Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaringer m. TB-mini

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af ktm » 24 dec 2007 10:32

Hej igen !

Du skrev i et tidligere indlæg her at du havde fået en pris på 3500+moms hos Biovarme på et helt nyt hus. Hvad består et nyt hus af ? (Er det kun en løs herd man selv skal svejse på, eller er det et helt "stel" som man kan montere alle dele fra TB´en over på).



Jeg overvejer derfor at skifte huset på TB´en i stedet for at lave en eller anden hjemmegjort forbedring af tvivlsom effekt.

M.v.h.
HUL[/quote]

Hermed et skilderi af min herd. Underligt nok er den kun brændt ned i den ene side!!??
24. december 2007 001 [Desktop Resolution].jpg
Som jeg har forstået er det kun "stellet" man får og så skal delene overføres, hvilket heller ikke kan være det store problem.
mvh
ktm


elmichael

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af elmichael » 25 dec 2007 13:36

Jeg tror man får et komplet skjold, så man bare skal flytte delene over. Din herd ser udtil at være mere angrebet end min. Der mangler jo ligefrem et stykke, gør der ikke ??

elmichael

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af elmichael » 25 dec 2007 13:39

Min herd er også væsentlig større, eller højere.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af ktm » 25 dec 2007 16:05

elmichael skrev:Min herd er også væsentlig større, eller højere.
Jo, der mangler faktisk et ret stort stykke, men det har også stået på i nogen tid!

Og jo, den er lavere end normalt, idet jeg har bundrist i min Salamander, med mindre plads bag nederste låge. Det var en specialudgave man lavede, men vist nok ikke længere.
mvh
ktm

HUL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 dec 2007 12:18

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af HUL » 26 dec 2007 12:29

ktm skrev: Jo, der mangler faktisk et ret stort stykke, men det har også stået på i nogen tid!

Og jo, den er lavere end normalt, idet jeg har bundrist i min Salamander, med mindre plads bag nederste låge. Det var en specialudgave man lavede, men vist nok ikke længere.
Hej igen !
Må jeg spørge dig hvor gammel din TB er ? (Der står normalt et produktionsår på det røde skjold).

Det er svært at se på billedet om det er revner eller din hærd brænder i stykker i kanten ? -på min hærd er det lange tynde revner i begge sider fra bund til top, dog er der ingen i bunden og toppen.

M.v.h.
HUL


Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af ktm » 26 dec 2007 15:09

[quote="HULHej igen !
Må jeg spørge dig hvor gammel din TB er ? (Der står normalt et produktionsår på det røde skjold).

Det er svært at se på billedet om det er revner eller din hærd brænder i stykker i kanten ? -på min hærd er det lange tynde revner i begge sider fra bund til top, dog er der ingen i bunden og toppen.

M.v.h.
HUL[/quote]

Der fik du mig godt nok ned med nakken i bogstaveligste forstand!! :)
Jeg kunne ikke finde noget årstal, heller ikke på undersiden!!!

Min kone, som er bogholder, fandt frem til at den er købt i maj 2001 :shock:

Min herd er ikke revnet som du beskriver, men der er brændt hul i siden på herden, næsten som om man havde brændt den med en skærebrænder, dog mere blødt i skærefladen end en skærebrænder afleverer resultatet.

Det må så blive 6. sæson den kører og har dermed brændt ca 70+ tons piller.

Jeg kan så ikke lade være med at spekulere på, om dette er symptomatisk for pladejern i forbindelse med fyr/kedler, jvf. mine tidligere udgydelser vedr. pladejernskedler ctr. støbejern. Hvis denne kommer til at køre 2 sæsoner mere, vil det nok komme til at se trist ud med herden. icon_frown.gif
mvh
ktm

HUL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 dec 2007 12:18

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af HUL » 27 dec 2007 11:58

ktm skrev:[quote="HULHej igen !
Må jeg spørge dig hvor gammel din TB er ? (Der står normalt et produktionsår på det røde skjold).

Det er svært at se på billedet om det er revner eller din hærd brænder i stykker i kanten ? -på min hærd er det lange tynde revner i begge sider fra bund til top, dog er der ingen i bunden og toppen.

M.v.h.
HUL
Der fik du mig godt nok ned med nakken i bogstaveligste forstand!! :)
Jeg kunne ikke finde noget årstal, heller ikke på undersiden!!!

Min kone, som er bogholder, fandt frem til at den er købt i maj 2001 :shock:

Min herd er ikke revnet som du beskriver, men der er brændt hul i siden på herden, næsten som om man havde brændt den med en skærebrænder, dog mere blødt i skærefladen end en skærebrænder afleverer resultatet.

Det må så blive 6. sæson den kører og har dermed brændt ca 70+ tons piller.

Jeg kan så ikke lade være med at spekulere på, om dette er symptomatisk for pladejern i forbindelse med fyr/kedler, jvf. mine tidligere udgydelser vedr. pladejernskedler ctr. støbejern. Hvis denne kommer til at køre 2 sæsoner mere, vil det nok komme til at se trist ud med herden. icon_frown.gif[/quote]

Hej igen !

Hvis din herd kan holde 2 sæsoner mere, er det vel heller ikke så ringe endda hvis man regner lidt på økonomien i det.

Jeg deler din skepsis i forhold til kedler og herd af pladestål, hvis Torsby Ugnen (producenten af TB) havde lavet herden i støbejern kunne den formodentlig holde ?!.
Jeg har i øvrigt fået svar fra Biovarme d.d. på hvad et nyt hus koster : 3000+moms. Det er så et nyt "stel" man køber og alle dele kan flyttes over fra den gamle TB.

Jeg overvejer om jeg jeg skal investere i et nyt "stel" eller en helt ny brænder. Jeg kan jo se at der findes en del brændere med en herdtype der ligner TB´ens (Boink,Scotte,Iwabo m.fl.), men dem er jeg ikke så begejstrede for, -belært af erfaringerne m. TB.

Jeg har kigget lidt på Pellx`en. Jeg ved at der i den gamle type forekom revner i brænderrøret, men Pellx har nu både indre og ydre brænderrør og de hævder at det har en levetid på 7-10 år. Ydermere kan røret afmonteres og udskiftes (prisen ligger vist omkring 1600+moms). Hvordan Pellxèn så vil fungere på min Roca P30 4 vides ikke, men den skulle jo passe på de fleste kedler. Meen! en fabriksny Pellx koster 16125kr. inkl. moms !.

Godt nytår !
HUL

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af ktm » 27 dec 2007 13:02

Daw igen

Man kan da godt mene at 8-10 år er en rimelig afskrivningsperiode, men set i forhold til at en støbejernsindretning, måske ville have holdt 20-30 år er det lidt kreperligt.
Jeg har så yderligere det problem, at den lave version jeg har, vist nok ikke laves mere.
Det med Pellex koster 16000 kr. er vel noget nær det samme som en ny komplet TB, kunne jeg forestille mig. Det er i øvrigt en fuldstændig vanartet pris for så simpel en indretning. Der er jo ikke meget rumteknologi i disse brændere og den elektroniske styring er jo også vældig primitiv og koster ikke mange basseører at fremstille. Man behøver vist ikke at sige tak til, hvis man køber og betaler disse summer.
Det der irriterer mig allermest ved TBen, er at den er så forbandet sensibel over for piller med smuld, ellers er den jo i grunden meget ukompliceret at bruge, især sammenholdt med det man kan læse om andre former for anlæg her på sitet! :)
Skulle jeg igen have en brænder af denne type, skal det helt sikkert være en med snegl i bunden i stedet for at man er afhængig af at pillerne får det rette fald og er uden smuld.

Godt Nytår
mvh
ktm

BrianPihl75
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28 dec 2007 12:57

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af BrianPihl75 » 28 dec 2007 13:22

Hej alle TBmini ejere jeg køre også med TBmini ogen viadrus/herkules u 26 og kedlen er købt ved liagro/ennekov og det køre perfekt sammen jeg køre på trin 3 på styreboksen og ca 2 i luft jeg har også monteret en trækstabilisator på røgrør og det er en god ting at have på .På de sidste 3 mdr har jeg brugt ialt 1265 kg så jeg må sige at jeg er godt tilfreds. jeg har også haft revner i min hærd ogdet kommer på grund af spændinger i stålet å jeg kontaktede biovrme og de agde jeg bare skulle komme over med den og det gjorde jeg og de skar i revnerne med en vinkelsliber for at tage spændingerne i stålet og så blev det svejset og det har ca holdt 1 år nu så jeg er fuldt tilfreds . anlægget opvarmer ca 180 m2


Besvar