Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme

Indlæg af Carslen »

Priserne fra Gyrstinge ligger meget lig de andre jeg fik bud fra. Jeg endte med en scotte fra dvcenter, da den samlede pris var den billigste når alle stumper var med. Det sammenholdt med at han( dvcenter) var den eneste der stillede kvalificerede spørgsmål til min mail, samt var den eneste der fik lavet et tilbud korrekt i første hug. Og at de ligger tæt på min adresse er også et plus i min bog
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme

Indlæg af triumph »

Vedr. DV center, så har jeg også kun rigtig gode ting og sige. Jeg har selv handelet der, og min far fik et fyr inkl. montage. Super kompetent vejledning. Der er altså forskel på en web shop der bare sælger fyr, og så en der yder vejledning til opsætning, fejlfinding, og gerne åbner en søndag, hvis man står og mangler en stump.
Men han sælger altså kun scotte og MGM.

Vedr. forskelle på Pellux og MGM.
Først syntes jeg du skal finde ud af hvilken størrelse fyr du har behov for. I din profil står der 230 m2, og 15 tons træpiller.
Med mindre du ikke har døre og vinduer i huset, så er der noget helt galt med dit forbrug. Umidelbart ville jeg gætte på ca. 8 t/år til 230 m2. Mit 200m2 hus fra 1904. Er virkeligt dårligt isoleret, og er i 2 adskilte bygninger. Jeg bruger godt 7 tons/år
Jeg ville tro at at både en 16 KW MGM, eller en 20 KW pellux begge passer fint.

De dyre østriske fyr har en opbygning der minder meget om MGM. Jeg har personligt den opfattelse, at det nok er nemmere at lave en optimal forbrænding i det lodretsående rør der er i en mgm, end i pelluxens åbne hærd.
Derudover har mgmén en fast fødesnegl. Hvilket betyder at den dossere ensartet ligegyldigt om der kommer smuld, eller pillerne er uens. En flexsnegl er følsom over for smuld, hvikent ud over at give en dårlig forbrænding. Også kan give problemer med udbrænding i lavlast, eller manglede opstart (fordi der ikke kommer piller nok) Lavlasten på en pellux er dog så høj, at udbrænding næppe bliver et problem, ligesom mit indtryk er, at den starter fint op.
MGMén er også ufølsom over pillekvaliteten. Nogen brugere her på sitet har fyret med piller til hestestrøelse, uden det gav problemer.
MGMén har luftmassemåler, og fåes derudover med iltstyring.
For at en iltstyring skal virke, skal kedlen være 100% tæt. Jeg har indtryk af at en mgm er rimelig tæt, mens jeg har læst her på sitet, at iltprocenten på en pellux, hopper så meget op og ned, at iltstyringen næppe har nogen værdi.
Ulempen ved en MGM er et lille magasin, en larmende eltænder, eg en efter min mening, lidt rustik finsh.

Pellux brænderen har vist været lavet i over 30 år. og skulle være klippestabil,den har dog fået ny styring der modulere. Jeg syntes fyert virker rimeligt gedint. Og alle dele er meget nemme at komme til.
Jeg er sikker på, at ligegyldigt hvilket af disse fyr du vælger, så bliver du godt tilfreds
uffev
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 97
Tilmeldt: 05 feb 2012 20:35
Mit fyr: OPOP BS20 16KW woody
Areal: 147
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: himmerland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme

Indlæg af uffev »

triumph skrev:
Pellux brænderen har vist været lavet i over 30 år. og skulle være klippestabil,den har dog fået ny styring der modulere. Jeg syntes fyert virker rimeligt gedint. Og alle dele er meget nemme at komme til.
Jeg er sikker på, at ligegyldigt hvilket af disse fyr du vælger, så bliver du godt tilfreds
arrrh
det passer så ikke helt at den er over 30 år gammel brænderen
den brænder med askerens er nok 5-7 år gammel
men den jeg havde var ikke særlig stabil
det askerens er noget skrallerværk det kunne godt laves meget bedre (af en lærling på grundforløb som klejnsmed ) det er kun aske der kan falde af, den kan ikke skrabe slagger af
og herden holdte kun 2 år for mig så skulle den byttes
med henholdt til den nye styring skal man drosle den i max effekt for at den kan køre hele tiden og ikke den skal slukke og tænde hele tiden.
så det er ikke en 100% modulerende brænder

jeg byttede mit ud med en woody
og kan kun sige at det køre meget mere gnidningsfri :great:
man skal ikke gå og holde øje med fyret hele tiden, det skulle man ved det pellux jeg havde for man viste aldrig hvornår den valgte og gå ud
16 kw OPOP BS20. nu med komp. rens :great: :great:

http://stokercloud.dk/dev/showmain.php? ... nshjem1912#
Brugeravatar
soenderg
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19 feb 2009 20:41
Mit fyr: Denviro S+M 23
Areal: 230
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370
Geografisk sted: Store Merløse
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 4 gange
Kontakt:

Re: Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme

Indlæg af soenderg »

Det er rart at vide, ! Tak for info. Jeg er nok kølet en lille smule på Pelluxen, selvom jeg stadig synes at den er yderst velorganiseret.

Jeg har talt med Henrik fra Q-pro.dk, og det var en utrolig positiv og lærerig oplevelse! Jeg vil gerne kigge lidt nærmere på RTB og Scotte.
mattiassonne
Stoker III
Stoker III
9
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme

Indlæg af mattiassonne »

Kære soenderg

Jeg har ingen erfaring med Scottefyret, men jeg har en snegl beregnet til fyret, som ekstern snegl til mit MGM fyr. Sådan at når beholderen på MGM'en er løbet tom, så tager den autoamtisk og fylder på fra en anden silo, med denne scotte snegl.

Og hvis fyret er som sneglen, der er beregnet dertil, så er det da den værste gang pis der findes.
Nuvel, det kan godt være at fabrikken kan argumentere for at så ødelægger man ikke pillerne osv osv. at det er så skånsåomt Men, det sætter egentligt bare hovedet på sømmet. Scottefyret kræver at man skal væge de "gode" piller hvad end det så er for nogen. Det kan man i hvert fald læse en del om her inde, og hvordan det skal indstilles på alverdens måder fordi det så kommer til at brænde ordentligt.
Og det er vel egentligt ret typisk jyder, at de er så nærige, at de gerne vil betale penge for at spare penge, også selvom det i sidste ende bliver dyrere for dem. :-)

Jeg kan vælge hvilke som helst piller til MGM fyret, og den æder dem, og laver dejlig varme. Jeg skal bare putte piller ind i den ene ende, og tage aske ud i den anden ende. Intet andet skal jeg bruge tid på. Ingen speciel fokus på valg af de rette piller, og måske betale for høj pris? Ingen tid på at indstille fyret til lige netop denne pille, ingen fokus på smuld, ingen fokus på slagger, ingen fokus på noget som helst. Alt i alt, så spare jeg en masse tid og penge på dette. Men selvfølgeligt, hvis du mangler en hoppy, så køb endeligt et fyr der kan spare nogle få % i varme, men til gængæld kræver en masse tid og kulde. Men jeg forstod blot på dig at du var træt af et fyr der ikke bare kørte af sig selv? :-)

Der var en der igår skrev at MGM nok var i klasse med fyr fra NBE, og til der er der blot at sige en ting: Sludder! Min MGM Comfort skal på ingen måde sammenlignes med det hobbyprojekt fra NBE. Personen skrev i samme sætning, at det nok var et religions spørgsmål med valg af fyr, og til det er jeg ganske enig. Og ovenstående er sådan set bare en religiøs prædiken for MGM, imod NBE, og jeg håber det kan læses med et smil. Samtidig med at det forhåbentligt er en smule informativt om de plusser og minusser der er ved de forskellige fyr.

Forresten har jeg løst mit snegleproblem. For først har jeg prøvet alle de gode råd her inde til scotteejere, olie i pillerne, huller i bunden af sneglen, rør inden i, osv osv. Det er nu endt med at jeg fandt en mindre vandrør med en meget mindre diameter, så spiralen kun lige kan være der inde, og så kan den sagtens kværne pillerne op. Godtnok knuser det nogen piller, men det er MGM'en jo ligeglad med.

Jeg har selv lige købt 15 tons træpiller hjem til fyret, som jeg kan se du har stående som dit årsforbrug, og nåede lige at bestille da jeg kunne få dem til 1339 pr ton i bigbag. De steg kort tid efter til 1389. En 50 lyder jo ikke af meget, men gange med 15 bliver det jo alligevel til 750 kroner, og så er det da meget rart at kunne vælge hvilke som helst piller, uden at det giver problemer.

dannidines

Re: Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme

Indlæg af dannidines »

Sådan mattiassonne - en MGM ejer der argumenterer for sit MGM :D

Nu var det mig som er den person der skrev (og fastholder) de er i samme klasse - her tænker jeg RTB og MGM.. Og anskuer det ud fra indkøbspris og funktionaliteter (trods mit RTB fører over dig MGM der... driller)

Men igen, og det står jeg fast ved, skulle jeg kigge fyr Idag, til under 40.000 kr, så er det min to primære kandidater, uden tvivl. Jeg ville ikke have et MGM stående hos mig alene ud fra fyrets dimensioner og rummets indretning m.v., men det er jo igen, en religion og smagssag..

Jeg vil, til stadighed selv vælge mit rtb frem for MGM, men argumentet ligger på et meget lille sted, da jeg modsat dig (driller igen) kan se lyset ved andet end kun mit eget ;)

Igen held og lykke med valget :)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme

Indlæg af Lintz »

mattiassonne skrev:Kære soenderg

Jeg har ingen erfaring med Scottefyret, men jeg har en snegl beregnet til fyret, som ekstern snegl til mit MGM fyr. Sådan at når beholderen på MGM'en er løbet tom, så tager den autoamtisk og fylder på fra en anden silo, med denne scotte snegl.

Og hvis fyret er som sneglen, der er beregnet dertil, så er det da den værste gang pis der findes.
Nuvel, det kan godt være at fabrikken kan argumentere for at så ødelægger man ikke pillerne osv osv. at det er så skånsåomt Men, det sætter egentligt bare hovedet på sømmet. Scottefyret kræver at man skal væge de "gode" piller hvad end det så er for nogen. Det kan man i hvert fald læse en del om her inde, og hvordan det skal indstilles på alverdens måder fordi det så kommer til at brænde ordentligt.
Og det er vel egentligt ret typisk jyder, at de er så nærige, at de gerne vil betale penge for at spare penge, også selvom det i sidste ende bliver dyrere for dem. :-)
Faktisk lidt i tvivl om jeg skal reagerer på disse påstande omkring jyder og deres utrolige dårlige fyr :D da tråden derved hurtigt kan komme til at omhandle jyder kontra "halv-svenskere" icon_cheesygrin.gif
Er jo selv jyde med stort J og har en Scotte - Som jeg i øvrigt er meget tilfreds med.

Kunne det tænkes at du bruger din Scottesnegl til noget som den ikke er beregnet til - Altså at flytte måske flere hundrede kilo piller på en gang ?
Sneglen er lavet til at køre måske max 1 sekund for at brødføde brænderen, og det gør min til UG.

Ja - Det er rigtigt at nogle brokker sig over at sneglen sætter sig pga smuld men andre oplever aldrig problemet.
Jeg har kun erfaringer med mit nu godt 5 år gamle 16 kw Scotte og kan sige at det bare kører klippe-stabilt. Rører aldrig ved indstillingerne og skifter aldrig pille-fabrikant.
Har altid kørt med Barlinek og har aldrig prøvet andre. så kan du jo selv afgøre om det er en af de "gode piller" som du mener at Scotten kræves.

Gider ikke at lave et pokkers stort indlæg ud af dette, men valg af fyr bliver for mange nok et "religion-spørgsmål".

P.S. Citat fra dit indlæg: En 50 lyder jo ikke af meget, men gange med 15 bliver det jo alligevel til 750 kroner

Der skulle vel ikke være lidt jyde i dig ??? icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
mattiassonne
Stoker III
Stoker III
9
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme

Indlæg af mattiassonne »

Ja altså hvis der opstår kritiske problemer med mit fyr, skal jeg nok trække det hele tilbage. For det sker helt sikkert midt i en snestorm, og så er der jo altså ret langt fra Herning hvor mgmone holder til og så her til Bornholm. Specielt i forhold til gå-afstanden til naboen, der er lokal NBE forhandler. :)

Men jeg holder i hvert fald MGM-fanen højt, altså indtil flagstangen knækker! 8)

Og RTB'en var også min 2. prioritet, så... :wink:
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme

Indlæg af bennylar »

jeg har haft en scotte siden 2004 og hældt både billige og dyre piller på. det har bare kørt uden slagger og problemer med smuld... faktisk har jeg aldrig brugt olie eller tømt tanken for smuld.. så helt dårligt er de gamle ikke da. :) (det sku da lige være ejeren). :wink:

men må indrømme de nye er lidt mere følsomme, men har nu kigget på RTB hvis mit en dag ikke kan mere.. eller et andet der er lidt kønt.. :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Re: Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme

Indlæg af Oldgaard »

mattiassonne skrev:Kære soenderg

Jeg har ingen erfaring med Scottefyret, men jeg har en snegl beregnet til fyret, som ekstern snegl til mit MGM fyr. Sådan at når beholderen på MGM'en er løbet tom, så tager den autoamtisk og fylder på fra en anden silo, med denne scotte snegl.

Og hvis fyret er som sneglen, der er beregnet dertil, så er det da den værste gang pis der findes.
Nuvel, det kan godt være at fabrikken kan argumentere for at så ødelægger man ikke pillerne osv osv. at det er så skånsåomt Men, det sætter egentligt bare hovedet på sømmet. Scottefyret kræver at man skal væge de "gode" piller hvad end det så er for nogen. Det kan man i hvert fald læse en del om her inde, og hvordan det skal indstilles på alverdens måder fordi det så kommer til at brænde ordentligt.
Og det er vel egentligt ret typisk jyder, at de er så nærige, at de gerne vil betale penge for at spare penge, også selvom det i sidste ende bliver dyrere for dem. :-)
Undskyld mig ;) men eftersom du ikke selv har eller har kendskab til en Scotte, så syntes jeg det er lige grov nok med sådanne udtagelser ;)
at kalde sneglen ( og selve fyret) den værste gang pis der findes fatter jeg hat af, jeg har aldrig gået op i hvad de piller jeg har fodret monstret med og har tit fået ( købt) piller med smuld og som andre påstod ikke kunne bruges i en scotte, og det har da gået uden problemer ;)
mattiassonne skrev:Jeg kan vælge hvilke som helst piller til MGM fyret, og den æder dem, og laver dejlig varme. Jeg skal bare putte piller ind i den ene ende, og tage aske ud i den anden ende. Intet andet skal jeg bruge tid på. Ingen speciel fokus på valg af de rette piller, og måske betale for høj pris? Ingen tid på at indstille fyret til lige netop denne pille, ingen fokus på smuld, ingen fokus på slagger, ingen fokus på noget som helst. Alt i alt, så spare jeg en masse tid og penge på dette. Men selvfølgeligt, hvis du mangler en hoppy, så køb endeligt et fyr der kan spare nogle få % i varme, men til gængæld kræver en masse tid og kulde. Men jeg forstod blot på dig at du var træt af et fyr der ikke bare kørte af sig selv? :-)
Hvornår kræver en scotte masser af tid ?
Jo da jeg tilbringer da masser af tid ved siden af den, men det er muligvis fordi det er det eneste sted indendørs hos os der må ryges ;)
Sidst jeg åbnede fyret, var en gang i sommers, ja tror snart det er tid igen til en rens, der er jo trods alt gået 3-4 måneder siden fyret sidst blev renset :) justering som flere siger skal gøres jævnligt, tja det blev gjort sidste efterår og det starter da stadigvæk hver gang og laver da uden problemer varme :)
mattiassonne skrev:Der var en der igår skrev at MGM nok var i klasse med fyr fra NBE, og til der er der blot at sige en ting: Sludder! Min MGM Comfort skal på ingen måde sammenlignes med det hobbyprojekt fra NBE. Personen skrev i samme sætning, at det nok var et religions spørgsmål med valg af fyr, og til det er jeg ganske enig. Og ovenstående er sådan set bare en religiøs prædiken for MGM, imod NBE, og jeg håber det kan læses med et smil. Samtidig med at det forhåbentligt er en smule informativt om de plusser og minusser der er ved de forskellige fyr.
En ting er sikkert ;) vi 2 har ikke samme religion :) men uanset det, så gav jeg da stadig en kop pilsner eller kaffe hvis vejen slog forbi ;)
Jeg ville dog til enhver tid anbefale både en scotte og RTB, fremfor MGM, hvis naboen kom for at få råd ;)

Ps. bare det jeg læser navnet Gyrstinge vvs, så får jeg nervøse trækninger ;)
Har dog ikke selv handlet der de sidste rigtig mange år, men har snart hørt for mange historier og rygter til at jeg kunne tro at der ikke måtte være lidt rigtigt i dem :/
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Besvar