Isolering

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Isolering

Indlæg af søren ø »

Efter 5 år uden isolering på loftet p.g.a diverse ombygninger og almindelig dovenskab isolerede jeg sidste fredag med mellem 300 og 400 mm papiruld overalt på loftet. Der var en del opretning af bjælker, flytning af strøm og diverse vvs inden den store dag. Vi (svigerfar, far og mig selv) brugte 5 timer på at puste det ud over 180 m2 loft.

Virkningen udeblev skam heller ikke. Fra at have brugt 75 kg i døgnet de sidste par måneder, faldt forbruget til 42 kg i døgnet. En væsentlig besparelse på 57,75 kr. i døgnet som fyringen er nu. Det kan altså betale sig at isolerer :wink: icon_cheesygrin.gif
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Isolering

Indlæg af viking48 »

man kan regne med fra 0til 200 mm er der en besparelse på ca 18 liter olie pr m2 pr år
rappe
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 309
Tilmeldt: 21 okt 2009 18:10
Mit fyr: woody 16kw v6.22 på luksus-kedel
Areal: 125
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 5.5ton
Geografisk sted: ringsted

Re: Isolering

Indlæg af rappe »

søren ø skrev:Efter 5 år uden isolering på loftet p.g.a diverse ombygninger og almindelig dovenskab isolerede jeg sidste fredag med mellem 300 og 400 mm papiruld overalt på loftet. Der var en del opretning af bjælker, flytning af strøm og diverse vvs inden den store dag. Vi (svigerfar, far og mig selv) brugte 5 timer på at puste det ud over 180 m2 loft.

Virkningen udeblev skam heller ikke. Fra at have brugt 75 kg i døgnet de sidste par måneder, faldt forbruget til 42 kg i døgnet. En væsentlig besparelse på 57,75 kr. i døgnet som fyringen er nu. Det kan altså betale sig at isolerer :wink: icon_cheesygrin.gif
Ja det var jo en del piller du kunne have sparet på fem år icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Isolering

Indlæg af pelle »

Hej

Det var det allerførste, jeg gjorde da vi købte huset her for 11 år siden. Jeg lagde en dyne (200 mm)ud over hele loftet. Ned ad skråvægge og ud i skunk. Helt ned i bjælkelaget. Ved nemlig godt. det har meget at sige. Det gjorde den forrige ejer ikke. Han havde lagt sølle 50 mm ud over værelserne og ude i gangen hvor der ingen radiatorer er, var der slet ingen isolering oppe på loftet. Nå.. han var landmand.. og havde i årevis hældt traktor diesel på oliefyret.. det kunne jo trækkes fra.. Hvor herre bevares..

Hvad så med vinduesglasset, Søren ?. Er det lavenergiruder. Der kan også hentes noget. Man kan sætte fortsats glas op i plexiglas... Der er der også en del at hente..

Men, kanon.. Du har fået en så stor besparelse på varmeregningen. Det er da imponerende... :great:

Mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Isolering

Indlæg af søren ø »

Vi har sidste sommer skiftet alle de gamle bondevinduer og gamle døre ud med nye vinduer og døre med super lavenergi glas. Vi har omdannet 40 m2 i huset som før var fyrrum og pulterkammer, og selvfølgelig varmer det ekstra op. Derfor er målingen taget uge for uge, og ikke over hele året, da varmebehovet har svinget en del.
Fra vi var færdig med at isolere om eftermiddagen til vi gik i seng var temp i køkken og stue steget 3 grader. Da vi vågnede næste morgen var samtlige gulvkredse klappet i og fyret var gået fra 50 til 25% i ydelse.
Eneste minus er at jeg altid har syntes det var så flot med et sort tag i det hvide landskab, men nu hvor jeg ikke smelter sneen mere må den jo blive på taget :shock: :lol:
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Isolering

Indlæg af pelle »

søren ø skrev:Vi har sidste sommer skiftet alle de gamle bondevinduer og gamle døre ud med nye vinduer og døre med super lavenergi glas. Vi har omdannet 40 m2 i huset som før var fyrrum og pulterkammer, og selvfølgelig varmer det ekstra op. Derfor er målingen taget uge for uge, og ikke over hele året, da varmebehovet har svinget en del.
Fra vi var færdig med at isolere om eftermiddagen til vi gik i seng var temp i køkken og stue steget 3 grader. Da vi vågnede næste morgen var samtlige gulvkredse klappet i og fyret var gået fra 50 til 25% i ydelse.
Eneste minus er at jeg altid har syntes det var så flot med et sort tag i det hvide landskab, men nu hvor jeg ikke smelter sneen mere må den jo blive på taget :shock: :lol:
Ang. sneen..

Søren... Så er der jo egentligt tale om et winn winn senarie... Sne isolerer rigtigt godt endda. Så en go dyne isolering på loftet forhindrer sneen på taget i at smelte og sneen bliver læggende dejligt længe. Summa sumarum... Det hele går op i en højere, isolerende, enhed. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Isolering

Indlæg af søren ø »

Inderst inde satsede jeg måske også på konen smed noget mere tøj indendørs, men det er endnu ikke sket. Tror jeg giver gulvvarmen en tand mere :lol:
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Isolering

Indlæg af Jens »

søren ø skrev:Inderst inde satsede jeg måske også på konen smed noget mere tøj indendørs, men det er endnu ikke sket. Tror jeg giver gulvvarmen en tand mere :lol:
:lol: :lol: Godt tænkt :great:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

Re: Isolering

Indlæg af bamse »

søren ø skrev:Efter 5 år uden isolering på loftet p.g.a diverse ombygninger og almindelig dovenskab isolerede jeg sidste fredag med mellem 300 og 400 mm papiruld overalt på loftet. Der var en del opretning af bjælker, flytning af strøm og diverse vvs inden den store dag. Vi (svigerfar, far og mig selv) brugte 5 timer på at puste det ud over 180 m2 loft.

Virkningen udeblev skam heller ikke. Fra at have brugt 75 kg i døgnet de sidste par måneder, faldt forbruget til 42 kg i døgnet. En væsentlig besparelse på 57,75 kr. i døgnet som fyringen er nu. Det kan altså betale sig at isolerer :wink: icon_cheesygrin.gif
Må man spørge hvad du har givet for papirulden ?
Med venlig hilsen
Jes
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Isolering

Indlæg af søren ø »

Jeg ved det faktisk ikke endnu, da jeg ikke har fået en regning. Men prisen ligger vist på det samme som almindelig isolering. Fordelen er så at du blæser det ind, og dermed kommer det ind under alle rør og ledninger og bjælker uden samlinger og kuldebroer til følge. Og så klør det ikke icon_cheesygrin.gif
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Besvar