Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Viking Bio 200 på Alcon 6

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
tubeman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15 mar 2015 09:56

Viking Bio 200 på Alcon 6

Indlæg af tubeman » 15 mar 2015 10:10

Hej
Er ny på dette forum..

hat tænkt på denne løsning til at udskifte min Gejs brænder ,,

Viking bio 200 på min Alcon kedel,,,nogen der har prøvet det ?

Mvh Bjarne


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Viking Bio 200 på Alcon 6

Indlæg af triumph » 15 mar 2015 10:29

Har jeg ret i at brænderen ikke modulere, men kører fuld skral. stopper, og så starter op i lav last ?
Det lyder håbløst forældet :roll:
Så vidt jeg husker, så skal beænderen være testet særskilt, for lovligt at måtte eftermonteres på en eksisterende kedel.
Det ved jeg ikke om brænderen er ?
Her er liste fra TI. Der er den ikke på, men derfor kan den godt være godkendt:
http://www.biomasse.teknologisk.dk/pill ... egning.asp

Har du behov for en 22 KW brænder, eller kan du klare dig med det halve. I såfald ville du kunne få bedre fyringsøkonomie ved at købe den.
Umiddelbart virker brænderen dyrere end et komplet anlæg, som f.eks en pellux 100, eller en black star

http://www.energimyndigheten.se/Hushall ... 1612&tab=2
Last edited by 4 on triumph; edited 15 times in total

nemocharley

Viking Bio 200 på Alcon 6

Indlæg af nemocharley » 15 mar 2015 10:31

Næppe nogen brugererfaringer herinde (prøv evt. det svenske pellets.info) - da Viking Bio 200 er næsten helt ny i handlen. Men Erik Døssing fra http://www.dptvarme.dk/ må kunne give dig konkret vejledning.

Hvor stort er dit årlige forbrug pt?

tubeman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15 mar 2015 09:56

Viking Bio 200 på Alcon 6

Indlæg af tubeman » 15 mar 2015 10:46

hov mit indlæg blev væk..nå prøver igen

Har talt med firma der sælger viking brænder..derfra lyder det som en super løsning

pilleforbrug..vinter ca 50 kg pr dag-----nu 32 kg pr dag

Gejs stoker på Alcon 6--Har aldrig været helt tilfreds med denne løsning

synes også at 20kw lyder voldsomt...men iflg, sælger ikke noget problem,,da den starter og stopper

har også set på andre pillefyr...der er godt nok mange muligheder..med mere eller mindre avancerede styringer

mit hus..140kvm gammelt ..ikke godt isoleret ..med tilkoblet vvb combi

nemocharley

Viking Bio 200 på Alcon 6

Indlæg af nemocharley » 15 mar 2015 10:50

Altså - nu ved jeg ikke hvem du har snakket med - men det jeg har fået at vide fra Värmebaronen (jeg har selv den gamle viking bio, som du kan se i min profil), at deres brændere har det bedst med akkutank til både for at begrænse stat/stop men også fordi de har udviklet varmestyring/vejrkompensering fra tanken af til deres lille pellmax - de gør mest i at sælge kombianlæg med solvarme. http://www.varmebaronen.se/

Altså det skal nok virke - viking bio brænderen virker til at være meget driftsikker - men en a25 eller iwabo s2, vølund pb max ville være billigere og nok ligeså driftsikker.

en modulerende scottebrænder er også billigere.

har du akkutank til dit anlæg ville det være fint med en start/stop brænder (og det fungerer også uden!!)

hvis du ikke har villle jeg nok se efter en modulerende brænder.
Last edited by 1 on nemocharley; edited 15 times in total


tubeman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15 mar 2015 09:56

Viking Bio 200 på Alcon 6

Indlæg af tubeman » 15 mar 2015 10:55

Hmmm der kan jeg se problemet...jeg kommer ikke til at køre med accutank...og måske vil det give en masse spild hvis fyret skal køre med alt for mange stop og start

måske skal jeg på andre løsninger også---men helst en med en løs pillebrænder der kan monteres på min Alcon kedel

hvad ville i foreslå ??

nemocharley

Viking Bio 200 på Alcon 6

Indlæg af nemocharley » 15 mar 2015 11:00

alle herinde foreslår scotte/nbe fordi de er lamme :)

nej seriøst det er en af de få muligheder du har, når der ses på det konkret udvalg og på hvad brænderen tilbyder.

mht til spild - så er der ingen uvildige undersøgelser der peger entydigt på det ene frem for det andet - og folk herinde kan hurtigt komme op og skændes om det. Mit forbrug på 3 tons er jo ikke ligefrem højt, Ugelvig som ikke har akkutank til hans start/stop brænder har da heller ikke et specielt højt forbrug.

Besparelserne ligger i styringen (og NBE har en avanceret en af slagsen) - at have vejrkompensring eller kunne slukke efter rumfølere giver noget henover en sæsosn.

tubeman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15 mar 2015 09:56

Viking Bio 200 på Alcon 6

Indlæg af tubeman » 15 mar 2015 11:08

Jeres forbrug er jo temmelig meget under mit,,,9 tons i vinter periode.....november til april

så lige på iwabo...noget billigere løsning --men om den er bedre ??

jo scotte ser man allevegne,,og en super styring...

lidt svært dette her...

nemocharley

Viking Bio 200 på Alcon 6

Indlæg af nemocharley » 15 mar 2015 11:21

Iwaboén er god, og har vist sin driftsikkerhed gennem mange år - A25 er en tjekkisk kopi af Iwaboen.

Iwaboen kan stilles ml 7 og 22kw - det handler om at stille den der, hvor den brænder længe men samtidig kan holde huset varmt. Ugelvig klarer sig med 7kw til ca 6ton om året og har omkring 4500 tændinger på et år (den er testet til 50000).

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Viking Bio 200 på Alcon 6

Indlæg af triumph » 15 mar 2015 11:25

9 tons til at varme 140 m2 op :shock: :shock: :shock:

Umidelbart kan mit hoved ikke rumme at 140 m2 ikke snilt kan opvarmes af et 10 KW fyr.
Uden at kende den nøjagtige pris på Vikingbrænderen, Så vil jeg anslå at du f.eks kan få en komplet MgM junior eller en 10 KW RTB til samme pris.
Og så ville jeg tro at du kunne få energitilskud. Da 140 m2 bolig UDEN vinduer, burde kunne opvarmes med max 5-6 t piller pr år.
3 t piller = 3000 x 4,8 kwh x 0,25 kr/kwh = 3600 kr. Det burde kunne dække installationsomkostningerne


Besvar