Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleforbrug ksm stoker p-line 20

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Magnus1255
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 dec 2021 20:31
Mit fyr: ksm stoker p-line
Areal: 128
Brændsel: Vida

Pilleforbrug ksm stoker p-line 20

Indlæg af Magnus1255 » 04 dec 2021 20:42

Hej
Jeg har overtaget en ejendom med et ksm stoker p-line 20 træpillefyr
Jeg har i de første 4 dage af december 2021 brugt 48 kg træpiller i døgnet!! hvilket jeg synes er meget voldsomt
Huset er fra 1955 og på 128 m2. Jeg har installeret smart termostat og har 20 grader fra kl 16 til 23 og 15 grader i løbet af natten, og i dagtimerne i hverdagen. Fyret opvarmer også brugsvand.
Fyret står i uisoleret garage med en fremdrift temperatur på 70 grader. Og skifter til pause ved 73 grader og starter igen ved 60 grader.
Fyret er indstillet med en fremdrift på 60 grader i dagtimerne i hverdagen
Er det uøkonomisk med start og stop hele tiden, da fyret jo ikke kører lang tid afgangen?
Er mit fyr indstillet forkert eller er det et forbrug man kan forvente?
Tak på forhånd
Magnus


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Pilleforbrug ksm stoker p-line 20

Indlæg af svanggaard » 05 dec 2021 11:48

Et forbrug på 48kg/dag til 128m2 er for meget. Jeg kender ikke dit fyr, men kan se at virkningsgraden er sammenligneligt med mit eget. Der er selvf. forskel på brændværdien af forskellige træpiller, men slet ikke nok til at det kan forklare dit høje forbrug. Det ser ud til at der er ilt-styring på dit fyr... Så er forbrændingen næppe helt i skoven.

De 48 kg har du sikkert fra displayet på dit fyr. Stemmer det overens med det reelle forbrug?

Det første jeg ville gøre var at dobbelttjekke al rørisolering i dit fyrum. Jeg sparede selv et par kg træpiller i døgnet (på de koldeste dage) ved at isolere fyr-shunt og cirkulationspumpe ordentligt. Tab fra uisolerede rør, ventiler, cirkulationspumper mv. var noget større end jeg regnede med. Du evt. kan bruge https://info.rockwool.dk/da/den-lille-t ... varme-ror/ til at finde værdier for varme tab i rør - hvis du vil regne lidt på lønsomheden.

Mht. smarttermostater tror jeg ikke du skal forvente den store besparelse. Jeg tror du får mere ud af at bruge pengene på isolering. Og så synes jeg du skal skrive et "ir termometer" på ønskelisten... Det er et formidabelt værktøj når du skal finde varmetyvene.

Magnus1255
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 dec 2021 20:31
Mit fyr: ksm stoker p-line
Areal: 128
Brændsel: Vida

Re: Pilleforbrug ksm stoker p-line 20

Indlæg af Magnus1255 » 05 dec 2021 14:42

svanggaard skrev:
05 dec 2021 11:48
Et forbrug på 48kg/dag til 128m2 er for meget. Jeg kender ikke dit fyr, men kan se at virkningsgraden er sammenligneligt med mit eget. Der er selvf. forskel på brændværdien af forskellige træpiller, men slet ikke nok til at det kan forklare dit høje forbrug. Det ser ud til at der er ilt-styring på dit fyr... Så er forbrændingen næppe helt i skoven.

De 48 kg har du sikkert fra displayet på dit fyr. Stemmer det overens med det reelle forbrug?

Det første jeg ville gøre var at dobbelttjekke al rørisolering i dit fyrum. Jeg sparede selv et par kg træpiller i døgnet (på de koldeste dage) ved at isolere fyr-shunt og cirkulationspumpe ordentligt. Tab fra uisolerede rør, ventiler, cirkulationspumper mv. var noget større end jeg regnede med. Du evt. kan bruge https://info.rockwool.dk/da/den-lille-t ... varme-ror/ til at finde værdier for varme tab i rør - hvis du vil regne lidt på lønsomheden.

Mht. smarttermostater tror jeg ikke du skal forvente den store besparelse. Jeg tror du får mere ud af at bruge pengene på isolering. Og så synes jeg du skal skrive et "ir termometer" på ønskelisten... Det er et formidabelt værktøj når du skal finde varmetyvene.
Hej
Tak for svar.
Ved 44% ydelse har fyret en røg temperatur på 85 grader og et ilt niveau på 16%

De 48 kg er det reelle forbrug, og ikke fra displayet på fyret.

Ingen af rørene i fyrrummet er isoleret, Jeg kigger videre på isolering til dem.

Fyret er kun i pause i omkring 10 min hvorefter det starter op igen, jeg synes det er ret kort tid, og har derfor sat fyret til at gå i pause ved 80 grader i stedet for ved 73 grader og slut pause ved 60 grader. Er dette korrekt? Fyret er indstillet til en kedetemperatur på 70 grader


Jeg takker for svar

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Pilleforbrug ksm stoker p-line 20

Indlæg af svanggaard » 05 dec 2021 17:24

Mit fyr har typisk røgtemperatur op til 10grader over kedeltemperatur - ofte er forskellen lavere. Jeg kan ikke lige forholde mig til din røgtemperatur - det varierer garanteret meget ift. om fyret er ved at regulere op eller ned, brændsels type, skorstenstræk osv. Her får du nok lidt erfaring med tiden.

Men generelt, uanset fyr, indikerer høj røgtemperatur (ift. kedel temperatur) at hedefladerne ikke kan nå at optage varmen. Måske fyret trænger til at blive renset?

Mht. isolering ligger varmetabet i omegnen af 80Watt/m for uisoleret rør, hvis temperaturforskellen mellem rør om omgivelser er 60 grader. Det bliver til mange træpiller over tid!

Jeg har selv isoleret med rørskåle af mineraluld. Det laves af rockwool, isover og sikkert andre (husk alutape). Du kan også bruge rørskåle af "skumgummi". Personligt foretrækker jeg mineraluld i fyrrummet. Jeg bilder mig ind at det er bedre for brandsikkerheden. Jeg har dog isoleret (frostsikret) drikkevandsrør med skumgummi - mest fordi jeg er bekymret for kondens. Jeg tror ikke våd mineraluld på rør er hensigtsmæssigt i længden.

Cirkulationspumper er isoleret med rockwool "lamel-måtter". Forsiden med elektronik skal sidde frit mens bagsiden isoleres. Jeg mener man kan købe lamel-isolering på metermål ved vvs-eksperten.

Jeg har selv brugt rørskåle med 20mm isolering, men ville gerne ha' været oppe i 30mm. Desværre var hobby-vvs'eren (mig) ikke lige opmærksom på det da rørene blev sat op :oops: . Afstanden mellem rørene er for lille til 2 x tyk isolering.

Magnus1255
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 dec 2021 20:31
Mit fyr: ksm stoker p-line
Areal: 128
Brændsel: Vida

Re: Pilleforbrug ksm stoker p-line 20

Indlæg af Magnus1255 » 05 dec 2021 20:43

svanggaard skrev:
05 dec 2021 17:24
Mit fyr har typisk røgtemperatur op til 10grader over kedeltemperatur - ofte er forskellen lavere. Jeg kan ikke lige forholde mig til din røgtemperatur - det varierer garanteret meget ift. om fyret er ved at regulere op eller ned, brændsels type, skorstenstræk osv. Her får du nok lidt erfaring med tiden.

Men generelt, uanset fyr, indikerer høj røgtemperatur (ift. kedel temperatur) at hedefladerne ikke kan nå at optage varmen. Måske fyret trænger til at blive renset?

Mht. isolering ligger varmetabet i omegnen af 80Watt/m for uisoleret rør, hvis temperaturforskellen mellem rør om omgivelser er 60 grader. Det bliver til mange træpiller over tid!

Jeg har selv isoleret med rørskåle af mineraluld. Det laves af rockwool, isover og sikkert andre (husk alutape). Du kan også bruge rørskåle af "skumgummi". Personligt foretrækker jeg mineraluld i fyrrummet. Jeg bilder mig ind at det er bedre for brandsikkerheden. Jeg har dog isoleret (frostsikret) drikkevandsrør med skumgummi - mest fordi jeg er bekymret for kondens. Jeg tror ikke våd mineraluld på rør er hensigtsmæssigt i længden.

Cirkulationspumper er isoleret med rockwool "lamel-måtter". Forsiden med elektronik skal sidde frit mens bagsiden isoleres. Jeg mener man kan købe lamel-isolering på metermål ved vvs-eksperten.

Jeg har selv brugt rørskåle med 20mm isolering, men ville gerne ha' været oppe i 30mm. Desværre var hobby-vvs'eren (mig) ikke lige opmærksom på det da rørene blev sat op :oops: . Afstanden mellem rørene er for lille til 2 x tyk isolering.
Fyret er rengjort for ca. en måneds tid siden, men får lige en tur igen, for at kunne udelukke det.
Tak for de gode råd omkring isolering af rør.
Jeg har fulgt vejledningen du sendte, og har købt rockwool rørskåle.
Der er også omkring 10 meter i kælder der ikke er isoleret.
Har købt 40 mm til fyrrum og 30 mm til kælder


mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Pilleforbrug ksm stoker p-line 20

Indlæg af mgmone » 06 dec 2021 06:00

Hej
Det er ikke nok at røgtemp er lav, når din ilt er på 16% ved middel ydelse, du sender alt for meget luft igennen kedlen og direkte i skorstenen, din ilt burde ca være mellem 9 og 11 ved middel ydelse, har den brug for så meget luft far at brænde pillerne af er der defekt på brænder/ luft tilførsel eller utætheder ved låger.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Pilleforbrug ksm stoker p-line 20

Indlæg af svanggaard » 06 dec 2021 07:34

Det er nok en god idé at isolere rør i kælderen. Det er dog knap så kritisk da varmetabet trods alt er i huset (indenfor klimaskærm). Du må meget gerne gi' en opdatering på projektet når du er i mål. Jeg vil meget gerne høre hvor meget du sparer.

Jeg skiftede selv fra et meget ringe halmfyr til en ny træpillekedel for et par år siden. En ting jeg ikke lige havde forudset var, at det nye effektive fyr, og den gode isolering af rør, medførte at jeg for første gang nogensinde kunne opleve frost i fyrrummet. Jeg måtte montere varmekabler på drikkevandsrør for at holde dem frostfrie de koldeste nætter.

Magnus1255
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 dec 2021 20:31
Mit fyr: ksm stoker p-line
Areal: 128
Brændsel: Vida

Re: Pilleforbrug ksm stoker p-line 20

Indlæg af Magnus1255 » 14 dec 2021 20:18

mgmone skrev:
06 dec 2021 06:00
Hej
Det er ikke nok at røgtemp er lav, når din ilt er på 16% ved middel ydelse, du sender alt for meget luft igennen kedlen og direkte i skorstenen, din ilt burde ca være mellem 9 og 11 ved middel ydelse, har den brug for så meget luft far at brænde pillerne af er der defekt på brænder/ luft tilførsel eller utætheder ved låger.
Hilsen Karsten
Hej Karsten
Fyret er med iltstyring, jeg fik renset blæseren, og nu er ilten nede på ca. 10
Tak for Svar

Magnus1255
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 dec 2021 20:31
Mit fyr: ksm stoker p-line
Areal: 128
Brændsel: Vida

Re: Pilleforbrug ksm stoker p-line 20

Indlæg af Magnus1255 » 14 dec 2021 20:21

svanggaard skrev:
06 dec 2021 07:34
Det er nok en god idé at isolere rør i kælderen. Det er dog knap så kritisk da varmetabet trods alt er i huset (indenfor klimaskærm). Du må meget gerne gi' en opdatering på projektet når du er i mål. Jeg vil meget gerne høre hvor meget du sparer.

Jeg skiftede selv fra et meget ringe halmfyr til en ny træpillekedel for et par år siden. En ting jeg ikke lige havde forudset var, at det nye effektive fyr, og den gode isolering af rør, medførte at jeg for første gang nogensinde kunne opleve frost i fyrrummet. Jeg måtte montere varmekabler på drikkevandsrør for at holde dem frostfrie de koldeste nætter.
Jeg har bestilt isolering til rørene.
Jeg skal give en opdatering når projektet er i mål
Jeg takker for de gode råd

Magnus1255
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 dec 2021 20:31
Mit fyr: ksm stoker p-line
Areal: 128
Brændsel: Vida

Re: Pilleforbrug ksm stoker p-line 20

Indlæg af Magnus1255 » 01 jan 2022 18:25

svanggaard skrev:
06 dec 2021 07:34
Det er nok en god idé at isolere rør i kælderen. Det er dog knap så kritisk da varmetabet trods alt er i huset (indenfor klimaskærm). Du må meget gerne gi' en opdatering på projektet når du er i mål. Jeg vil meget gerne høre hvor meget du sparer.

Jeg skiftede selv fra et meget ringe halmfyr til en ny træpillekedel for et par år siden. En ting jeg ikke lige havde forudset var, at det nye effektive fyr, og den gode isolering af rør, medførte at jeg for første gang nogensinde kunne opleve frost i fyrrummet. Jeg måtte montere varmekabler på drikkevandsrør for at holde dem frostfrie de koldeste nætter.
Hej
Jeg har monteret isolering i kælder og garage.
Det er svært at se forskel på forbrug, da temperaturen har været meget svingende her i december måned.
Men det er tydeligt at mærke der er koldere i kælder og i garage/fyrrum
Jeg har gjort forbruget op for december måned, og det ligger på 42 kg i døgnet


Besvar