Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

EL prisen stiger også...

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

EL prisen stiger også...

Indlæg af Dunas » 28 jul 2022 18:00

Synes El pris pr. kwh er ved og stikke helt af. Tjekkede mit strøm App, højest pris 6,95 kr. pr. Kwh inkl. afgifter.
Pt. Ligger Strøm over 5 kr. pr. kwh. Det er ved og være sindssyg med alle de pris stigninger.
Det må vel også ramme dem som har LV pumpe eller jordvarme. Det er jo snart lige meget, hvad man har af varmekilde,
så bliver man ramt af Putins hammer. Måske ikke dem, der har adgang til gratis brænde, og har evt. fastbrændsels fyr.
Her er mine gennemsnit priser fra Nettopower i år, og de går kun en vej, og det er opad :cry:
Vedhæftede filer
El pris.jpg


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af svanggaard » 28 jul 2022 19:05

Jeg gennemgik ALT i privaten og har fundet 10-15% elbesparelser, uden at sænke komforten.
elforbrug.png
Alligevel er elregningen steget med ca. en tusse/kvartal :shock: Alle de lavthængende frugter er plukket - så hvis der skal spares mere strøm, skal vanerne ændres væsentligt. Indtil videre går det nok - så længe det kun går ud over pengepungen, og vi slipper for at sende vore sønner i krig. Men der er ingen tvivl om, at der er mange som er tvunget ud i svære prioriteringer :( .

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af BWJ » 28 jul 2022 20:21

Er der noget at sige til, at køb og installering af solceller nu er eksploderet :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af Dunas » 28 jul 2022 21:17

BWJ skrev:
28 jul 2022 20:21
Er der noget at sige til, at køb og installering af solceller nu er eksploderet :wink:
Hvor meget strøm skal man egentlig bruge, før solceller kan svare sig ?. Jeg bruger jo ikke alverden, kun omkring 2200 - 2300 kwh/år.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af BWJ » 28 jul 2022 22:02

Dunas skrev:
28 jul 2022 21:17
Hvor meget strøm skal man egentlig bruge, før solceller kan svare sig ?. Jeg bruger jo ikke alverden, kun omkring 2200 - 2300 kwh/år.
I dit tilfælde ville et mindre hybrid anlæg være løsningen ex. 3.7 kWp., som skulle modsvare dit forbrug.
Det betyder at dit forbrug min. 90% af tiden dækkes af solen, som så har en værdi af kr. 7.245,- i konservativ dagspris (3,50,-), hvis ikke man har de ca. 72tKr. anlægget koster, er der selvfølgelig afskrivning her, men derefter kan man smile bredt.
I regnestykker skal medregnes salget af overskudsstrømmen til dagspris.
https://solet.dk/vare/hybrid-3-7-kwp-solcelleanlaeg/
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af Dunas » 29 jul 2022 08:11

BWJ skrev:
28 jul 2022 22:02
I dit tilfælde ville et mindre hybrid anlæg være løsningen ex. 3.7 kWp., som skulle modsvare dit forbrug.
Det betyder at dit forbrug min. 90% af tiden dækkes af solen, som så har en værdi af kr. 7.245,- i konservativ dagspris (3,50,-), hvis ikke man har de ca. 72tKr. anlægget koster, er der selvfølgelig afskrivning her, men derefter kan man smile bredt.
I regnestykker skal medregnes salget af overskudsstrømmen til dagspris.
https://solet.dk/vare/hybrid-3-7-kwp-solcelleanlaeg/
Tak for svar :great:

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af svanggaard » 29 jul 2022 17:25

BWJ skrev:
28 jul 2022 22:02
I dit tilfælde ville et mindre hybrid anlæg være løsningen ex. 3.7 kWp., som skulle modsvare dit forbrug.
Det betyder at dit forbrug min. 90% af tiden dækkes af solen, som så har en værdi af kr. 7.245,- i konservativ dagspris (3,50,-), hvis ikke man har de ca. 72tKr. anlægget koster, er der selvfølgelig afskrivning her, men derefter kan man smile bredt.
I regnestykker skal medregnes salget af overskudsstrømmen til dagspris.
https://solet.dk/vare/hybrid-3-7-kwp-solcelleanlaeg/
Er det ikke lidt optimistisk? Hvis man regner med at f.eks. 65% af forbruget sker i vinterhalvåret, hvor ydelsen, alt andet lige, er mindre?

Er du bekendt med nogen som har et ædrueligt regneark liggende... det ville være fedt at kunne lege lidt med tallene. Jeg er selv gået i gang med excel... men der er mange parametre som er væsentlige (elafgift, elbil ja/nej, varmepumpe ja/nej, transport tarif, degradering af paneler/batteri, levetid på elektronik, tilslutningsomkostninger og abonnementer, egenforbrug etc. etc.). Jeg kan se at jeg kommer til at bruge MANGE timer på at komme nærmere. Måske er jeg svineheldig at en anden allerede har lavet arbejdet?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af BWJ » 29 jul 2022 17:51

svanggaard skrev:
29 jul 2022 17:25
Er det ikke lidt optimistisk? Hvis man regner med at f.eks. 65% af forbruget sker i vinterhalvåret, hvor ydelsen, alt andet lige, er mindre?

Er du bekendt med nogen som har et ædrueligt regneark liggende... det ville være fedt at kunne lege lidt med tallene. Jeg er selv gået i gang med excel... men der er mange parametre som er væsentlige (elafgift, elbil ja/nej, varmepumpe ja/nej, transport tarif, degradering af paneler/batteri, levetid på elektronik, tilslutningsomkostninger og abonnementer, egenforbrug etc. etc.). Jeg kan se at jeg kommer til at bruge MANGE timer på at komme nærmere. Måske er jeg svineheldig at en anden allerede har lavet arbejdet?
Er nok ikke enig i din procentuelle fordeling på året, al elektronik, grundinstallationer og hvidevarer bruges vel omtrent ens over året, dog skal nogen af dem arbejde hårdere i sommervarmen, ikke at forglemme terrassevarmerne.
Derudover findes der ikke noget bedre end koldt vejr, sol og solceller, så bliver der produceret max. (høje temperaturer er en dræber, temp. koefficient)
Dog vil billedet ændre sig en smule hvis man er elopvarmet, hvor man næsten slipper for afgift over 4000 KwH, og har man derudover et salg på >4000 KwH fra solceller slipper man helt for afgiften, da de modregnes forlods i forbruget.
Men ja, et regneark vil blive ret omfattende da der er mange plus, minus og hvis :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

SneglMJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Modtaget likes: 2 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af SneglMJ » 03 aug 2022 14:26

BWJ skrev:
29 jul 2022 17:51
Dog vil billedet ændre sig en smule hvis man er elopvarmet, hvor man næsten slipper for afgift over 4000 KwH, og har man derudover et salg på >4000 KwH fra solceller slipper man helt for afgiften, da de modregnes forlods i forbruget.
Men ja, et regneark vil blive ret omfattende da der er mange plus, minus og hvis :wink:
Hov, kan jeg få det totalt udpenslet? Er det rigtigt forstået, at hvis man har refusion af afgift efter første 4.000 kwh pga. elvarme, så medfølger der med de første 4.000 kwh strøm man sælger desuden også en yderligere refusion af afgiften for de 4.000 kwh? Forstået som at lige meget hvor elendig en salgspris man måtte ende med at have, så vil den altid være +refunderet elafgift for de første 4.000? For det rykker da godt nok i økonomien på sådan et anlæg.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af BWJ » 03 aug 2022 16:06

SneglMJ skrev:
03 aug 2022 14:26
Hov, kan jeg få det totalt udpenslet? Er det rigtigt forstået, at hvis man har refusion af afgift efter første 4.000 kwh pga. elvarme, så medfølger der med de første 4.000 kwh strøm man sælger desuden også en yderligere refusion af afgiften for de 4.000 kwh? Forstået som at lige meget hvor elendig en salgspris man måtte ende med at have, så vil den altid være +refunderet elafgift for de første 4.000? For det rykker da godt nok i økonomien på sådan et anlæg.
Udpensling kommer her.
Og din er helt korrekt. :great:

Præcisering af praksis fastlagt i SKM2014. 7. SR vedrørende elvarmesats i elopvarmede helårsboliger med solceller - genoptagelse efter principperne i skatteforvaltningslovens § 31 - styresignal

SKM2015. 622. SKAT

1. Sammenfatning ¬Skatterådet har i SKM2014. 7. SR afgivet et bindende svar om, at elforbrug, der er produceret på en helårsboligs eget solcelleanlæg, skal medregnes i de 4.000 kWh, omtalt i elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt.

I dette styresignal præciseres den praksis, der er fastlagt i SKM2014. 7 SR, om hvordan en elopvarmet helårsboligs egenproduktion af elektricitet, der udveksles med det kollektive el-net, skal indgå i opgørelsen af forbruget af elektricitet, der giver ret til elvarmesats i henhold til elafgiftslovens § 6, stk. 1.

Det er SKATs opfattelse, at "medregnes i de 4.000 kWh, som fremgår af elafgiftslovens § 6, stk. 1, " betyder, at

– Solcelle-el, der leveres til det kollektive net, og som er omfattet af en af nettoafregningsordningerne (årsbaseret nettoafregning eller timebaseret nettoafregning), forlods kan modregnes i de 4.000 kWh, der skal betales fuld elafgift af

Således oplyst... :)
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar