Ukendt pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Re: Ukendt pillefyr

Indlæg af Flammen »

fandt lidt hjælp til dig
goliath underfora: viewforum.php?f=36

rense vejledning: viewtopic.php?t=2188

indstilling: viewtopic.php?f=37&t=2275

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Ukendt pillefyr

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 14 sep 2019 20:34 Goliath? Den må være fra før 1990 :) Stod det ikke tidligere i tråden, som "selvbyg" :) Nå, lidt sjovt.. Næsten som oliefyr før 1995 som også giver højere tilskud der hvor jeg har set det men ikke i 7k klassen, her gav de ca. 2200kr ved ældre oliefyr.

Anyways som nævnt, den må være værd at skifte ud med noget nyere biobrændsel eller vp hvis huset kan, det lyder rigtig gammel og er man ikke inde i disse gamle modeller, så kan det ikke være løsningen, hvis bare budgettet har lidt plads.
De 2200kr var det fra skift fra olie til piller? I dag er det kun skift fra olie og biobrændsel til vp, der er interessant.

"vp hvis huset kan"
Den tid er ovre. Fik igår overslag over, hvad det vil koste i el at opvarme et 250m2 gammelt hus. Halvdårligt vedligeholdt. 100mm i væggene 300mm på, loftet - gulvarme overalt - 12500kr i el til opvarmning om året med en 12kwh vp.
pendec

Re: Ukendt pillefyr

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 14 sep 2019 22:20 De 2200kr var det fra skift fra olie til piller? I dag er det kun skift fra olie og biobrændsel til vp, der er interessant.

"vp hvis huset kan"
Den tid er ovre. Fik igår overslag over, hvad det vil koste i el at opvarme et 250m2 gammelt hus. Halvdårligt vedligeholdt. 100mm i væggene 300mm på, loftet - gulvarme overalt - 12500kr i el til opvarmning om året med en 12kwh vp.
ja, han gik fra olie til RTB :) så de 2200kr var hans tilskud, som synes at være officiel da den skulle igennem en NEM-id underskrift.

Og ja, jeg tror gerne folk med gulvvarme kan følge lidt med, selv midt hus er tæt på, når jeg har 120m2 med gulvvarme som jeg dårligt kan styre med pillefyr. Problemet er nok mere dem med radiator eller slet intet, og skal enten grave gulve op eller lægge radiator ind i alle rum, og så må huset nok ikke være fra 1800 og piv utæt, og halmballer på loftet :) som dog nok isolerer lidt.

Spørgsmålet er nok mere, om ejeren i denne tråd med sit nu navngivet fyr, kunne med fordel vælge noget andet i huset, og det lyder ikke som et hus med gulvvarme, måske er det forkert.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Ukendt pillefyr

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 14 sep 2019 22:48 ja, han gik fra olie til RTB :) så de 2200kr var hans tilskud, som synes at være officiel da den skulle igennem en NEM-id underskrift.

Og ja, jeg tror gerne folk med gulvvarme kan følge lidt med, selv midt hus er tæt på, når jeg har 120m2 med gulvvarme som jeg dårligt kan styre med pillefyr. Problemet er nok mere dem med radiator eller slet intet, og skal enten grave gulve op eller lægge radiator ind i alle rum, og så må huset nok ikke være fra 1800 og piv utæt, og halmballer på loftet :) som dog nok isolerer lidt.

Spørgsmålet er nok mere, om ejeren i denne tråd med sit nu navngivet fyr, kunne med fordel vælge noget andet i huset, og det lyder ikke som et hus med gulvvarme, måske er det forkert.
Kan godt lide du bruger ordet "tror" Med det ord, er vi lidt på herrens mark, med hvad der er fakta / gætterier ;-)
Med den hast, som pillefyr ryger ud i øjeblikket til fordel for en vp, er der ingen tvivl om, at vpen har overhalet pillefyret i økonomi. Og det uanset hvad hus man har. Vores gamle 1862 hus med halmballer på loftet. Der gik vi fra ca 6 paller piller ned til ca. 7000kr som elopvarmet.
pendec

Re: Ukendt pillefyr

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 15 sep 2019 12:53 Kan godt lide du bruger ordet "tror" Med det ord, er vi lidt på herrens mark, med hvad der er fakta / gætterier ;-)
Jeg tror vi skal afvente trådstarter her, det var jo oprindeligt bare identificering og ikke udskiftning som jeg bragte op og tilskud, endnu.

Så kan resten tales om der, hvis nødvendigt.

edit: Bigfoot bragte sådan set udskiftningen op, dog ikke mere end det :)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Ukendt pillefyr

Indlæg af John Skov Jensen »

Troldmand. skrev: 15 sep 2019 12:53 Kan godt lide du bruger ordet "tror" Med det ord, er vi lidt på herrens mark, med hvad der er fakta / gætterier ;-)
Med den hast, som pillefyr ryger ud i øjeblikket til fordel for en vp, er der ingen tvivl om, at vpen har overhalet pillefyret i økonomi. Og det uanset hvad hus man har. Vores gamle 1862 hus med halmballer på loftet. Der gik vi fra ca 6 paller piller ned til ca. 7000kr som elopvarmet.
apropos
“Kan godt lide du bruger ordet "tror" Med det ord, er vi lidt på herrens mark, med hvad der er fakta / gætterier ;-)”

Hvor har du oplysningerne fra? Evt et link til dokumentationen for denne påstand

“Med den hast, som pillefyr ryger ud i øjeblikket til fordel for en vp, er der ingen tvivl om, at vpen har overhalet pillefyret i økonomi. Og det uanset hvad hus man har.”

Min udokumenterede påstand er, at ikke ret mange kan præcist regne sig frem til at en VP reelt har en bedre økonomi end det pillefyr de har før de har kørt med VP et års tid så frekvensen af folk der dropper pillefyret til fordel for VP fortæller ikke noget om økonomien den enkelte kan opleve
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 577
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Blevet takket: 61 gange

Re: Ukendt pillefyr

Indlæg af mgmone »

Hej
Det er muligt at tusinde mennesker som går ind i lukket rum og tusinde gange råber i kor at tynge kraften er ophævet selv vil tro på det, men folk uden for rummet som forholder sig til fakta vil nok betvivle det.
Skal man lave sammenligner mellem pille fyr og vp skal det være af samme årgang og under samme betingelser, hvis 6 paller piller kan erstattes af 5000 KW har man kørt med 50% nyttevirkning på sit gamle fyr, de 6 paller kunne således også have være erstattet af 3,5 paller med et uptodate pillefyr.
Vi oplever i denne fyrings sæson en stigning i pillefyrs salget på 50%, det er nemlig kun i få tilfælde at drifts økonomien i en VP kan betale for den øgede investering sammen lignet med et nyt pillefyr, så mange vælger stadig at bruge et par minutter om ugen på fyret, i stedet for at skulle arbejde et par timer mere hver uge for at betale for afskrivningen på varme pumpen.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Ukendt pillefyr

Indlæg af Fiffer »

mgmone skrev: 15 sep 2019 16:17 Hej
Det er muligt at tusinde mennesker som går ind i lukket rum og tusinde gange råber i kor at tynge kraften er ophævet selv vil tro på det, men folk uden for rummet som forholder sig til fakta vil nok betvivle det.
Skal man lave sammenligner mellem pille fyr og vp skal det være af samme årgang og under samme betingelser, hvis 6 paller piller kan erstattes af 5000 KW har man kørt med 50% nyttevirkning på sit gamle fyr, de 6 paller kunne således også have være erstattet af 3,5 paller med et uptodate pillefyr.
Vi oplever i denne fyrings sæson en stigning i pillefyrs salget på 50%, det er nemlig kun i få tilfælde at drifts økonomien i en VP kan betale for den øgede investering sammen lignet med et nyt pillefyr, så mange vælger stadig at bruge et par minutter om ugen på fyret, i stedet for at skulle arbejde et par timer mere hver uge for at betale for afskrivningen på varme pumpen.
Hilsen Karsten
enig👍🏻Der bliver slynget rundt med udokumenterede påstande. Pillefyret vinder på økonomi i længden,og det er netop den lave afskrivning der gør den store forskel.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Ukendt pillefyr

Indlæg af lamborg »

men der er også en anden ting og jeg kan dokumentere det :-)
Den 24 kw jordvarme fætter jeg har stående i kælderen kan INGENLUNDE varme huset op til mere end 16 gr . Ja der er forskel på økonomien i en ny pumpe og en gammel men 24kw varme er stadigvæk 24 kw varme og den blev sat op fordi en sælger sagde til den tidligere ejer at det kunne den sagtens varme op. Så fordi man får et tilbud på at en 12kw varmepumpe kan varme ens hus på 250 kvm op er det da ikke sikkert at den kan det og jeg kan garantere at du ikke får pengene tilbage når du fryse til vinter .
Mit hus skal hvis man prøver at regne lidt på det bruge 36 kw for at holde varmen og det passer meget godt med at min 30kw pillefætter er lige til den lille side når det er rigtigt koldt og jeg tror ikke rigtigt at jeg vil bruge 150000 eller derover på en varme pumpe i den størrelse når jeg kan få et pillefyr til 40-45000 . Det kan jo aldrig gå.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Ukendt pillefyr

Indlæg af Hjemme teori »

lamborg skrev: 16 sep 2019 17:11 men der er også en anden ting og jeg kan dokumentere det :-)
Den 24 kw jordvarme fætter jeg har stående i kælderen kan INGENLUNDE varme huset op til mere end 16 gr . Ja der er forskel på økonomien i en ny pumpe og en gammel men 24kw varme er stadigvæk 24 kw varme og den blev sat op fordi en sælger sagde til den tidligere ejer at det kunne den sagtens varme op. Så fordi man får et tilbud på at en 12kw varmepumpe kan varme ens hus på 250 kvm op er det da ikke sikkert at den kan det og jeg kan garantere at du ikke får pengene tilbage når du fryse til vinter .
Mit hus skal hvis man prøver at regne lidt på det bruge 36 kw for at holde varmen og det passer meget godt med at min 30kw pillefætter er lige til den lille side når det er rigtigt koldt og jeg tror ikke rigtigt at jeg vil bruge 150000 eller derover på en varme pumpe i den størrelse når jeg kan få et pillefyr til 40-45000 . Det kan jo aldrig gå.
Claus det er bare dine store rør og gamle radiatorer!!!!

Du skal bare ligge gulvarme i hele hytten incl. salen, så kan det varmes op for det halve at dine piller icon_cheesygrin.gif
Mvh. Sophus

Besvar