Jeg er meget grundig i rens hver uge og isætter røgvender i denne ombæring.
Når jeg siger grundig, mener jeg grundig rens af røgrør, vender, brændkammer osv.
Røgafgang på denne model er ud af siden og i lige min opstilling, ca. 1 meter, inden den går ind i skorsten.
Da der altid ligger en del aske oven på røgvenderne og inde i skorstensrøret, tænker jeg, at der er træk nok, eller...
Det er selvfølgelig rigtig nok, at det indikerer dårligt træk, idet røgen slår ud i rummet, så snart jeg åbner lågen.
Med hensyn til tilbagebrand, har jeg også tænkt meget over det og går også altid og holder øje med den, når jeg laver mine nedluk.
Jeg tænker dog, at det er det samme, som hvis der kommer strømafbrydelse, en dag jeg ikke er hjemme, ellers er det da en ren brandbombe...
På samme skorsten, er der også en Atmos fastbrændselfyr, som jeg ikke har vovet at tænde op i endnu, da der jo netop her ofte skal åbnes ind til brændkammeret.
Den står placeret i tilstødende lokale - og her er væggene rigtig sorte og røglugtende...
Så alt i alt, kan det da godt være, at det er trækket i skorstenen det er gal med...