Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ingen varme

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Dennis3480
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 01 feb 2021 16:00

Ingen varme

Indlæg af Dennis3480 » 01 feb 2021 16:21

hej med jer alle sammen. :)

Jeg har en Pellux 100 Kedel + Ecoteck bioline 20 ( 20 kw ) brænder monteret. Mener det hele er fra 2008. Det har kørt så fint indtil for 3 uger siden hvor jeg ikke kunne få min kedel på over 40 Grader. Min styring står til 55 Grader ( den stopper ved + 6 og går i gang igen ved -2, dvs 61 Grader og 53 grader )

mit problem er:

Der er begyndt at komme utrolig meget sod i kedlen, træpillerne bliver ikke helt brændt af. ( ligger sorte i askeskuffen ) Men det store problem er at jeg ikke kan få min kedeltemperatur over 40 Grader(?)

Jeg går meget op i at rense fyret og efter sidste rens, så kørte fyret fint, fin aske, temperaturen kom op på 50 Grader ish men nu er den på 40 igen.

Jeg har ikke iltstyring på det og det er har som sagt bare kørt uden problemer ( udover de alm sliddele som skal skiftes )

Jeg bor i nordsjælland og håber der er nogle af jer kloge mennesker der kan hjælpe :-)

Dennis


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Ingen varme

Indlæg af thy » 01 feb 2021 16:50

lyder som problem med luft

blæser kører ikke så hurtig som den plejer,det kan være kondensator eller dårlige lejer der bremser blæs

ellers noget der er blokeret i luft vejen fra blæser til herd

ellers til stoppet skorsten/rør
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Dennis3480
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 01 feb 2021 16:00

Re: Ingen varme

Indlæg af Dennis3480 » 01 feb 2021 18:56

Jeg kigger på skorsten i morgen (spejl ved min renseluge og se om jeg kan se lys) hvis det er min blæser skal jeg vel måle på den(?)

Har lige kigget på fyret. Kedel siger 38 grader og min styring siger 58 grader...

pendec

Re: Ingen varme

Indlæg af pendec » 01 feb 2021 20:17

Normalt når kedel lige pludselig halter, så er det jo oftest bare kulden som trænger på, og dit forbrug stiger / skal øges.
Så kan kedel ikke selv modulere eller rammer max, så må du på en eller anden måde forøge forbruget, så du kan komme over 40 grader.

Rammer du 50 grader efter rens, så skal du nok vedlige rengøre oftere, fordi forbrug stiger, og så igen, øge forbrug så du rammer max.

Dennis3480
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 01 feb 2021 16:00

Re: Ingen varme

Indlæg af Dennis3480 » 02 feb 2021 16:45

Kan det virkelig bare være kulden.? Jeg har aldrig oplevet det før. Jeg kan se de 4 "afgangshuller" hvor jeg har min retarder ( eller hvad de nu hedder ) i der er nogle af retarderne sorte med noget aske lignende på. Jeg har altid undret mig over hvad de gør.

Jeg har ikke fået kigget igennem skorsten. Jeg kunne godt mistænke min blæser.? Er der nogen som har erfaring med en Ecoteck Bioline 20 brænder/blæser.?


Besvar