MichaelK skrev: ↑27 aug 2019 18:04
Nu bruger jeg anførselstegn, fordi den jo er godkendt så længe den befinder din matrikel, og såfremt den er opstillet før
godkendelseskravene trådte i kraft? Er stokeren opstillet inden da, mener jeg ikke køber kan stille krav om attest?
-Stokeren var jo godkendt på opstillingstidspunktet.
Nu har jeg lige været dette igennem med min brændeovn og (nye) pillefyr.
Faktum var, at min brændeovn var flere år gammel og jeg havde mistet skorstensfejers attest. Jeg bad som om en ny underskrift, og fik forklaringen at den var 0 værd, da den kun skal ses og bruges på opstillingstidspunktet, og nu, hvor de tilsyneladende scanner nye attester ved nye opstillinger.
Så i et hus hvor den allerede er, behøver man ikke en ny eller beviset, så længe den eksisterende skorstensfejer ikke har stillet spørgsmålet, og så er det jo bare at henvise til ham, hvis man ved han intet har at tilføje.
Så papiret skal kun bruges, hvis den opstilles på ny lokation igen.
Og det var præcis hvad som skete med pillefyret, han så attesten, scannede den og lagde den i arkivet, og så var den på plads, og jo, godkendte fyrrum som han var tilfreds med
(han var ny på lokationen)
edit: Kan selvfølgelig godt forstå at en 15 år gammel opstilling kan være svær at acceptere men der må skorstensfejer kunne dokumentere den er OK, hvis det virkelig kræves, den kan vel følges i sin historik også over andre skorstensfejere?