Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nye vinduer

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Svend
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21 jun 2010 20:05

Nye vinduer

Indlæg af Svend » 27 jun 2010 06:31

Go'morgen forum :P


Har kigget lidt på nye vinduer til mit gamle hus. Det bliver nok bondehusvinduer af mahogni. Så kan de nok holde.
Er der noget vi skal være opmærksomme på når man køber vinduer?


Allan_B
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 340
Tilmeldt: 27 dec 2009 19:43
Mit fyr: Benekov MGM 15
Areal: 167 hus +80 garage
Brændsel: 6mm DLG
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ca 8000kg
Geografisk sted: midtjylland Silkeborg

Re: Nye vinduer

Indlæg af Allan_B » 27 jun 2010 08:21

vil du have mahogni for at de holder bedre? de skal have olie for at holde...!!!
hvad farve har dit hus?
hvad med træ-alu vinduer? de holder godt og ingen vedligeholdelse.

jeg venter selv spændt på at få tilbud tilbage på vinduer og døre til hele huset. træ-alu fra rationel er ca 35% dyere end dem i træ.
Hilsen Allan Borum
Fyr "Benekov MGM 15" NBE varcuum pille transport anlæg.
Solceller 9,75kw mod vest.
39stk Yingli solar black panda 250W
1 stk SMA sunny tripower 6000TL inverter

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Nye vinduer

Indlæg af thy » 27 jun 2010 09:19

jo olie skal der til for at holde dem som nye....
til gengæld er det nemt at give olie...hvis de får rigeligt i starten,så går der år mellem de behøver olie...

flot er det i hvertfald i mine øjne...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: Nye vinduer

Indlæg af ibsoerensen » 27 jun 2010 09:46

det træ de laver "MAHOGNI" vinduer af har ikke ret meget med mahogni at gøre i de fleste tilfælde er det Meranti som stammer fra østen og kan være i farve fra det lysgule til rødbrun og det rødbrune sorteres fra og kaldes Mahogni det har samme styrke som cigarkasse træ.
Det afgørende for at vinduer kan holde i mange år er behandlingen og monteringen, brug gammeldags værk (hør behandlet med trætjære) det virker svampedræbende og fug med mørtel iblandet fæhår så kan fugt komme ud, plastiske fuger og skum er en misforståelse hvis man forventer at vinduerne skal holde i mange år, jeg har vinduer i mit hus der har siddet siden 1918, det samme gælder yderdørene, (dannebrogsvinduer med kittet glas malet med linoliemaling og med koblede rammer)

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Nye vinduer

Indlæg af mejeristen » 27 jun 2010 10:47

Nu er der så bare lige det ved det IB det træ man brugte i 1918 var Kernetræ fra træer der havde fået lov til at vokse op stille og roligt. det kan lige så godt være derfor dine vinduer holder endnu
Det kan slet ikke sammenlignes med det træ man bruger idag som er meget meget ringere
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nye vinduer

Indlæg af MichaelK » 27 jun 2010 13:02

Hej


Enig med Mejeristen. Jeg har selv, i 2002, skiftet de gamle vinduer fra 1891, der sad
i mit hus. Nuvel, de var da ved at være totalt færdige. Men kvaliteten fra dengang, er
bestemt ikke noget man finder i dag.

Jeg ledte selv efter noget vedligeholdelsesfrit, der så ud som de gamle vinduer. Jeg
valgte Velfac træ/alu vinduer. Det har jeg bestemt ikke fortrudt. De er monteret med
montageskum, og fuget med en elastisk fuge. Selve vinduesrammen er 100% i alu,
mens karmen er alu udvendigt og træ indvendigt. Jeg mener det er en stor fordel, at
alt materialet, der udsættes for vind og vejr, er i alu. Det giver rigtig mange års hold-
barhed. I modsætning til traditionelle trævinduer, der må forventes udskiftet efter 25-
30 år.

Forrige år udskiftede jeg yderdør og kælderdør med maghognidøre. En gang olie i ny
og næ, så fremstår de som nye. De sidder dog beskyttet under et lille halvtag, hvorfor
de selvfølgelig ikke udsættes for den samme påvirkning fra vejrliget, som havde de
siddet helt frit. Men pæne det er de.

Jeg vil dog anbefale, at man måler omhyggeligt op til de nye vinduer. Det er super
ægerligt, at vinduet ikke passer, fordi man har målt forkert op. Der er 2 mål at holde
styr på. Murhulsmål og karmmål. Det er sådan set ligegyldigt, hvilket man vælger at
bruge. Man skal bare huske, at trække fra til en fuge hele vejen rundt, hvis man vælger
at arbejde med murhulsmål.
Jeg brugte murhulsmålet, da jeg bestilte vinduerne ved Velfac. Velfac trak så selv fra til
fugen. Den fungerede perfekt, og alle vinduerne passede 100%. Men husk at fortælle
sælgeren, hvilket mål man har brugt! Det går rigtigt galt, hvis der sker misforståelser
omkring målene.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar