savmannen skrev:Har snakket med Henrik flere gange om problemet, men han mener det ikke er noe galt med elektronikken.
Holder på å bli gal! Fyret stopper uannsett om jeg kører med eller uden iltstyring.
Hej savmannen og andre.
Jeg har mildt sagt også haft mange problemer med mit anlæg. Jeg fyrer med savsmuld lige som dig. Inden jeg købte anlægget, spurgte jeg producenten, Henrik om det var velegnet til at fyre med savsmuld, hvilket han forsikrede mig om, at det var. I dag ved jeg af erfaring, at det
ikke er tilfældet, men at det kan lade sig gøre, hvis der udelukkende fyres med
helt tørt savsmuld, renses kedel meget oftere end ved træpiller, renses herd for aske dagligt, samt dagligt manuelt omrøres i magasinet for at undgå brobygning (omrøreren er stort set værdiløs). Endelig skal magasinet helst ikke tømmes mere end halvt. Ellers skal der manuelt omrøres flere gange dagligt.
Jeg har også haft mange andre problemer med mit fyr og hos Henrik, har der ikke været meget hjælp at hente.
Min styring er den lidt ældre Hennodahl-1096, så du kan desværre ikke forsøge med mine indstillinger. Men det kan altså lade sig gøre at fyre med savsmuld i et JA stokerfyr! Glem alt om de fugtighedsprocenter, der står i manualen og på den tidligere hjemmeside (der stod i øvrigt to forskellige ting…). Brændslet skal være knastørt! Henriks tip om at blande med træpiller duer ikke, det afblander bare. Bland i stedet med træpillesmuld, hvis dit brændsel er lidt for fugtigt.
Mvh.
Hans