Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røggaseksplosion i 10 hkrst

Spørgsmål vedr. Reka Stokerfyr
Besvar
Majland6
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03 mar 2009 14:17

Røggaseksplosion i 10 hkrst

Indlæg af Majland6 » 03 mar 2009 18:41

Jeg har haft to røggaseksplosioner i mit reka 10 hkrst :shock: eksplosionen skete i magasinet og resulterede i at låget bøjede op i hjørnerne
Første gang har jeg en mulig forklaring på, fyret var løbet tør for piller, samtidig havde der lige været skorstensfejer som havde overset at aske som havde "pakket" sig i skorstenen. Efterfølgende rensede jeg fyret, som jo ikke er særlig kompliceret med dette fyr. VVS manden gennemgik fyret fra ende til anden, det var ham der opdagede asken i skorstenen, låget til magasinet blev skiftet.

Anden gang "idag" var der ingen skader da det nye låg ikke var fastmonteret. Det slutter dog tæt med cement sække ovenpå, så der er ikke kommet luft ind. Det viste sig at røgsugeren havde sat sig, formentlig efter den første eksplosion som også blæste renselemmene løse. Den var også drejet fuldt op for underluften. Vi (smeden og jeg) målte trykket i brændkammeret og der var bestemt ikke undertryk nok så længe den stod på fuld underluft, formentlig er den blevet skruet op mens vi har bakset med fyr og magasin. Røgsugeren har nok være den store synder anden gang. Det er dog lidt svært at fejlfinde når der har været så mange faktorer ind over.

Jeg vil meget gerne høre om der har været andre der har oplevet noget lignende.


Fiahgt
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26 aug 2008 11:37
Mit fyr: Reka HKRST 10
Areal: 146
Brændsel: Helst det er er gratis
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Nibe

Re: Røggaseksplosion i 10 hkrst

Indlæg af Fiahgt » 07 mar 2009 15:10

Du er den første jeg harhørt om der har haft det problem. Men der er noget tyder på at der har æret problemer med din sonde eller din røgsuger. Den burde jo selv kunne regulere ilten selvom den løber tør. Min har ihvertfald ikke haft problemer de to gange den har været løbet tør.

Besvar