Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Eftermontering af el-tænding

Spørgsmål vedr. Gejs samt det tilbehør der laves til Gejs Stokerfyr
Besvar
Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Eftermontering af el-tænding

Indlæg af Blob » 18 aug 2020 08:10

Hej

Er der nogle af jer, som har erfaring med el-tænding på jeres stokerfyr?
Fabrikatet af fyret er i bund og grund ligegyldigt, jeg var mere nysgerrig på at høre jeres erfaringer?

Umiddelbart, bør det vel være rimeligt tilgængeligt?

Hvis man anvender en "blæser" ala hvad jeg kan se KSM gør.
Og så skal det selvfølgelig sættes på med styring. Jeg har en TM3006 styring. Jeg har ikke undersøgt hvad den kan håndtere, men normalt er der jo rimelig mange muligheder i den.

Efter jeg har fået solceller, kunne det jo være interessant at banke noget af overskudenergien, i en akkumuleringstank.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Eftermontering af el-tænding

Indlæg af Bigfoot » 18 aug 2020 08:27

Det kan laves, og Gejs har et anlæg stående i garagen i Grindsted som har det monteret.

Det er netop med en varmeblæser, og din TM styring har faktisk et optændingsmodul i den skjule menu som kan bruges til det.
Det er noget med at trykke højre pil + menu i et par sekunder, så kommer man ind i menuen.

Så det kan sagtens lade sig gøre. Det er blot at sætte en syrefast studs i brænderhovedet, og så få lavet en opstartsmenu.
Men det er ikke lavet på en formiddag.

Men som skrevet, så har Gejs allerede lavet et anlæg med det, så måske de kan hjælpe dig videre.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Re: Eftermontering af el-tænding

Indlæg af Blob » 18 aug 2020 08:32

Okay, mange tak for svaret.

Jeg har efterhåndet lavet en del ændringer, bla. monteret askesnegl, ændret snegl rør osv på mit anlæg.

Ja der må være noget arbejde i det, men princippet i at det ikke kører mere end nødvendigt er tiltalende...

Hvis der er nogen af jer som har et billede af hvor ledes det kan monteret, kunne jeg rigtig godt tænke mig at se det. Eller blot link hvor man kan se det. George gearløs er igang ... :)


Besvar