalt og undgå alarmer. Og lad mig starte med at afsløre at jeg synes det kører helt godt nu :-)

Indledningsvis gik fyret i fejl da jeg startede det op torsdag aften for at der skulle være varme på til om fredagen. Samme fejl: lav kedeltemperatur.
Da vi ankom til sommerhuset fredag, var trykket igen lavt i varmekredsen - ret irriterende da jeg havde fyldt vand på anlægget sidst vi var der. Jeg resonerede mig frem til at enten er der en utæthed, eller også er det ekspansionsbeholderen der driller. Jeg fik den afmonteret, tømt for vand, og pumpet tryk i til ca. 1 bar (jeg regner med trykket med koldt vand i systemet skal være ca. 1 bar. Når så temperaturen stiger og vandet udvider sig, skal ekspansionsbeholderen så kunne tage det, og afgive det igen når vandet bliver koldt igen). jeg fik monteret ekspansionsbeholderen igen, og startet fyret op. Desværre fik jeg samme fejl igen efter ca. ½ times drift.

Så det var ikke trykket i systemet / kedlen som først antaget :-( jeg havde heldigvis forberedt mig lidt, og læst lidt om afvejning af piller (tak til Triumph), så det kastede jeg over. Jeg kørte med sneglen 3*6 min 3 gange, altså 9 kørsler i alt, for at være helt sikker på at ramme den lige i røven. Derved kom jeg frem til at ydelsen på sneglen skulle stilles på 600g/6min. Det er noget af en forskel fra de 1200g den var sat til! jeg har efterfølgende vejet igen, dog kun 1 gang, og har nu sat den til 650g.
Jeg fik startet fyret og alt så ud til at køre fint nu.

jeg kan godt lide at vide hvad jeg har med at gøre, så festen stopper ikke her. Blæserne skulle selvfølgelig også indstilles for at få den bedst mulige forbrænding :-). Det gik fint ved 50% og 100% drift, men ved 10% kunne jeg simpelthen ikke styre det. Næsten ingen flamme og masser af alarmer på intet lys i over 2 min. Jeg prøvede mange forskellige blæser indstillinger ved 10% men fyret gik næsten ud, og der var nærmest kun gløder det meste af tiden. Efter at have brugt en del tid i dette fine forum (hvor der er svar på det meste :-) ) fandt jeg en artikel der forklarer at man også kan justere på ekstern snegl's min. ydelse for at gøre tilførslen af piller lidt mere stabil. Som jeg efterhånden er kommet frem til, så er ujævn dosering af piller i BS1016 mini tank, et kendt problem. Minimum dosering var sat til 5g, altså det halve af hvad den står til iflg. standard indstillinger., 10g. Jeg fik den gradvis justeret op, 2g. ad gangen med en masse ventetid, luren ned gennem lemmen og indånding af alt fra aske til røg :-). Nu er jeg kommet frem til at 12g min. dosering passer fint til mit fyr. Efter at have indstillet lidt mere på blæseren ved 10% brænder fyret nu med en lille pæn flamme ved 10%.

Det er rigtig meget smuld i siloen, med ujævn dosering til følge, og så vidt jeg kan læse mig til, så er der ikke så meget der kan gøres med sneglen i en bs1016 mini silo. Som flere skriver har de god gavn af lidt olie i pillerne, så jeg har tilsat godt 1dl. madolie til pillerne. Om det hjælper ved jeg ikke endnu, men doseringen ved afvejning svinger ca. 200g, og det synes jeg er meget når snittet havner på kun 600 - 650g.

Mange tak for hjælpen Triumph :great:
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Lav kedeltemperatur på et BS1016

Indlæg af pille bruger »

Alarm lav kedeltemperatur kommer når fyret ikke kommer op over den indstillede minimum temperatur, inden ½ time.
Minimum temperaturen kan indstilles i menuen hvor du indstiller ønsket kedeltemperatur.

Det er en sikkerheds indstilling for hvis alt vand er løbet ud, så sæt den ikke for lavt, heller ikke alt for højt. icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Lav kedeltemperatur på et BS1016

Indlæg af triumph »

Hvis sneglen kun yder 600 g på 6 minutter, kan du godt belave dig på at lave dit arbejde om igen........
Normalt ligger sneglydelsen på de ca 1000-1300 gram.
Når du får smuldet ud af siloen skulle du gerne havne der oppe igen, og så er forfra med justeringen......
Det er umuligt at justere forbrændingen med så meget smuld i siloen, særligt i lav last, som du også oplevede.
Den nemmeste måde at få smuldet ud på, er at køre siloen tom for piller.
Det er ikke min erfaring man kan fjerne så store mængder smuld ved at tilsætte olie

Umiddelbart lyder et fortryk i ekspansionsbeholderen på 1 bar højt. Vandet skal jo også kunne trykke beholder sammen
Her er retningslinjer:
https://www.reci.dk/hvad-skal-fortrykke ... sbeholder/
JoeDohn7941
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12 maj 2021 11:29
Mit fyr: BS1016
Areal: 140
Brændsel: Lava 6mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100

Re: Lav kedeltemperatur på et BS1016

Indlæg af JoeDohn7941 »

Hej Triumph og Pille bruger.
Tak for de finde input.
Jeg forstår nu at fyret formodentlig er gået ud pga. kedlen ikke har kunnet opnå min. temperatur inden for ½ time. Den er sat til 30 grader, og jeg kan se at det er standard for et bs1016 10kw. Så det er der vist ingen grund til at pille ved.

Det lyder til jeg må på den igen, og jeres kommentarer bekræfter også min fornemmelse af at det i bund og grund er smuld jeg døjer med og derfor bliver doseringen forkert. Dermed kan jeg heller ikke indstille blæsere så den brænder den heller ikke korrekt. Jeg synes dog det er mærkeligt at mini siloen (den der er bygget sammen med fyret) er så følsom overfor smuld. Jeg har haft tømt siloen, og suget smuld op, samt afmonteret sneglen og rengjort den for smuld. Der var da en del smuld. Jeg synes faktisk det er en smule bøvlet at tømme tanken - den var ca. ½ fuld..... og afmontere sneglen, men kan være det er lettere 2 gang ;-)
Men hvis det allerede er galt igen, efter ca. ½ silo fuld piller, så er det meget følsomt overfor smuld, eller også har jeg været meget uheldig med pillerne. Det er Lava 6mm piller, og så vidt jeg kan læse mig til, så skulle det være ret gode piller. Jeg har ca. 6 paller, som fulgte med i handlen, så hvis der er så meget smuld i dem, bliver jeg lidt træt......Er det lovligt at ombygge siloen, jeg ved ikke lige helt hvordan endnu, men på en eller anden måde få bygget en renselem i så der kan fjernes smuld i bunden uden at skulle tømme siloen, eller få sneglen flyttet ud fra selve siloen så der jeg kan bore huller som så mage andre, og lade sneglen løbende fjerne smuld?
Nå, men min plan er nu at få kørt den knap ½ silo fuld piller der er i færdig med smuld og det hele. Og når jeg har nået bunden af siloen, rengør jeg igen og fylder op med friske piller, og vejer af igen igen. Så må vi se om afvejningen kan blive lidt mere stabil.

Er det en fejl at jeg har sat minimum kørsel af snegl til 12g?
Afvejning kan jeg forstå forventes at lige på ca. 1000 - 1300g - gælder det også for den sammenbyggede mini silo?
I hvilket niveau kan jeg forvente blæsere hastighed ved hhv. 10, 50 og 100%?

Jeg har sat min. til 1,5kw. Er det forkert? skal den sættes 1kw, som jo rent faktisk er 10% af ydelsen på et 10kw fyr? jeg har tænkt at den ikke kan brænde rent / ordentligt ved 1kw, så derfor har man være nødt til at sætte den lidt højere ved min. ydelse?

Mht. tryk i ekspansionsbeholder, så har jeg snakket med en vvs'er, som mener at et tryk når vandet er varmt på omkring 1½ bar vil være fornuftig, når alle radiatorer sidder i stueplan. Jeg har pumpet tryk på ekspansionsbeholder på 0,9 bar, monteret den igen, og fyldt vand i systemet til ca. 1,0 bar. Når fyret så har varmet det hele op, ender jeg med et samlet tryk på ca. 1,3 - 1,4 bar. Det tænker jeg er ok, så kan ekspansionsbeholderen vel "absorbere" udvidelsen af vandet når det er varmt, samt afgive det igen når temperaturen falder. Husk på jeg bruger det som sommerhus, hvor fyret tændes når vi er der, slukkes igen når vi ikke er der. Derfor vil der være store temperatur svingninger i mit system.

mange tak for jeres hjælp.

Besvar