Varmegenvinding, udluftning Køkken.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Varmegenvinding, udluftning Køkken.

Indlæg af Dunas »

Bor i et ældre hus, og har ikke Varmegenvinding som i nyere huse. Tænkte om sådan en fætter vil virke i mit køkken ?.
Den er nemt og installerer og prisen er egentlig fair nok. Men har ingen erfaring med sådan en Varmegenvinding, udlufter.
Er ikke klar over, om den holder i længden, eller man skal holde sig fra den.
Er der nogle som har erfaring med sådan en Ventas Quantum HR 150 Pro, lige meget hvilken mærke....
Link: https://vvs.dk/ventilation-klima/varmeg ... YWEALw_wcB

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Varmegenvinding, udluftning Køkken.

Indlæg af BWJ »

Det er vist at smide gode kontanter ud af vinduet.
Varmegenvinding bruges i rum hvor der er behov for luftskifte, som baderum bryggers mm, hvor man vil bruge den udsugede energi til at opvarme en del af den friske indsugningsluft.
I et alm køkken (ikke industri) har du ikke meget nytte af anlægget.

Det var bare min mening. :-)

EDIT: Sorry jeg troede der var tale om rigtig varmegenvinding :wink: jeg har igen ide om den dims der linkes til.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Varmegenvinding, udluftning Køkken.

Indlæg af Hjemme teori »

Varmegenvinding er det bedste jeg har gjort for mit hus og komforten er bare helt i top.

Den linkede tror jeg desværre ikke på, kiggede selv tidligere på den til et andet hus. Problemet er at den suger ud og varmer veksleren og puster så ind og køler veksleren. Og så skriver de genvinding op til 90%.

Men når den suger kommer der undertryk og med mindre huset er "helt" tæt suges der luft ind andre steder. Når den puster kommer der overtryk og så pustes der luft ud andre steder.
Så en teoretisk genvinding på maks 50% og så noget tab i veksler så under 50%.

Nu står der den kan styre flere enheder, så hvis man kan sætte 2 op og det kører "omvendt" så måske det kan lade sig gøre. Og hvis det virker kommer du aldrig til at fortryde det.

Jeg havde fugt i badeværelse, i bunden af termoruderne når det var koldt, bag møbler som stod op af ydervægge og jeg luftede ud hele tiden. Jeg har ikke luftet ud, siden anlægget blev startet. der er ikke skyggen af fugt nogen steder. Gæster kan ikke lugte at vi har 4 hunde og vi tænder næsten aldrig emhætten, da det passive sug i denne er rigeligt.

Mit anlæg er på maks 240m3/h til 154m2 og anlægget kører i alm. drift omkring 35% som nok er 120m3/h
og husk at et genvinding skal køre med undertryk, så der ikke presses fugt ud i konstruktionerne i huset.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Varmegenvinding, udluftning Køkken.

Indlæg af Dunas »

Hjemme teori skrev: 23 aug 2022 19:39 Varmegenvinding er det bedste jeg har gjort for mit hus og komforten er bare helt i top.

Den linkede tror jeg desværre ikke på, kiggede selv tidligere på den til et andet hus. Problemet er at den suger ud og varmer veksleren og puster så ind og køler veksleren. Og så skriver de genvinding op til 90%.

Men når den suger kommer der undertryk og med mindre huset er "helt" tæt suges der luft ind andre steder. Når den puster kommer der overtryk og så pustes der luft ud andre steder.
Så en teoretisk genvinding på maks 50% og så noget tab i veksler så under 50%.

Nu står der den kan styre flere enheder, så hvis man kan sætte 2 op og det kører "omvendt" så måske det kan lade sig gøre. Og hvis det virker kommer du aldrig til at fortryde det.

Jeg havde fugt i badeværelse, i bunden af termoruderne når det var koldt, bag møbler som stod op af ydervægge og jeg luftede ud hele tiden. Jeg har ikke luftet ud, siden anlægget blev startet. der er ikke skyggen af fugt nogen steder. Gæster kan ikke lugte at vi har 4 hunde og vi tænder næsten aldrig emhætten, da det passive sug i denne er rigeligt.

Mit anlæg er på maks 240m3/h til 154m2 og anlægget kører i alm. drift omkring 35% som nok er 120m3/h
og husk at et genvinding skal køre med undertryk, så der ikke presses fugt ud i konstruktionerne i huset.
Mange tak for et rigtig godt svar. Mit hus er ikke tæt, en typisk villa fra 70 erne. Det bliver en for stor mundfuld og installerer
et rigtig genvending anlæg, med rør føring over loftet.
Jeg tænkte på denne løsning, fordi den er nemt og billig. Men så plejer der jo og følge ulemper med.
Synes det er svært og finde nogle, som har sat dem op, og har erfaring med dem. Det eneste jeg har fundet er reklamefilm,
det kan man jo ikke bruge til noget. Har ikke opgivet tanken endnu, kan være jeg vælger og sætte det op i et rum til en start.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Varmegenvinding, udluftning Køkken.

Indlæg af Hjemme teori »

Der står de kan syncroniseres. går stærkt ud fra at de så kører hver deres vej.

Så skal de kunne virke, men du skal købe 2 eller flere.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Varmegenvinding, udluftning Køkken.

Indlæg af Dunas »

Hjemme teori skrev: 23 aug 2022 23:42 Der står de kan syncroniseres. går stærkt ud fra at de så kører hver deres vej.

Så skal de kunne virke, men du skal købe 2 eller flere.
Jeps, den er jeg med på. Men venter til jeg har hørt mere erfaring med sådan en type.
Det er trods alt en mindre sum penge i investering. Det skulle jo gerne gøre mig glad.
Det er svært og finde andres erfaring med den type Varmegenvinding, udluftning.

Besvar