Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny købt ejendom. overvejer pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Rasmus1991
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 maj 2016 17:41

Ny købt ejendom. overvejer pillefyr

Indlæg af Rasmus1991 » 28 maj 2016 17:58

Hej sidder som førstegangs køber og har læst lidt frem og tilbage :great: men syntes ik jeg kommer frem til den rette beslutning.?

den varmekilde der er der ude nu er halmfyr/ oliefyr til backup, og da det et dødsbo og sælges i en privat handel er der kun opgivet 14 ton halm svarende til lidt over 8000kr , ? hvad olie forbruget er på har jeg ingen ide om ? MEN har overvejet pillefyr. men hva skal der vælges af løsning og mærke selve huset har i grundplan 80 kvm hvor der iblandt er 50 kvm overetage og 48 kvm kælder ca kælderen blir ik brugt som beboelse , der er tilhørende udebygninger med på 358 kvm og min plan er og lave værksted i de 100kvm af dem hvor ved pillefyret ska ku ha en standart frostsikker temperatur ( hvis det gir mening) og ved brug af værkstedet ku åbne for hanen og derved mere varme ?

håber det gir lidt mening ? Altså

1 hvad for pillefyr ?
2 hvad for en løsnig?
3 hvor stort?

glæder mig til og høre fra jer

-Rasmus :great:


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Ny købt ejendom. overvejer pillefyr

Indlæg af pille bruger » 28 maj 2016 19:03

Rasmus1991 skrev:Hej sidder som førstegangs køber og har læst lidt frem og tilbage :great: men syntes ik jeg kommer frem til den rette beslutning.?

den varmekilde der er der ude nu er halmfyr/ oliefyr til backup, og da det et dødsbo og sælges i en privat handel er der kun opgivet 14 ton halm svarende til lidt over 8000kr , ? hvad olie forbruget er på har jeg ingen ide om ? MEN har overvejet pillefyr. men hva skal der vælges af løsning og mærke selve huset har i grundplan 80 kvm hvor der iblandt er 50 kvm overetage og 48 kvm kælder ca kælderen blir ik brugt som beboelse , der er tilhørende udebygninger med på 358 kvm og min plan er og lave værksted i de 100kvm af dem hvor ved pillefyret ska ku ha en standart frostsikker temperatur ( hvis det gir mening) og ved brug af værkstedet ku åbne for hanen og derved mere varme ?

håber det gir lidt mening ? Altså

1 hvad for pillefyr ?
2 hvad for en løsnig?
3 hvor stort?

glæder mig til og høre fra jer

-Rasmus :great:
Tag kontakt til en god forhandler og hør om muligheder + energitilskud icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

dannidines

Re: Ny købt ejendom. overvejer pillefyr

Indlæg af dannidines » 29 maj 2016 08:53

Enig med pillebruger..

Du skal være OBS på, at der kan være en massiv portion penge i enrgitilskud når det er et halmfyr du skifter fra.

Nu kan jeg ikke se hvor i landet du kommer fra, men her på fora er der to pålideligt og klippestabile forhandlere, som både hjælper med enrgitilskud og gode tilbud.

Jeg læser det som ca 250m2, af svingende standard, der skal kunne varmes op (inkluderet de 100m2 påtænkt som værksted). så hvis det er pillefyr, vil jeg mene en 16-20kw må passe meget godt. Selv varmer jeg 240m2 op med et 10kW RTB, men der er alle m2 indenfor klimaskærmen og relativt godt isoleret.

Held og rykke med valget, men vær meget OBS på du sandsynligvis kan høste en massiv pose penge i enrgitilskud

Rasmus1991
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 maj 2016 17:41

Re: Ny købt ejendom. overvejer pillefyr

Indlæg af Rasmus1991 » 01 jun 2016 23:36

Tusinde tak :great:


Nogle der har kendskab til trb pillefyr ?? Fik avide det sku jeg vælge

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Ny købt ejendom. overvejer pillefyr

Indlæg af pille bruger » 02 jun 2016 06:55

Rasmus1991 skrev:Tusinde tak :great:


Nogle der har kendskab til trb pillefyr ?? Fik avide det sku jeg vælge
Der er mere info om RTB her http://www.readytoburn.dk/
Er der noget du mangler svar på ? icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


xkfc

Re: Ny købt ejendom. overvejer pillefyr

Indlæg af xkfc » 02 jun 2016 09:14

Det er lidt en vanskelig situation.. Et pillefyr er bedst når det lige netop passer til forbruget så fyret kører tæt på 100% ydelse de koldeste dage. Det er svært at ramme når man har 100m2 værksted der skal holdes frostfrit 5-8° men samtidig kunne varmes op til f.eks. 20° Når først væggene er kolde skal der meget energi til at få temperaturen op.
Jeg holder også mit værksted (45m2) frostfrit, det tager minimum 24 timer at hæve temperaturen til 20° når også væggene skal være varme. Væggene er med hulmur isoleret med rockwool.
Mit hus er 276m2 hvoraf de 45m2 er værkstedet, altså opvarmes 230m2 til 23-24° og jeg klarer mig med 16kW.

Rasmus1991
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 maj 2016 17:41

Re: Ny købt ejendom. overvejer pillefyr

Indlæg af Rasmus1991 » 02 jun 2016 20:29

Må ind og læse har ingen ide om hva der ska vælges ham der anbefalede rtb havede woodie eller hva det hedder og han syntes det var bøvlet og rense .

Han anbefalede rtb men ja gode og dårlig sider ? Nogle der ka svare mig på det

Og tak endnu engang for hurtig svar

xkfc

Re: Ny købt ejendom. overvejer pillefyr

Indlæg af xkfc » 02 jun 2016 21:58

Rasmus1991 skrev:Må ind og læse har ingen ide om hva der ska vælges ham der anbefalede rtb havede woodie eller hva det hedder og han syntes det var bøvlet og rense .

Han anbefalede rtb men ja gode og dårlig sider ? Nogle der ka svare mig på det

Og tak endnu engang for hurtig svar
Woody siger ikke i sig selv noget om hvordan kedlen er at rense. Min OPOP kedel er ninja nem at rense, under 5min pr måned gør det :great: men kedlen er ikke godkendt længere.
De nyere kedler BlackStar har semirens så det tager lidt længere tid at rense. RTB klarer det så vidt jeg ved med kompressorrens systemet, men jeg ved ikke hvordan man klarer det hvis det skal gøres manuelt.

Det bedste er at komme ud til nogen der har udstyret, og få dem til at lave en mekanisk rens, så kan man jo selv vurdere om det er noget der er bøvlet.

Meget af udstyret er helt det samme, uanset om det hedder Scotte, Woody eller RTB

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Ny købt ejendom. overvejer pillefyr

Indlæg af paw » 02 jun 2016 22:06


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Ny købt ejendom. overvejer pillefyr

Indlæg af Torpet » 04 jun 2016 18:03

Hold da helt ferie, paw, den RTB rensning på videoen ser meget meget besværlig ud, så må man da vist nok anbefale en Blackstar? Selv med den årlige total rensning af semirens på en Blackstar, så er det meget nemmere og hurtigere? PS pillefyrsnak er lige sagen her i varmen idag?? hm, NOT :)


Besvar