Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat træpillefyr C2 - 23kW

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Mikael70
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 03 mar 2015 14:55
Mit fyr: pellux 100
Areal: 260 m2
Brændsel: 6 mm 4,9 kw piller
Fremviser gerne i postnummer: 4500
Årligt forbrug: Forventet ca 12 tons
Geografisk sted: 4500-Nordvestsjælland

Passat træpillefyr C2 - 23kW

Indlæg af Mikael70 » 09 jul 2015 16:39

Overvejer at købe den her Passat træpillefyr C2 - 23kW , er der nogen, der har det og hvad er + og - ved det , det skal varme ca 260 kvm op hvor de 40 kvm kun er til ca 10 grader, kom gerne med jeres info om det :)

Ellers står den mellem pellux 100 og Baxi TPK 24

MVH Mikael


nemocharley

Re: Passat træpillefyr C2 - 23kW

Indlæg af nemocharley » 09 jul 2015 19:26

det vil have en ret dårlig fyringsøkonomi gætter jeg på, pga pausefyring = en masse småfyring når varmebehovet er lille. Baxi TPK kommer i en ny model - helt præcist hvornår ved jeg ikke. 23kw står den til - jeg tvivler på du har brug for mere end 15kw, selv når det er rigtig koldt.

Pellux 100 tror jeg er et fint valg, en scotte 16kw og en mgm comfort 15kw ligeså

der kommer en ny metro compact 12kw snart - men den er måske for lille?

Men var der en bestemt grund til at du se på en stoker frem for et pillefyr?

nemocharley

Re: Passat træpillefyr C2 - 23kW

Indlæg af nemocharley » 09 jul 2015 19:27

Har du overblik over dit forbrug nu forresten?

JessFrankJessen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 06 jul 2012 08:53
Mit fyr: Passat C2 Compact
Areal: 362
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6400
Geografisk sted: Nybøl, Sønderborg

Re: Passat træpillefyr C2 - 23kW

Indlæg af JessFrankJessen » 09 jul 2015 19:50

Tror ikke det kommer til at pausefyre, da det jo har el-tænder :-)

Jeg har en Passat C2 compact stoker, hvilket jeg er rigtig godt tilfreds med. Har for nyeligt snakket med en montør fra Passat, og han nævnte at der snart kommer en helt ny styring til pillefyret, som skulle være rigtig godt, og gennemtestet.

nemocharley

Re: Passat træpillefyr C2 - 23kW

Indlæg af nemocharley » 09 jul 2015 20:48

det vidste jeg ikke - det har de ikke altid haft?


coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Passat træpillefyr C2 - 23kW

Indlæg af coctail » 09 jul 2015 21:57

Hvilken en af modellerne tænker du på? Den der kaldes for C2+ som er med pillebrænder, flexsnegl og eksternt magasin eller modellen med integreret magasin og brændselsskubber?

C2+ pausefyrer ikke, da den blæser bålet ud når kedlen er varm nok og starter op igen når det er nødvendigt - nøjagtigt ligesom alle andre fyr med pillebrænder.

Den "almindelige" c2'er med skubber pausefyrer rigtigt nok, men den er også bygget til at fyre med bla. flis, hvor en eltænder som vi kender det i en pillebrænder hurtigt vil tage livet af sig selv.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Mikael70
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 03 mar 2015 14:55
Mit fyr: pellux 100
Areal: 260 m2
Brændsel: 6 mm 4,9 kw piller
Fremviser gerne i postnummer: 4500
Årligt forbrug: Forventet ca 12 tons
Geografisk sted: 4500-Nordvestsjælland

Re: Passat træpillefyr C2 - 23kW

Indlæg af Mikael70 » 10 jul 2015 10:45

Nemocharly : Det var de 3 , at de kloge mennesker, som jeg har snakket med, mente der var bedst, jeg lytter bare, for ved ikke så meget om det og pt er vores forbrug i brænde sådan ca 30 rummeter

coctail : Så er det en c2+, da den kun er til træpiller

nemocharley

Re: Passat træpillefyr C2 - 23kW

Indlæg af nemocharley » 10 jul 2015 11:11

det varmeanlæg du har nu - en orlan og 500l akku (iøvrigt ikke meget lager til 260m2) er det med solvarme?

Vil du beholde kedlen og lave en kombinationsløsning?

NBE´s 16kw brænder modulerer over et større område (bedre i lavlast f.eks) end Pellux 100, Pellux 100 er efter min mening udført i lidt bedre kvalitet.

Scotten er meget udbredt = stort servicenetværk, megen hjælp at hente på nettet, dens styringsmuligheder er overlegne ift. mange andre fyr på markedet, den er en tand billigere, brænderens interne snegl giver en mere præcis dosering - men den skal self. fin-indstilles for optimal drift, som så mange andre pillefyr.

Baxi TPK er også fin - man kan smide NBE´s styring på den (det er der en bruger der har gjort herinde) - så får du en solid kedel med noget af det kræs NBE tilbyder.

MGM - sammenbygget enhed, østriger-type opbygning - den lader til at gøre sig rigtig godt. Magasinet kan dog ikke rumme alverden, men kan dog udvides.

NBE laver også RTB, som er noget dyrere men også mere fuldautomatisk og med en videreudviklet brænder, og en forbedret kedel (selvom der er nogen som ikke bryder sig om, at man ikke kan komme ind i den, da den er helt lukket)

Nu hvor du har vandet/buffertanken - så vil jeg da også lige nævne no-nonsense atmos med a25 brænderen en d14p vil være passende - en dejligt simpel kedel og en solid brænder, uden noget gejl. Brænderen er af tænd/sluk typen, så det vil være godt at give den lidt ekstra vand at arbejde i. Den skal man selv rense - så hvis du kan se at du kommer til at fyre 6+ tons af så er det måske ikke lige førstevalget, selvom det naturligvis er en temperamentssag. De er på tilbud engang imellem til under 22K.

nemocharley

Re: Passat træpillefyr C2 - 23kW

Indlæg af nemocharley » 10 jul 2015 11:23

alle de fyr jeg har nævnt ligger mellem cirka 20 og 35000 i indkøbspris. Personligt ville jeg selv vælge Atmos, hvis det er til et kombi setup - men det er der ikke så mange herinde som kan se pointen med, da den er for gammeldaws.

Hvis det hele skal ud og der skal stå et pillefyr og tage sig af det hele - ville jeg vægte styring og automatik noget højere - RTB eller MGM

Skal det være billigt, så tror jeg scotten er bedste bud, da den tilbyder meget for pengene pta. en kedel som ikke kan matche Atmos eller Baxi i robusthed eller kvalitet. Der er sikkert nogen, som mener noget andet på den front, det er ikke en diskussion, jeg vil gå ind i længere. Pellux 100 er noget dyrere end Scotten, men du kan da prøve at indhente tilbud på dem begge, og så se på den samlede pris.

En anden diskussions-starter er følgende: Jeg ville ikke købe en Ekoheat, Passat C2+ eller en Biomax når Scotten er så billig, som den er. For mig at se har den så meget mere kørende for sig samlet set end de tre førnævnte. Og det er nu heller ikke en diskussion, jeg vil gå ind i længere. Der står rigeligt rundt omkring på forum, til at nye brugere kan danne deres egen mening.

Mikael70
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 03 mar 2015 14:55
Mit fyr: pellux 100
Areal: 260 m2
Brændsel: 6 mm 4,9 kw piller
Fremviser gerne i postnummer: 4500
Årligt forbrug: Forventet ca 12 tons
Geografisk sted: 4500-Nordvestsjælland

Re: Passat træpillefyr C2 - 23kW

Indlæg af Mikael70 » 10 jul 2015 12:10

Jeg troede at passat c2, var var " bedre " end biomax og ekoheat, men når jeg kan købe en pellux 100 20kw til 28.500 kr , så er den den jeg er mest til pt, både pga kvalitet og det, at de folk der har den, er ret glade for den.

Jeg skal bare ha noget der virker og hvor der ikke tjekkes hele tiden, bare fyldes piller på og vores budget er omkring de 30 til 35.000, så det er jo inde for det du beskriver


Besvar