Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varme i Udestuen.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Varme i Udestuen.

Indlæg af Falck » 28 dec 2010 14:16

Jeg vil egentlig gerne anmelde et nyt produkt, jeg har "krilet" mig.
Vi har en udestue, som er uopvarmet, på ca 35 m2. Der er glas hele vejen rundt, og pt pisse koldt. Nu har vi (konen) bestemt at vi skal holde nytårs aften i udestuen sammen med nogle gode venner, og så kan vi jo sidde og kikke på raketter , inden døre, MEN......det var jo det med varmen...
Jeg har indkøbt en radiator, med blæser i, altså en mini kalorifær radiator. Dens fysiske mål er 600x1000 (ca) og så er der en 3 trins blæser i. Den kan iøvrigt yde 11 kw... i hjørnet af udestuen løber mine varme rør til stue radiatoren, så over med 2x 15mm pex rør og en termostat imellem. Den kan selvfølgelig ikke trække så meget varme på en 15 mm pex, men det var hvad der var i rodekassen på lageret. Men efter 3 timer på blæser trin 1, er der 15 grader istedet for -100 som jeg tror der var da jeg startede :great: :great:
Så er spørgsmålet bare om der skal indkøbes et extra træk træpiller, fyret er i hvertfald steget ca 20% i ydelse siden icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varme i Udestuen.

Indlæg af Ulrik » 28 dec 2010 15:18

En håndfuld venner er også med til at skabe noget varme i udestuen :)
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Varme i Udestuen.

Indlæg af Lau » 28 dec 2010 19:57

Hvordan ser den kalorifære ud? og hvor købes den?? Den lyder som noget nær genial til det bette værksted (",)

Christian M
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 06 nov 2010 00:05
Mit fyr: Atmos DC50GD + Black Star
Areal: 260
Brændsel: Brænde + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Geografisk sted: Sydfyn
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Varme i Udestuen.

Indlæg af Christian M » 28 dec 2010 20:29

Det må være sådan en som denne her: http://www.vvs-eksperten.dk/index/fanco ... -kw-p44769
Har tænkt på at den også må være velegnet hvis der ikke lige er mulighed for at placere en alm. radiator det mest hensigtsmæssige sted i lokalet (hvilket jo gerne er under et vindue eller en ydervæg). Eller hvis der ikke fysisk er plads til en stor radiator.

levi

Re: Varme i Udestuen.

Indlæg af levi » 28 dec 2010 20:35

TIl over 3000 kr ??, - så ville jeg nok hellere lede efter bedre alternativer :)

F.eks en olieradiator med blæser, - den kan fåes for under 500 kr, - og skal vel ikke tændes mere end 5 gange om året højst :shock:

Jeg håber du fik den til en rigtig god pris Falck, - salgsprisen er ihvertfald helt ved siden af :shock:


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Varme i Udestuen.

Indlæg af Bigfoot » 28 dec 2010 21:33

ellers burde en almindelig radiator da også kunne gøre det???
Jeg har fået sådan en kompakt radiator op i mit fyrrum, den er ikke mere end 120cm lang, og 30x30cm i højde og dybde. Men for pokker den virker.
Mit fyrrum er 15 kvm, og det er total utæt og uisoleret, og er faktisk et gammelt hønsehus.
Men det tager kun et par timer, fra 0 grader og op til 16 grader som jeg har nu her.

Sådanne to, langs med væggen, burde da kunne klare sagen også, og som jeg kan se på nettet, så koster de da kun en tusse stykket sådanne.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

levi

Re: Varme i Udestuen.

Indlæg af levi » 28 dec 2010 21:37

Bigfoot » 28 Dec 2010, 21:33 skrev:ellers burde en almindelig radiator da også kunne gøre det???
Jeg har fået sådan en kompakt radiator op i mit fyrrum, den er ikke mere end 120cm lang, og 30x30cm i højde og dybde. Men for pokker den virker.
Mit fyrrum er 15 kvm, og det er total utæt og uisoleret, og er faktisk et gammelt hønsehus.
Men det tager kun et par timer, fra 0 grader og op til 16 grader som jeg har nu her.

Sådanne to, langs med væggen, burde da kunne klare sagen også, og som jeg kan se på nettet, så koster de da kun en tusse stykket sådanne.
Helt enig, - det ville også være en langt billigere og bedre løsning :great:

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Varme i Udestuen.

Indlæg af Bigfoot » 28 dec 2010 21:54

levi » 28 Dec 2010, 21:37 skrev: Helt enig, - det ville også være en langt billigere og bedre løsning :great:
og når det alligevel kører på pexslanger derude i forvejen, så er det jo nemt at tilslutte....
Jeg kan se at den slags radiatorer er der mange af på nettet, brugte og sådan. Jeg fik min for en flaske snaps, så jeg klager ikke. Og jeg er nu sikker på at mine rør ikke fryser i fyrrummet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar