Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

REKA fyr - er det en god investering

Spørgsmål vedr. Reka Stokerfyr
coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

REKA fyr - er det en god investering

Indlæg af coctail » 28 aug 2007 21:18

#servteqh

Ligefrem at sige at det at det er en helt anden kedel (som du ikke mener kan sammenlignes) er vel så meget sagt... det meste er ens incl styring. Om der er røgrør i eller ej har da ikke nogen indvirkning på om den kan fyre med korn eller ikke! Sandsynligheden for at røgtemperaturen er høj nok er større end hvis den havde røgrør.

på deres hjemmeside står der "FYRINGSMATERIALE: Korn, kornafrens, spåner, flis, kul, halm/træpiller m.m. op til 40% fugt."

ergo kan den godt fyre med korn og de opfordre til det så jf. dansk lovgivning garantere de for at den kan holde til det.

Om den er godkendt til det ene eller det andet betyder jo intet, bare den brænder det fornuftigt/forsvarligt/økonomisk har det jo intet at sige (pt. er det ikke et krav at den er godkendt). Hvis det går helt ad helvede til kan han jo bare fyre med træpiller/flis.
Der er også nogle som brænder tørvepiller på trods af at deres Baxi ikke er godkendt til det..


coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Indlæg af coctail » 28 aug 2007 21:43

Coctail -
Hvad fyrer du primært med ?
Har du prøvet rapsafrens og virker det?
Jeg fyrer primært med træpillesmuld, men har også fyret en del med skovflis, biosmuld. hestestrøelse (savsmuld) og træpiller i meget en kort periode (for dyrt).

Biosmuld'en vil jeg ikke anbefale, da noget af støvet var så let at det fløj op i røgrørene (i dit tilfælde skorstenen), hvilket kan medføre skorstensbrand, selvom det nu har en god brændeværdi. Hestrøgelsen brændte fint, men pakkede ude i magasinet.

træpiller, træpillesmuld og skovflis er der ingen problemer med.

Så jeg må desværre meddele at jeg aldrig har prøvet rapsafrens.

Brugeravatar
Servteqh
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 229
Tilmeldt: 06 jul 2007 21:29
Mit fyr: Benekov L25 kedel, Bioteqh 15 brænder
Areal: 140
Brændsel: Olie/Træpiller/flis
Dagligt forbrug: 0 Kg i øjeblikket
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Jægerspris

Indlæg af Servteqh » 28 aug 2007 22:42

Jeg har sørme lige fået en advarsel for at spørge JP om hvad virkningsgrad han har fået ved test af "hans" fyr............ikke engang det sovjettiske styre og KFB ville finde på sådan noget.
Men Ulrik, som åbenbart er smagsdommer for hvad man må skrive, han mener det er okay at stoppe en åben og saglig debat.

FØJ siger jeg bare.
Kender til hvordan Benekov-fyr virker. (Godt)
Bryder sig ikke om mennesker der lyver og stjæler sig til Succes.
Fyret er slukket. Lad os se hvad der kommer op til vinter..???

Anonymous

Indlæg af Anonymous » 28 aug 2007 23:40

Til Servteqh,

Hvad har det med Reka at gøre?
Jeg har længe fulgt med på din hjemmeside og har beundret de forsøg du har lavet for at udvikle en god stoker. Men kunne du ikke prøve at holde en god tone (ikke kun sable de andre fabrikanter ned).

Og til Sorensen,
Reka er godt, en god guide for hvilke kedler der er gode er at se på hvor mange brugte kedler der er tilsalg; lidt kedler = god kvalitet, ingen problemer folk vil ikke sælge.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Ole S. » 29 aug 2007 00:24

Ja Servteqh vi har set at du har fået en advarsel, så du behøver ikke poste det flere steder.

Mvh Ole
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


levi

Indlæg af levi » 29 aug 2007 09:33

Hej Sorensen - du ringer bare, så skal jeg finde den gode lommeregner frem :0)

Per b
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 20 mar 2007 10:42
Mit fyr: Twin heat CPI12
Areal: 198
Brændsel: Flis
Dagligt forbrug: 165
Årligt forbrug: regner med 50-60m3

Indlæg af Per b » 06 sep 2007 08:20

Hej Sørensen.
jeg har selv stået i denne situation. hvor man skal vælge hvilken kedel han skal have?
jeg overvejede også at købe en REKA stoker. men kendte ikke nogen som kunne vise det frem. og jo men så skulle jeg køre omkring 150km. og det gad jeg ikke. så mit valg faldt på en Twinheat Cpi12. og det må jeg sige at det køre bare. jeg køre kun på flis, da jeg kan få flisen til rimelig pris. men jeg giver de andre ret herinde. at den måde Reka´s forbrændingsprincip virker på er genialt. brændselt bliver sneglet ind på en Trapperist, altså ligesom som en trappe men hvor hver anden trin er køre frem og tilbage. og på den måde bevæger brændselt sig ned mod askeskuffen. dette gør som sagt også at der ikke dannes slagger fordi brændselet hele tiden er i bevægelse. jeg arbejder selv på et stort fjernvarmeværk. hvor vores kedel virker efter samme præncip. ja også affaldkedeler på affaldforbrændingsanlæg virker også på denne måde. jeg vil mene at det er et godt valgt?. nu har jeg aldrig set en i drift. så jeg ved ikke og mit valg af kedel er rigtig

Bøie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29 dec 2007 15:56
Mit fyr: REKA HKRST 10 FSK
Areal: 177m2
Geografisk sted: Gislev Fyn

Re: REKA fyr - er det en god investering

Indlæg af Bøie » 31 mar 2008 19:25

Hej levi.

Har sendt en pb til dig ang pris på REKA HKRST-FSK10, men er ikke sikker på om du har fået den, da jeg ikke har hørt fra dig. Derfor dette indlæg, da jeg mener at have læst et eller andet sted at du, i øjeblikket, har fri fra dit arbejde, hvorfor jeg ikke kan ringe til dig der.

Mvh. Bøie.

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Re: REKA fyr - er det en god investering

Indlæg af soc » 01 apr 2008 08:51

Uni boiler har et anlæg med lignende princip som reka. kr. 42000+moms. 12 kw.
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif


Besvar