varmebaronen

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
dengse
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 17
Tilmeldt: 23 mar 2012 15:08
Mit fyr: passat c2
Areal: 250
Brændsel: flis
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: for meget
Årligt forbrug: ca 45 m2
Geografisk sted: løvel

varmebaronen

Indlæg af dengse »

Er der nogen der ved noget om varmebaronen her kig på et der hedder Pellmax UB.
Er det godt eller skidt og hvad skal man ellers vælge

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

varmebaronen

Indlæg af Havmand »

Hej dengse,

Det er et svensk mærke - hvilket du nok er klar over... Der er et helt fora ala dette i sverige, hvor der er rigeligt Info.

Jeg vil ikke udtale mig om et fyr jeg intet kender til, og så vidt jeg ved, er der ingen brugere herinde der har et anlæg fra VB, men for mig er det vigtigt at jeg kan få support fra fora som dette - på dansk

Jeg har ingen aktier i noget, men vil opfordre til at du kigger på n scotte... Dansk VVS center yder lidt rabat på monteringspakker til medlemmer herinde...
Scotte er dansk udviklet og har mange kørende anlæg.

For t være neutral, vil jeg nævne at ekoheat også skulle være et lækkert fyr.. Lidt dyere, men har nogle fede features... Dog et relativt nyt produkt, så desværre er der ikke så mange erfaringer at finde herinde endnu... Men det kommer...

I øvrigt - velkommen til!
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
dengse
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 17
Tilmeldt: 23 mar 2012 15:08
Mit fyr: passat c2
Areal: 250
Brændsel: flis
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: for meget
Årligt forbrug: ca 45 m2
Geografisk sted: løvel

varmebaronen

Indlæg af dengse »

Det vil jeg prøve at kigge lidt på. Montøren af det jeg har kigget på bor ret tæt på mig, han har lavet et tilbud på komplet fyr monteret til 54.000,- ved ikke om det er dyrt eller billigt?
famdue
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

varmebaronen

Indlæg af famdue »

dengse » 23 Mar 2012, 17:54 skrev:Det vil jeg prøve at kigge lidt på. Montøren af det jeg har kigget på bor ret tæt på mig, han har lavet et tilbud på komplet fyr monteret til 54.000,- ved ikke om det er dyrt eller billigt?
Tja :oops:

Det afhænger jo af hvordan man ser på det 8) Min Scotte/BS kostede ialt et par og tyve tusser :wink: Monterede det så også selv :P

DVcenter leverer scotte/Woody monteret til en hel del mindre end de 54.000 du nævner :roll:

Så det afhænger jo i høj grad af, hvad du vil have 8)

Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!
nemocharley

varmebaronen

Indlæg af nemocharley »

Det er lidt sent at svare på denne tråd - men jeg vil godt lige slå et lille slag for Pellmax Ub.

Pellmax Ub er et godt produkt og kan anskaffes til ca 40.000 (alt inklusive) ved DPT.dk i Vammen. Jeg var selv meget tæt på at købe dette pillefyr, men valgte en stoker, da jeg har adgang til flis etc. Varmebaronen er en kvalitetsproducent, som gør i samlede energiløsninger:http://www.dwc-el.dk/electric_boilers/productsmain.aspx

Jeg ved at Mekanikeren fra dette forum har anskaffet sig en Pellmax Ub og han er glad for den.

Jeg har ingen aktier i varmebaronen - det jeg skriver her er min reelle holdning og skrives for egen regning.

nemocharley

varmebaronen

Indlæg af nemocharley »

Produktet kan også handles her: http://www.dwc-el.dk/electric_boilers/productsmain.aspx
(meget godt med mere end én forhandler, så man ikke får en pris man slår sig på) new10

Jeg har hørt, at følgende kunne anskaffes (ikke inkl opsætning) for 38.000: Pellmax ub, 300l mafasilo, viking bio brænder m. snegl, renseudstyr.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

varmebaronen

Indlæg af MichaelK »

Men tager jeg meget fejl, hvis jeg læser mig frem til at Viking Bio brænderen, kun
arbejder i området 15-20 kW? Hvis den ikke kan køre mindre end 15 kW, så vil
jeg mene, den skal have en akkumuleringstank tilkoblet. Dette "snævre" ydelses-
område, kan altså betyde meget for komforten.

Jeg vil til hver en tid foretrække en "ægte" modulerende pillebrænder.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
nemocharley

varmebaronen

Indlæg af nemocharley »

Den diskussion står jeg midt i....

Ser lige pt på vølunds pellex 100 (med iltstyring mellem 5-20 - men minder lidt om viking bio) ift en mgm junior (modulerer ml 2.5-10).

Jo til brændere med tænd/sluk fokus fås en bedre drift med buffer end uden......men gør dette sig ikke også gældende med brændere med fokus på modulering, dog i væsentlig mindre grad.

Via forum kan jeg læse mig til at, der i et hus på 180m2 (mellemgodt isoleret - gulvarme og radiatorer) var et gennemsnitligt dagsforbrug i de tre første december uger 2012 på ca 16kg 6mm træpiller på en Pellex 100 med iltstyring - dette var uden egentlig buffertank.

Pellex 100 er i samme prisleje som Scotten - ser jeg på de to produkter, så ville jeg vælge Pellex 100, selvom den i nogens øjne er for stor til mit hus, og derfor teoretisk set vil give en ringere årsvirkningsgrad.....

Jeg ved simpelthen ikke om det er sandt/relevant i de størrelsesforhold de fleste lever i/under som private husejere. Jf. ovenstående eksempel.

Andre faktorer skal der også ses på. Holdbarhed af kedel og brænder f.eks. Enkelhed fra bruger perspektiv. Her er pellmax ub ret godt med.

Mit eget lille vanvidsprojekt går på at have en luft/vand varmepumpe tage sig af huset fra 15/3 til 15/11 (og være bagstopper i vinterhalvåret hvis det skulle vise sig nødvendigt). I vinterperioden er det planen at en Cpi12 skal tage sig af varmen. Ville en scotte ikke være både bedre og billigere? Objektivt set måske til det første og ja til det sidste. Men Cpi12 leverer det jeg efterlyser enkelhed, styrke, driftsikkerhed og fleksibilitet. De 500kg ekstra piller (hvis det da er så meget) jeg kommer til at bruge, henter jeg så hjem på service siden.

Det er ikke for at gå væk fra emnet jeg skriver dette. Jeg synes du kommer med en væsentlig pointe MichaelK, og jeg synes min nuancering er ligeså væsentlig.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

varmebaronen

Indlæg af MichaelK »

Hvis Du, i størstedelelen af året, eksempelvis har behov for 5 kW, så vil Pellex 100
køre i lavest mulige "gear"? Forbrændingen vil i dette tilfælde ikke være helt optimal.
Her vil en 10 kW Scotte, eller en MGM Junior skulle yde lidt mere, men får derved en
bedre forbrændning.

Jeg synes det er fint, at Du gennemgår dine muligheder. Det er ganske få jeg oplever,
der gør det så grundig som Dig. Du har mange indlæg om emnet efterhånden. Men
nu må Du bestemt ikke opfatte dette som en kritik af din fremgangsmåde, snarere
tværtimod :D

Men pas på med ikke at miste overblikket :wink: Der er så mange løsninger, så det
næsten kan være svært at se skoven for bare træer. Jeg er lidt tilhænger af det gode
gamle princip om KISS (Keep it Simple Stupid).

Som udenforstående ser dit projekt unødigt kompliceret ud. Jeg ville droppe alle tanker
om varmepumpe og solvarme, og istedet bruge pengene på en 10 kW Scotte. Scotten
er ret driftssikker, og kan næsten repareres med sejlgarn og tyggegummi icon_cheesygrin.gif
Scotten ville også kunne sørge for dit varme vand om sommeren, uden det store bøvl.
Og hvis det endelig skal være, så kunne Du godt tage solvamen med 8) Den kan bare
ikke forrentes fornuftigt, men din økologiske samvittighed bliver da en smule bedre.

Alternativt kunne man tage MGM'en, hvis man ikke er til scotter. Jeg kender dog ikke
den MGM, så jeg vil ikke kloge mig på opbygning og kvalitet.

Subjektivt synes jeg jo, Du burde købe et østrigsk kvaltetsanlæg, men er udemærket
klar over at økonomien spiller en væsentlig roller her. Derfor ikke mere om dem :P
Derfor mener jeg også varmepumpen, og (til dels) solvarmen også kunne spares væk.

Men for nu at gøre en kort kommentar endnu længere, så synes jeg bestemt man skal se
efter ydelsesområdet på de enkelte anlæg. Jeg synes Du bør holde dig væk fra alt over 10
kW.. Selvom moderne modulerende anlæg, er gode til selv at justerer ind efter behovet,
så bør behov og ydelse passe rimeligt godt sammen.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
nemocharley

varmebaronen

Indlæg af nemocharley »

De østrigske pillefyr er bare lækre. Jeg kan virkelig godt forstå, at du valgte et af den slags. Jeg har også stået og savlet over Hapero og Variowin. Pellematic/Økofens kombi løsning med solvarme er også super - men prismæssigt kommer vi over de 100.000.

Scotten lever samlet set ikke op til det jeg forstår som simpelt/enkelt, men det gør MGM, som er det pillefyr jeg stadig er interesseret i efter den her lange og omstændelige undersøgelsesfase. Her spiller prisen naturligvis en rolle - 21800 er ret godt til en MGM Junior.

Jeg er helt med på, at privatøkonomisk er det meget vanskeligt at komme uden om pillefyr til under 25.000 - det er nok her den største besparelse er - også på sigt. Der går ca 2½ scotte til en Cpi12. Holder en Cpi12 2½ gange længere end en enkelt Scotte? (i dette regnskab er der også en væsentlig miljømæssig faktor - "brug og smid væk" er en yderst ubehagelig holdning i min bog)

Med mine solceller på taget giver det god mening for mig at slutte en luft/vand varmepumpe til huset. Det er måske ikke i KISS princippets ånd, men det vil forenkle min hverdag og give optimale forhold for Cpi12 (eller så gode som de nu engang kan blive i mit hus). En Cpi12 er i sig selv så KISS som det næsten kan blive. Prismæssigt ja der er vi voldsomt meget over 25.000. Jeg har et bud på 52.000 for en ny Cpi12 med det hele, og et bud på knap 25.000 for en varmepumpe med opsætning. Cpi12 er så enkel at jeg selv (med lidt hjælp) kan sætte den op. Men 77.000 for en løsning der sandsynligvis sikrer, at jeg ikke skal tænke i at skifte fyr igen er ok for mig.

og så er der det der med fleksibilitet i brændsel...

og som du siger, jeg har skrevet nok om emnet :) - ihvertfald nok til at selv nærme mig en beslutning (som står mellem tre meget forskellige tilgange til stoker MGM/Pellex 100 (valgt over varmebaronen pga pris - og det faktum at Vølund efterhånden sælger nogle ret attraktive systemløsninger)/Cpi 12.

Jeg føler lidt vi stjæler trådstarters tråd, og vil lade den ligge her. Hvem ved, det kan jo være han har købt :)

Godt Nytår.

Besvar