Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røg i hovedet..

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
PSN86
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 05 okt 2019 07:48
Mit fyr: Passat C1 compact + Atmos DC50s
Areal: 225
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: 6880

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af PSN86 » 13 okt 2019 08:33

Hej Zarge.
Der er rigelig ventilation, for jeg troede fra starten, at det var det der var problemet.
Derfor står et vindue på klem og har gjort det hele tiden,


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af Bri_Jac » 13 okt 2019 08:53

du skal ikke have alle røgvendere monteret , det er ikke koldt nok, og så vil fyret pausefyre for meget.
fyret vil prøve at levere varmt vand indtil 7 eller 8 grader over din valgte vandtemperatur, og derefter pausefyre.

Jeg tror din ryste/spindel er sat til at give piller for ofte, da der ligger piller i askeskuffen der ikke er brændt op, muligvis kan det også skyldes at fyret pausefyrer, og derefter giver lidt piller.
Jeg ville tage samtlige røgvendere ud, og se hvordan fyret kører? hvad er din set temperatur (vand temperatur)? jeg mener at jeg havde 71grader om efteråret og 75 grader om vinteren

PSN86
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 05 okt 2019 07:48
Mit fyr: Passat C1 compact + Atmos DC50s
Areal: 225
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: 6880

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af PSN86 » 13 okt 2019 14:47

Bri_Jac : grunden til jeg satte flere røgvendere i, er at jeg syntes jeg har stort forbrug af piller = ca. 25 kg. om dagen. Det syntes jeg er meget, hvorfor jeg ville prøve at udnytte varmen bedre.
I samme ombæring satte jeg temp. på kedel ned fra 70 til 65 grader, da jeg kunne læse, at mange kørte herved.

Jeg kan sagtens holde Røgtemp. Over 140, så hvad får jeg ud af at pille dem op.

Det står der iøvrigt intet om i manualen = er temp. For lav, pil røgvender ud - og det er den jo ikke...

Så det kan sagtens være forklaring på ubrændte piller, men løser nok ikke røgproblemet ;-)

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af Bri_Jac » 15 okt 2019 22:06

Jamen dit fyr er ikke indstillet korrekt og derfor er pillerne ikke brændt ud inden de bliver skubbet ned i askeskuffen. Det har næsten ikke noget med røgvednerne at gøre
så røgvenderne vil kun drille dig
Du må ikke have meget lavere temp en 65 grader, det er en udmærket temperatur nu hvor det ikke er koldt ude, hvis temp er for lav risikerer du kondens i kedlen og øget tæring
er der iltstyring?`virker den? når kedlen er slukket og med åben dør skal der være ca 17-21% (som jeg husker det)
hvad er dine værdier for skube? tider og interval, skriv alle værdier ned. og derefter kan du rette dem?

noget andet, kan du få hjælp af ham som du købte huset af?

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af coctail » 16 okt 2019 22:51

Hvor kommer der røg henne? hvis det er i magasinet når det er over halv fuld, trænger fyret til service (pakning mellem kedel og magasin skal sandsynligvis skiftes), hvis det kun er ud af frontlågen er det meget naturligt.

ved semi-grundig rengøring er proceduren følgende:

tryk stop, åben lågen og fjern gløderne fra brændkammeret ned i askeskuffen - det kan være en god ide at tømme den udenfor med det samme, husk at lukke lågen i mellemtiden.
for at fjerne de sidste gløder, kan det være en god ide at sætte askeskuffen på plads igen og trykke/holde reset(start) inde i 10 sekunder (husk at trykke stop igen) for så at rage de sidste gløder/piller ned i askeskuffen, for så at tømme den igen - nu er gløderne fra bålet væk.

sæt askeskuffen ind igen og rag asken som ligger oven på stenen ned i askeskuffen, luk lågen.
åben toppen og støvsug den, inden du renser røgrørene. Hvis stenen er meget varm kan det godt antænde det sod som lander oven på den, når du renser røgrørene - fjern den smule sod som lander ovenpå stenen og du står nu med et nyrenset fyr, som du er klar til at starte op igen.

du kan godt springe nogle af trinene over, hvis fyret ikke er særlig beskidt, så behøver du ikke tømme askeskuffen så mange gange, når gør det også, mens fyret står på pause, så trykket de stop og lader bålet blive, men renser alt det andet.

Der skal være en lille forhøjning af aske på forkanten af brændkammeret, den kommer af sig selv efter en dags tid og må gerne være 2-4cm høj - den forhindre at bålet blæser uforbrændte piller ned i askeskuffen.

askens farve skal være fra musegrå til lys kaffegrumsfarvet.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af Bri_Jac » 17 okt 2019 20:13

PSN86 skrev:
13 okt 2019 05:55
Røgafgang på denne model er ud af siden og i lige min opstilling, ca. 1 meter, inden den går ind i skorsten.
Da der altid ligger en del aske oven på røgvenderne og inde i skorstensrøret, tænker jeg, at der er træk nok, eller...
Jeg vil stadig mene at fyet ikke er indstillet korrekt. jeg husker ikke at have ret meget aske oven på røgvenderne, der var lidt gråt aske.
Er der mulighed for at tidligere ejer kan komme og hjælpe dig?

PSN86
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 05 okt 2019 07:48
Mit fyr: Passat C1 compact + Atmos DC50s
Areal: 225
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: 6880

Re: Røg i hovedet..

Indlæg af PSN86 » 20 okt 2019 20:02

Hej alle,

Tak for input 😀

Coctail : prøvede din fremgangsmåde i dag og det virkede rimelig godt, bortset fra at askeskuffen nu ryger hele vejen ud...
Men du har ret - det kan IKKE undgåes.

Jeg kører modulerende kørsel og iltsensor virker perfekt.

Men nu det sjove : jeg har kun adgang til EN menu - nemlig indstille vandtemp.
Og ja, jeg har læst manual hvor mange menuer er beskrevet, bla. fødning osv.
- ingen anelse om hvad det skyldes...

Tidligere ejere har haft samme problemer, men bare lært at leve med det.
Det kan jeg se på de små bunker af sorte træpiller der ligger bag huset...


Besvar