Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rørdimensioner i centralvarmeanlæg

Spørgsmål vedr. Reka Stokerfyr
Besvar
NielsP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 nov 2008 09:46

Rørdimensioner i centralvarmeanlæg

Indlæg af NielsP » 21 nov 2008 10:05

Hej alle

Jeg står for at skulle udskifte et gammelt oliefyr og tilsvarende gamle og utætte radiatorer. I den forbindeslse ønsker jeg at trække et helt nyt centralvarmeanlæg, da jeg gerne vil have radiatorerne ud under vinduerne.

Jeg har fulgt lidt med i jeres debatter her på stokerpro, men jeg synes ikke jeg har fået svar på det spørgsmål, jeg stiller her.

Hvornår må man på en centralvarmeinstallation ændre rørdimensionen?

Jeg forestiller mig at opsætte en REKA 10 Kw. Jeg vil lave ekspansion, shunt og installationen til cirkulationspumpen i 1” rør (eller store rør i hvert fald). Jeg har fået forståelsen af, at 1” er dimensionen på studsen fra kedelen (jeg er dog ikke helt sikker). Det hele i et tostrengssystem.

Jeg vil gerne over i 18 mm kobberrør så hurtigt som muligt efter cirkulationspumpen, dels fordi jeg synes det er lettere at arbejde i, og dels fordi jeg har en del fittings og lign liggende i den dimension.

Huset der skal varmes op er et gammelt hus, hvor isoleringen kunne ønskes bedre. Der er i alt ca. 140 m2. Fyret står i kælderen, og der skal bringes varme ud til 6 radiatorer og 8 m2 gulvvarme i stueetagen, herudover skal der bringes varme op til 1 salen, hvor der etableres 4 radiatorer.

Men altså, hvornår må man ændre i rørdimensionen?

Skal jeg tage højde for noget i returløbet (vendt retur, 1” rør omkring fyret), når dimensionen bliver ændret?

Hilsen
Niels P


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Rørdimensioner i centralvarmeanlæg

Indlæg af Ernst Drastrup » 21 nov 2008 22:30

Du kan roligt lave rørene i fyrrummet i 1", gå så ned i 3/4" indtil du skal sætte Teer af op til loftet, så kan du roligt lave resten i 18 mm. kobberrør.
Har du cirkulationspumpe på, kan du sagtens gå ned 12 mm. til radiatorene.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

NielsP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 nov 2008 09:46

Re: Rørdimensioner i centralvarmeanlæg

Indlæg af NielsP » 22 nov 2008 10:27

Tusind tak, Ernst...


Besvar