røggaseksplosion

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
chen4885
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29 aug 2008 23:23

Re: røggaseksplosion

Indlæg af chen4885 »

De sidste 2 dage har jeg faktisk ikke oplevet en eneste gaseksplosion, så måske har jeg ramt rigtigt. Jeg er rigtig glad for de mange gode og hurtige svar her på siden.
Hvis jeg slår pausefyringen fra, kører fyret så hele tiden eller tænder det med el-tænderen. Mit indtryk (jeg har aldrig stået ved fyret når det knalder) er, at det er når det skal tænde med el-tænderen, at det går galt.
Kan man måle skorstenstrækket ? Når jeg tager slangen af fyret (mens det pausefyrer), kan jeg mærke tydeligt træk i kedlen. Jeg vil prøve med træk-stabilisatoren.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: røggaseksplosion

Indlæg af thoken »

Hej!
Hvis du slår pausefyring fra, så kører fyret op til ønsket kedel temperatur og stopper, og tænder så op med eltænderen, når termostaten igen kalder på varme! Jeg tror også du oplever eksplosionerne når eltænderen er i drift! Er du sikker på at pausefyring er sat til? :roll:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Ulrich-307Hdi
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 149
Tilmeldt: 09 sep 2008 21:56
Mit fyr: Woody 16 KW på Roca
Geografisk sted: Jorden, Shell-land, Køge

Re: røggaseksplosion

Indlæg af Ulrich-307Hdi »

Jeg har også haft en TB mini.

Jeg er 100% sikker på det er under optænding den knalder.
Min gjorde det efter jeg monterede en træk stabilisator :shock:
Min TB startede ofte først anden gang, der kom knaldet, røgrør og renselem blev blæst af. :cry:

Efter jeg lukkede klappen på røgrøret holdt det op.
Jeg tror Carsten har en utæt kedel, der kommer frisk luft til den kæmpe bunke piller der bliver antændt.

Efter jeg har købt en Woody knalder den ikke mere, selv med stabilisator, og den napper kun til pillerne icon_cheesygrin.gif
Hygge Ulrich

Besvar