TB Mini

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
Besvar
elmichael

TB Mini

Indlæg af elmichael »

Hjælp! Har lige i søndags installeret et pillefyr ( Roca p30-6 med TB Mini brænder årg 2002 købt brugt)
Kedlen er monteret med lille røgvender plade røggas temp ligger på mellem 200 og 250 grader.
Jeg opvarmer pt 100 kvm udelukkende gulvvarme. mit forbrug ligger på mellem 50 og 75 kg det er helt vildt. Hvad gør jeg forkert?? Er kedlen for stor? Skal jeg evt. invistere i en stor røgvender plade? er min styring defekt, eller er det mig der ikke evner at indstille det, kører pt med nogle jem&fix piller Barlinek de smuldre en del. Kan nogen hjælpe mig? Hilsen den fortvivlede

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: TB Mini

Indlæg af thoken »

Hej elmichael! Hvilket trin har du valgt i styringen, og hvad med luftspjældet(på brænderen), hvor åbent er det? Du skal køre på så lavt et trin som muligt(tb-mini har 7 faste trin). Jeg har selv fyret med en tb- mini, og jeg kunne køre på laveste trin hele vinteren(70 er hus på 140 m2, med rimelig isolering). Det er vigtigt at du finder nogle træpiller med meget lidt støv og smuld, da det nemt sætter sig på glassene foran fotocellen, og så går den i fejl og tror at faldskakten er fuld af piller! Luftsplældet skal stå ca en cm åbent hvis du kører på trin 1. Ca 2 cm på trin 2, osv. Roca kedlen er nok lige stor nok, og den har heller ikke så god virkningsgrad, da der ikke er så meget røgvender i den, så det er nok en god ide at prøve at tvinge røgen ud mod kedelfladerne, så det ikke bare blæser lige ud til gråspurvene! Der findes mange gode "hints" på pilleklubbens gamle forum ang. tb-mini(www. pilleklubben.dk). Held og lykke, og håber ikke den driller dig for meget! :cry: :great:
Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Blevet takket: 4 gange

Re: TB Mini

Indlæg af ktm »

elmichael skrev:Hjælp! Har lige i søndags installeret et pillefyr ( Roca p30-6 med TB Mini brænder årg 2002 købt brugt)
Kedlen er monteret med lille røgvender plade røggas temp ligger på mellem 200 og 250 grader.
Jeg opvarmer pt 100 kvm udelukkende gulvvarme. mit forbrug ligger på mellem 50 og 75 kg det er helt vildt. Hvad gør jeg forkert?? Er kedlen for stor? Skal jeg evt. invistere i en stor røgvender plade? er min styring defekt, eller er det mig der ikke evner at indstille det, kører pt med nogle jem&fix piller Barlinek de smuldre en del. Kan nogen hjælpe mig? Hilsen den fortvivlede
Ja den er helt gal.
Jeg bruger pt 64 kg til mine 400+ m2, hvoraf værkstedet er tvivlsomt isoleret.
Hvad sker der ved at du stiller den på trin 1 og så blæseren næsten helt lukket?
Hvis du lige er startet op med fyret, kan det måske skyldes at hele din gulvvarme har været kølet ned.

Du kan slet ikke bruge piller med smuld. De både støver glassene til og smuldet lægger sig efterhånden i bunden af faldskakten. (Jeg sidder lige i disse minutter igen, igen og venter på at brænderen skal køle af efter forstoppelse pga lortepiller, så jeg kan komme til at rense igen.)

Jeg har lige bestilt ny forsyning af piller fra Stampemøllen, der er dejligt fri for smuld. Dem bruger jeg når jeg er ved at henfalde i total fortvivlelse over mine "kvalitetspiller", som jeg desværre stadig har 6-7 paller af :shock: .
mvh
ktm
elmichael

Re: TB Mini

Indlæg af elmichael »

Ved trin 1 sker der det at brænderen ikke leverer varme nok, fyret går ikke på pausefyrring. Den tidligere ejer har lavet et større hul i sneglen. kan dosseringen være for høj?? Har læst at nogle TB mini ejere har problemer med stampemøllens piller pga. længden af pillerne, er der noget op det??
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Blevet takket: 4 gange

Re: TB Mini

Indlæg af ktm »

Hvis ikke kedlen giver varme nok på trin et, er det ikke fordi den overfodrer, så må du jo gå op, til den får mad nok.
Du skal være forsigtig med blæsermængden. Jeg har som du ser en gammel Salamander, nok noget i retning af din kedel.
Der har jeg sat en røgvender ind, hvilket gav mig noget bedre udnyttelse af brændslet, samtidig med at jeg lukkede kraftigt ned for blæseren, ift hvad jeg tidligere gjorde. Det nedsatte min røgtemp. betydeligt.

Jeg piner den, så den ikke går i pause, hvilket jeg føler giver den bedste økonomi.

Jeg har slet ingen problemer haft af Stampemøllens piller og min snegl kører uforstyrret med disse piller. Måske der kan komme en lille knæklyd ind imellem, men det forekommer da også med andre piller. Som jeg skrev, har jeg genbestilt disse stampepiller oven i købet til deres normalpris. De er til brug, når jeg har brug for optimal driftsikkerhed, f.eks. i julen hvor 7 mennesker ekstra invaderer mit hjem, heriblandt svagelige kvinder og små børn. :great:
mvh
ktm

sten2004
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 sep 2007 22:35
Mit fyr: Ekoheat 900/160
Areal: 150 i 3 plan
Brændsel: TP 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: 24
Årligt forbrug: forventer 6 T
Geografisk sted: den jydske højderyg

Re: TB Mini

Indlæg af sten2004 »

Har selv en ældre TB på en gammel amanda kedel og er klar til min 2. palle fra stampemøllen. Har døjet med at pillerne var for små! Men omvendt har min normalt sikre havn, Statoils HP piller, i den sidste sending været for lange og for hårde. Jeg oplever at stampemøllens piller giver mindre slagger på hærden (nemmere rengøring) og mindre aske end HP pillerne, så jeg dropper nok HP-erne. Jeg opvarmer et gammel hus fr 30-erne i 3 plan ca 150 m2 og ligger på 25-35 kg/dag på effekt trin 2. Har haft huset i 2 år, hvor fyret fulgte med og kendte kun til fjernvarme før det. :|

Har prøvet piller fra DLG (smuld), barlinek og Statoils SP (smuld)
Sørg for at have en ekstra flamme-detektor og fotocelle hjemme til vinteren. Jeg brændte 2 detektorer af indenfor de første 3 måneder og min fotocelle stod også af indenfor 3 måneder. Den tidligere ejer kørte på effekttrin 4! Også troede jeg at det bedste var 6 mm HP piller fra Statoil fordi jeg havde hørt om det til pilleovne fra en importør :x
elmichael

Re: TB Mini

Indlæg af elmichael »

Hej igen. Godt nyt !!! Edelig har jeg fået indstillet pillebrænderen korrekt, kører nu på effekt trin 1 med spjældet til blæseren ca. 1 cm åben. forbruget ligger nu på ca 25-30 kg piller. Har endelig fået nogle gode piller! Stampemøllen anbefales herfra! :great: Mit hus er under renovering og måler i grundplan 150 kvm. overetage på ca 70 kvm kun de 100 kvm er opvarmet og der ligger ikke meget isolering i etage adskillelsen. Så forbruget er rimeligt synes jeg. Tak for oplysninger vedr. fotocelle og flammevagt, har indkøbt flammevagt og el-tænder som reservedele. Er der nogle der har fundet et billigt sted at købe disse?? synes Biovarme er ret dyre. Er selv uddannet elektriker, og arbejder til dagligt hos en el og vvs grossist, så jeg mener at vide lidt om priser.
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Blevet takket: 4 gange

Re: TB Mini

Indlæg af ktm »

elmichael skrev:Hej igen. Godt nyt !!! Edelig har jeg fået indstillet pillebrænderen korrekt, kører nu på effekt trin 1 med spjældet til blæseren ca. 1 cm åben. forbruget ligger nu på ca 25-30 kg piller. Har endelig fået nogle gode piller! Stampemøllen anbefales herfra! :great: Mit hus er under renovering og måler i grundplan 150 kvm. overetage på ca 70 kvm kun de 100 kvm er opvarmet og der ligger ikke meget isolering i etage adskillelsen. Så forbruget er rimeligt synes jeg. Tak for oplysninger vedr. fotocelle og flammevagt, har indkøbt flammevagt og el-tænder som reservedele. Er der nogle der har fundet et billigt sted at købe disse?? synes Biovarme er ret dyre. Er selv uddannet elektriker, og arbejder til dagligt hos en el og vvs grossist, så jeg mener at vide lidt om priser.
Jeg afventer en sending yderligere fra Stampemøllen. Det er en befrielse at bruge disse TP. :great:
Det ser ud til at Danfos skulle kunne klare flammeføleren, men den er ikke meget billigere og så ved man ikke om den har de rette egenskaber.
Det har ikke være mig muligt at finde el-tænderen, som brænder over en gang om året. Du opdager det ved at dit hfi-relæ slår ud.
I særlig grad kan man forpisses over disse horrible priser, når man ved hvor lidt så mange andre,langt mere komplicerede remedier, koster. Det her minder om tyveri ved højlys dag, kombineret med at stjæle slik fra små børn.
Det var glædeligt at erfare, at du kom ned i forbrug!! :)
mvh
ktm

Besvar