Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spørgsmål til Baxi TPK og Baxi varmvands varmer.

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Ildstaal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 04 jan 2021 18:33
Mit fyr: Baxi TPK 22kw
Areal: 114
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5683
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Spørgsmål til Baxi TPK og Baxi varmvands varmer.

Indlæg af Ildstaal » 09 jan 2021 11:30

Hej, sikke et spændende forum, med tilsyneladende utroligt hjælpsomme og flinke mennesker.

Jeg står med et Baxi TPK anlæg i vores "nye" hus, som jeg forsøger at blive klog på.
Det køre nogenlunde, men har haft flere stop med fejlen "intet brændsel" og kagedannelse i brænder skålen som kunne fjernes og herefter kunne fyret startes op igen og køre fint en uges tid.
I første omgang fik jeg det renset ordenligt og ikke kun tømt brænder skålen som tidl. ejer rådførte mig til at gøre ugentligt som det eneste.....
Lad os bare sige at det var temmelig tiltrængt.

Billede


Under rengøring af brænderen opdagede jeg at metallet var flækket omkring tændelementet (til venstre for aflange huller og flængen løber også videre op på selve fladen) og at der var aflejret en del materiale som jeg med kirurgisk forsigtighed og præcision dog fik fjernet langt det meste af, men hvor bekymret skal jeg være for standen af min brænder?

Billede


Vi er så åbenbart også blevet de heldige ejere af en elektrisk vvb. Også fra baxi. Men der er ikke meget at komme efter i displayet?
Jeg formoder at den giver os mulighed for at kunne lukke ned for fyret i sommer perioden og derved spare træpiller?
Og er det rigtig gættet at jeg på nuværende tidspunkt bare kan justere på termostaten under beholderen for at få varmere vand til f.eks. karbad?

Billede

Billede

Vi bruger tæt på 30kg 8mm træpiller af mærket RW, i døgnet.
Det synes jeg virker lidt vildt til 114m2, selvom ca. halvdelen af huset er dårligt isoleret.
Asken ser således ud:
Billede

Jeg har haft kigget til flammen under drift, og det var altså nogle voldsomme og hvæsende flammer der konstant skød flere "stjernekastere"
Hvilket ikke lyder helt rigtigt sat op imod hvad man kan læse rundt omkring?

Indstillingerne for lav og høj ydelse virker også lidt sære...
Billede
De er sat til:
Lav ydelse: 50% blæs, 20% piller.
Høj ydelse: 70% blæs, 44% piller.

I manualen er default værdierne oplyst til:
Lav ydelse: 22% blæs, 30% piller.
Høj ydelse: 30% blæs, 60% piller.


Håber på nogle gode inputs da jeg er rimelig grøn på området, men elsker at pille icon_cheesygrin.gif
Last edited by 1 on Ildstaal; edited 9 times in total


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Spørgsmål til Baxi TPK og Baxi varmvands varmer.

Indlæg af Lintz » 09 jan 2021 12:07

Hej - Og velkommen til.

Tak for de pæne ord om dette forum. :great:

Med hensyn til Baxi kan jeg ikke hjælpe men det ser ud til at der er et problem med dine indsatte fotos.
Her ved mig ser det sådan ud :wink:

Mvh. Lintz / Redaktør.
Capture.PNG
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Ildstaal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 04 jan 2021 18:33
Mit fyr: Baxi TPK 22kw
Areal: 114
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5683
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Spørgsmål til Baxi TPK og Baxi varmvands varmer.

Indlæg af Ildstaal » 09 jan 2021 12:18

Hmm, det kigger jeg lige på. Det ser fint ud ved mig.

EDIT: Så skulle det være fikset :great:

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Spørgsmål til Baxi TPK og Baxi varmvands varmer.

Indlæg af Lintz » 09 jan 2021 12:57

Ildstaal skrev:
09 jan 2021 12:18
Hmm, det kigger jeg lige på. Det ser fint ud ved mig.

EDIT: Så skulle det være fikset :great:
:great: :great: :great: :great: :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Spørgsmål til Baxi TPK og Baxi varmvands varmer.

Indlæg af Jens » 09 jan 2021 14:05

Kender ikke modellen, men asken ser meget lys ud og beskrivelsen af stjernekaster og hvæsende flamme, tyder på rigeligt med luft.
Ser man samtidig på indstillingerne og sammenligner dem med standardindstillinger, så synes blæsetallene også voldsomt høje i forhold til pillemængderne.

Måske har den manglende rensning af fyret gjort det nødvendigt at hæve blæsetallene løbende, for bare at få noget luft igennem.

Forsøgsvis så ville jeg prøve at gå tilbage til standardindstillingerne, det er slet ikke givet at de er optimale, - men kunne være et fornuftigt udgangspunkt at starte fra, nu fyret endelig er blevet renset ordentligt.

Angående vvb, så ser det ud til det er en termostat med føler i beholder, der sidder under den, - og ja, du kan hæve temperaturen i beholderen ved at skrue den lidt højere op.
Det er altid lidt en afvejning, mindst 55 grader så er du sikkert mod ligionellabakterier, - men samtidig, så jo højere temperatur jo større risiko for kalkudfældninger i vvb.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Spørgsmål til Baxi TPK og Baxi varmvands varmer.

Indlæg af Jens » 09 jan 2021 14:28

Angående vvb, så kan placeringen af føleren oppe i beholderen også spille ind på mængden af varmt vand til rådighed.
Jeg kender ikke dybden på dyklommen, men jo højere oppe føleren sidder, - jo mindre mængden vand bliver varmet op, før termostaten begynder at lukke.
Men det er muligt at føleren kun lige kan skubbes lidt op i bunden, og så spiller det næppe en rolle. Det er mere, hvis føleren kan skubbes helt op i toppen på beholderen, at det vil gøre en væsentlig forskel på mængden af varmt vand til rådighed.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Ildstaal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 04 jan 2021 18:33
Mit fyr: Baxi TPK 22kw
Areal: 114
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5683
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Spørgsmål til Baxi TPK og Baxi varmvands varmer.

Indlæg af Ildstaal » 09 jan 2021 15:52

Tak for dine svar Jens.

Jeg mistænker også at tidl. ejer måske har forsøgt at holde liv i fyret med ekstra blæs. Jeg må prøve mig lidt frem og se hvordan det går :)

Vi har jo egentligt rigeligt med varmt vand til hanerne og også til brusebad, så det er kun til de varme karbad at jeg mangler lidt for at blive ordenligt mør icon_cheesygrin.gif , så jeg regner med at kunne skrue lidt op i forvejen og efterfølgende sænke temperaturen igen. Det skader vel ikke noget?

Mht. følerens position i vvb, er det så noget man typisk kan justere på, såfremt den ikke bare er placeret i bunden?

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Spørgsmål til Baxi TPK og Baxi varmvands varmer.

Indlæg af Jens » 09 jan 2021 16:24

Ja, jeg ville helt klart justerer blæsetallene noget ned. Der er jo en grund til at standardindstillingerne er, som de er. De er jo næppe helt tilfældigt valgt fra Baxi's side :)

Føleren sidder i enden af det tynde oprullede rør. Ved ikke om der sidder en skrue som holder den oppe, eller det bare er røret der bærer den.
Du kan forsigtigt prøve at trække lidt ned i den, men pas på du ikke knækker det tynde rør, for så er den færdig.
I enden af det tynde rør udvider det til en lille aflang "beholder", det er indholdet i denne som udvider sig ved opvarmning og dermed stiger trykket i det tynde rør, og det påvirker så termostaten til at lukke.
Sidder den meget løs, så kan du forsigtigt prøve at trække den lidt ned, hvis du kan se beholderen, så er den trukket for langt ned. Hvis du har noget tyndt, så kan du forsøge at måle dybden på følerlommen, - det vil give dig en fornemmelse af om der er mulighed for justering op/ned.
Jeg kender ikke Baxi's vvb, og det kan meget vel være, at der ikke er justeringsmuligheder.

Og det betyder ikke noget, hvis du en gang i mellem skruer op, fordi du vil have ekstra varmt vand til et karbad.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Ildstaal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 04 jan 2021 18:33
Mit fyr: Baxi TPK 22kw
Areal: 114
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5683
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Spørgsmål til Baxi TPK og Baxi varmvands varmer.

Indlæg af Ildstaal » 09 jan 2021 17:02

Ja det virker meget forkert indstillet pt. bare ud fra en simpel logisk tilgang.
Interessant med den føler der, det vil jeg i hvert fald lige have med i baghovedet.

Nu har jeg så opdaget endnu et problem, der afholder mig lidt fra at dykke ned i "fin justeringer", jeg har nemlig lige observeret 2 hændelser hvor fyret køre i drift, viser 72 grader (sætpunkt 76) og så forsvinder flammeikonet på displayet og den går i tænding, dette på trods af at der jo står stikflammer ud af brænder skålen?

Lyssensor og hullet er renset og efter første gang den gik i tænding, tjekkede jeg værdien efter den kom "tilbage i drift", og der viste den 91.
- Jeg nåede lige akkurat at fange det på video, selvom den til sidst gik i drift igen, og fodrede flere piller. Det giver også en idé om flammerne.
https://vimeo.com/498680771

Stakkels fyr, det trænger vidst til lidt kærlighed :lol:

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Spørgsmål til Baxi TPK og Baxi varmvands varmer.

Indlæg af Jens » 09 jan 2021 17:44

Ja lidt omsorg kunne den vist godt trænge til.
Jeg ville skrue ned for luften, det er helt ude i hampen. Tænker den nærmest er ved at blæse bålet ud, så den tror den skal tænde op igen.

En dag med god tid, så kunne du jo tage installationsmanualen og så få den indstillet helt fra grunden af. Tiden dertil kunne vise sig at være givet rigtig godt ud.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar