Flisfyring med reka 10kw

Spørgsmål vedr. Reka Stokerfyr
Besvar
skovtrold
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31 jan 2010 10:32

Flisfyring med reka 10kw

Indlæg af skovtrold »

Hej.

Jeg bor tilleje på en ejendom med et reka10. Jeg fyrer pt med flis. har også prøvet en periode med træpiller med den brugte vildt meget, så fandt noget flis istedet. Det har i mellemtiden vist sig at der var et hul på et varme rør, som så nu er blevet lavet. så nu er jeg interesseret i at få det indstillet så vi bruger mindst muligt.

vi har i en periode med hul og automatisk vand påfyldning brugt 1.5 t på 14 dage. før de lavede automatisk vand på fyldning brugte vi 1.5 t på 1 mdr.

jeg har fået at vide at 1 t flis svare til 1 t træpiller. og det var også der vi brugte til at starte med. atlså den mængde træpiller i kg vi brugte de første 14 dg svarede til hvad vi brugte i flis de næste 14 dg.

Der skal varmes 125 km2 bolig op. hvormeget ille i bruge der?

Har før haft et hus med et pelix pillefyr, hvor vi til 250 km2 brugte 4.5 - 5 t træpiller pr år.

Instillingerne er pt som de er fra ny. det med de forskellige trin. er der noget jeg skal ændre?

Fiahgt
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26 aug 2008 11:37
Mit fyr: Reka HKRST 10
Areal: 146
Brændsel: Helst det er er gratis
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Nibe

Re: Flisfyring med reka 10kw

Indlæg af Fiahgt »

Du skal nok ikke ændre for meget før du har fået et nøjagtigt billede af hvor stort dit forbrug er. Det er bare ultra vigtigt når der er så koldt at du kører med modulerende drift. Dem jeg kender der fyrer på flis har ikke lavet noget om op deres indstillinger. Er ikke selv kommet igang med det end´nu.
skovtrold
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31 jan 2010 10:32

Re: Flisfyring med reka 10kw

Indlæg af skovtrold »

hvad betyder modulerende drift?
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Flisfyring med reka 10kw

Indlæg af MichaelK »

skovtrold skrev:hvad betyder modulerende drift?
At fyret selv justere ydelsen efter varmebehovet.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Flisfyring med reka 10kw

Indlæg af Landbo »

skovtrold skrev: jeg har fået at vide at 1 t flis svare til 1 t træpiller.

Instillingerne er pt som de er fra ny. det med de forskellige trin. er der noget jeg skal ændre?
Hej Skovtrold.

Det er noget af en overdrivelse at 1 ton flis har samme brændværdi som 1 ton træpiller. Der er to grunde hertil.

Flis indeholder bark, det burde/gør træpiller ikke. Barks brændværdi er kun ca halvdelen af træpillers.

Flises brændværdi afhænger også af hvor fugtig flisen er. Man regner normalt flis for tørt når vandindholdet er under 25% og ved de 25% ligger brændværdien på ca 3,8 kW pr kg. Træpillers brændværdi er ca 4,8 kW pr kg.

Hvordan du skal indstille din Reka, kan jeg desværre ikke hjælpe med. Og dog måske, med flis skal sneglen køre omkring 2,5 til 3 gange længere tid end med træpiller.

Håber dette kan være dig til lidt hjælp, ellers spørg igen.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Fiahgt
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26 aug 2008 11:37
Mit fyr: Reka HKRST 10
Areal: 146
Brændsel: Helst det er er gratis
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Nibe

Re: Flisfyring med reka 10kw

Indlæg af Fiahgt »

Der er et program decideret til at fyre på flis med start ud med det og se hvad forbruget er. Du skal regne 40m3 om året ca er mit bedste bud.
skovtrold
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31 jan 2010 10:32

Re: Flisfyring med reka 10kw

Indlæg af skovtrold »

tak for jeres forskellige svar.

Den kører så modulerende drift. og bruger det program der er til flis.

Har brugt skov flis, med en fugtighed på ca 23-24 %, miniflis med ca 20% og pt flis af kernetræ, vil gætte på cca 20 % fugt. det er lige det han kan komme til pga sneen, ham der kommer med det.

nu er vi oppe at køre efter rør rep. og bruger ca 500 l på et døgn.

har i andre ideer til hvad der er billigt at fyrer med for tiden? for har snart ikke flere penge. har brugt 11.000 kr siden 1. okt hvor jeg flyttede ind.
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Flisfyring med reka 10kw

Indlæg af Ollii »

skovtrold skrev:tak for jeres forskellige svar.

Den kører så modulerende drift. og bruger det program der er til flis.

Har brugt skov flis, med en fugtighed på ca 23-24 %, miniflis med ca 20% og pt flis af kernetræ, vil gætte på cca 20 % fugt. det er lige det han kan komme til pga sneen, ham der kommer med det.

nu er vi oppe at køre efter rør rep. og bruger ca 500 l på et døgn.

har i andre ideer til hvad der er billigt at fyrer med for tiden? for har snart ikke flere penge. har brugt 11.000 kr siden 1. okt hvor jeg flyttede ind.
Lidt sent svar. Men reka og korn er vist en rigtig god kombination. Korn er billig for tiden. og har en bedre vægt fylde end flis.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Besvar