Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Underligt hjørne i laden

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Re: Underligt hjørne i laden

Indlæg af Thomas83 » 24 feb 2011 19:35

Jeg tror minsanten Albert og mejeristen har fat i noget af det rigtige, for jeg var lige ovre for lidt siden og mase lidt i det med Bosch hammeren og det er ikke bare 2 brædder, det er 2 bjælkestykker der er støbt ned i et flint og kampstensfundament med nogle lange bolte (ca 1,5 meter) og jern ankere og det kunne jo godt tyde på at der har været noget der ville løfte gulvet op hvis ik det var fikseret og det passer jo alt sammen godt med et hejseværk. Bjælkestykkerne der er støbt ned er helt identiske med dem der sidder i tagkonstruktionen i huset hvilket indikere at laden er fra samme årstal som huset og det underlige hjørne. Er det normalt at man i den tid støbte betongulv i laden? jeg frygtede lidt at der gemte sig et gammelt murstensgulv nedenunder, sådan var det nemlig i hønsehuset som jeg fornylig har revet ned og føj for den lede der var mange trailerlæs der skulle på kawo, ca. 20m2 og helstensvæg, kampstenssokkel ca. 70cm ned, 5cm betongulv med mursten nedenunder sweat.gif
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd


Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Underligt hjørne i laden

Indlæg af Albert » 24 feb 2011 20:04

Til spørgsmålet om brugen af betong
På den tid da din gård blev bygget brugte man en blanding af sand og kalk til støbning af gulve ,sokler og sågar vægge,det er særdeles stærk og meget robust overfor sætninger i jorden så der skal meget til før det revner.

Du har måske bemærket at det egentlig ikke er hård,men nærmere ligsom lidt sejt, og man smed gerne kampesten og flintesten i sokler,fundamenter og vægge som du har erfaret,for at spare på sand og kalk.

Besvar