Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kalorifere fyr.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: kalorifere fyr.

Indlæg af pelle » 27 nov 2010 21:10

. Hvorfor have et oliefyrs eller brændeovns kaliosfere, når man har pillefyr. I stedet for det oliefyr, så lav dog et frem og retur til en kalorifere fra pillefyret i stedet for.
Det mest simple og billigste du kunne gøre , var at montere en brændeovn i den værksted, når du nu har adgang til gratis brændsel og så lav frem og retur fra pillefyret til den kalorifere istedet for, hvis brændeovn ikke kan klare det.
Men, jeg ved stadig intet om det areal du ønsker opvarmet.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


sirmark
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 23 apr 2010 23:06
Mit fyr: Benekov R15 - 2010
Areal: 256
Brændsel: Korn
Årligt forbrug: 12 tons

Re: kalorifere fyr.

Indlæg af sirmark » 29 nov 2010 18:48

Har en Dantherm KA 50/70, den kunne dog ikke synes, men min fejrer sagde det nok gik hvis jeg kun bruger den i værkstedet når jeg er der, og det kan jeg garantere for bliver overholdt da sådan en kan bruge en DEL olie! men 250kvm koldt værksted i denne tid bliver varm på meget få minutter så man kan smide jakken.

huus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 24 jan 2010 19:00
Mit fyr: iwabo villa på OPOP kedel/ atmos dc 25
Areal: 245
Brændsel: træpiller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 28kg
Årligt forbrug: ca 5 ton
Geografisk sted: sorø

Re: kalorifere fyr.

Indlæg af huus » 02 dec 2010 00:08

først og ´fremmest tusind tak for de mange indlæg. har været på kursus i en tid, så jeg har først nu, set alle jeres svar. det er korrekt at hvis man får skorstensfejeren till at godkende sin installation skal det nok gå, jeg var først lidt varm på en oliefyrs kalorfere, men har også hørt det med godkendelsen der træder i kraft i fremtiden, og ville jo også helst have noget til træ, derfor virker det meget interessant med den "brænder som Pelle nævner, den ville jeg mægtig gerne have :D :D . idéen med at køre varme rør fra mit pille fyr til til en kalofere blæser, duer ikke rigtig da der skal laves alt for meget arbejde, da fyret står i kælderen i stuehuset, og værkstedet er i en af længerne.. :( Den brænder som du har pelle, hvad hedder den af model navn? det kan være Passat stadig producerer noget lignende? det med at bygge en gris på en brændeovn kan nok godt lade sig gøre, men det er for mit vedkommende, et projekt jeg helst ikk ville ud i. og endnu engang mange tak for svarene.
huus

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: kalorifere fyr.

Indlæg af pelle » 02 dec 2010 19:56

Den jeg har er slet ikke tidsvarende. Der er ikke tale om en brænder, men om en blæser der flytter varmen fra en tønde hvori der lægges brændestykker. Noget total gammeldags noget.Jeg er slet ikke sikker på at det længere er tilladt med disse kaliofære ovne til træ. Hvor mange m2 er det du skal varme op ? og er det et isoleret rum..
Hvad med en 26 kw varmekanon til skorsten. Lindberg har en til 7000-8000 kr.Det er godtnok til olie. Måske kan det bruges.
http://www.p-lindberg.dk/Soegeside.aspx?ArticleID=37737
Der er også noget hjemmelavet her, men det kræver jo frem og retur fra fyret suppleret med en brændeovn..
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/23 ... pic/afpg/1
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

huus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 24 jan 2010 19:00
Mit fyr: iwabo villa på OPOP kedel/ atmos dc 25
Areal: 245
Brændsel: træpiller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 28kg
Årligt forbrug: ca 5 ton
Geografisk sted: sorø

Re: kalorifere fyr.

Indlæg af huus » 03 dec 2010 10:05

det er ca 130kvm jeg skal varme op, med meget højt til loftet, og det er ikke isoleret pt. derfor skal det være noget kalofere. kan godt se at det er en blæser der sidder på dit "fyr" og den måde det er lavet på, ville være perfekt til mit behov, fordi det kører på brænde!! må jeg spørge hvad modellen hedder?? jeg tror desværre også at det bliver ganske umuligt at få tilladelse til at sætte sådan en op :(
har også luret på en varme kanon. det ville self være smart nok, plus jeg slipper for at sætte skorsten op, men det er stadig ikke det jeg ønsker.... :)


huus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 24 jan 2010 19:00
Mit fyr: iwabo villa på OPOP kedel/ atmos dc 25
Areal: 245
Brændsel: træpiller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 28kg
Årligt forbrug: ca 5 ton
Geografisk sted: sorø

Re: kalorifere fyr.

Indlæg af huus » 07 dec 2010 12:49

kan en man ikke drive en kalofere blæser med varme fra et brændefyr? skal der flere forbrugere på(radiatore osv) for ikke at fyret koger over? så kunne jeg jo købe et billigt brændefyr og sætte en kalofere til det? og muligvis et par radiatore..???

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: kalorifere fyr.

Indlæg af pelle » 07 dec 2010 16:49

Så må det ikke kunne fryse..
Problemet med et billigt brugt brændefyr er at det nok ikke er lovligt at sætte til længere, desværre.
Den billigste gasogen fyr jeg lige kan finde er en 25 kw ved vvsgrossisten til 11500 kr. incl moms.
Jo, jeg vil også mene der skal noget buffer til. Selvom du kun nøjes med en kalorifere vil rumtermostaten jo ind imellem slukke den og og træet i kedlen vil bare stå og ulme. Da ville det være godt med 500 liters tank som buffer. Radiatorer er ikke nok. Men, de ville da supplere en kalorifere godt.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar