Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

lidt billeder af mit akvarium

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

lidt billeder af mit akvarium

Indlæg af stokerbent » 19 jun 2008 18:19

mine planter ser lidt trælse ud men regner med der kommer lidt mere liv i dem


Billede



Billede




Billede



Billede


neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: lidt billeder af mit akvarium

Indlæg af neonus » 19 jun 2008 19:35

Jeg har godt nok ikke selv akvarium længere, men har mange gode fif til at få en flot plantevækst.

Først og fremmest Ingen luftpumpe i akvariet. Planterne har brug for CO2. CO2 fordrives af vandet, hvis man har en luftpumpe kørende.
Du kan eventuelt lave en vand/sukker/gær blanding i en 1½ liters flaske. Denne blanding leder du ind i en lille beholder nedsænket i vandet (en kop eller lignende). Hvis du fylder koppen op vil du blive overrasket over at se hvor hurtigt vandet optager det CO2 sådan en blanding udskiller. Man kan naturligvis også købe professionelle CO2 sæt med trykflasker - det er bare meget dyere end den hjemmelavede, som holder ca 14 dage.

Sørg for at tilføre vandet jernholdig plantegødning (naturligvis beregnet til akvarieplanter). Uden jern bliver alle planterne slatne og brune. I "gamle dage" siger rygterne at akvarier med jernramme havde væsentligt flottere plantevækst (vandet skulle naturligvis stå og soppe op af den rustne ramme for det virkede).

Endelig kan du lave nogle små ler kugler, tørre dem i solen og stikke dem ned ved alle planter. Det giver også god nærling. Alternativt kan man bruge noget af det bundlag man kan købe i mange akvariebutikker. Det en nærende blanding man lægger aller nederst og så kommer gruset oven på - det virker!
Endelig - sørg for at akvariet ikke er for varmt. 24 grader er oftest rigeligt. Planterne kan ikke tåle mere!
Desuden er mange af de planter de sælger i butikkerne slet ikke akvarieplanter, men derimod sumpplanter, som ikke kan tåle at stå neddykket hele tiden.

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej :-)

neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: lidt billeder af mit akvarium

Indlæg af neonus » 19 jun 2008 19:38

Efter at have set billederne må jeg dog sige at dit plantevalg ser helt fornuftigt ud.

Jeg kan ikkehuske navnet, men særligt dem du har i baggrundet de smalle og meget lange kan virkelig optage noget næring. Da jeg kørte med CO2 kunne man ligefrem se at de "brusede" fra disse planter fordi de dannede så meget ilt!

Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: lidt billeder af mit akvarium

Indlæg af Sonata » 19 jun 2008 20:19

Flot akvarie! Jeg får helt lyst til at komme i gang igen, når jeg ser sådan noget.

En god plantevækst kan hjælpes på vej med gødning og CO2 som allerede nævnt af neonus. Det er dog ikke selve blandingen, men den producerede gas, der skal ledes ned i vandet. Sikkert indlysende, men alligevel :-). Iøvrigt kan man med fordel bruge portvinsgær - det kører noget længere tid end almindeligt bagegær. Uanset hvad, så husk at bruge kontraventiler på alle dine luftslanger. Jeg har prøvet at lade være, og det gik fint - i nogle dage :oops: .

Et godt lys er også vigtigt, men svært at forbedre i et færdigkøbt akvarie. Omkring 9-11 timers lys om dagen er nok, ellers får du alger, og husk at skifte lysrør hvert år, da de langsomt svækkes. Ingen grund til at købe de dyre rør i akvariebutikken f.eks. SunGlo og FloraGlo. Vi har opnået glimrende plantevækst med Osram Lumilux 865, til 1/3 af prisen...
Diverse sværdplanter og cryptocoryner er ikke så lyskrævende, og så gør det ikke så meget at din Vallisneria (den lange tynde til højre) går op i overfladen og dækker lidt for lyset.

Jeg kan ikke rigtigt se det, men hvis det er en Anubias du har stående længst fremme mod glasset, så duer det ikke. Stænglen må ikke være gravet ned, så rådner den. Anubias bør i stedet sættes fast på din flotte trærod med lidt fiskesnøre. Rødderne skal nok finde ned i bundlaget med tiden.

Held og lykke med akvariet - men pas på, det kan gribe om sig, og så har man pludselig 5-10 stykker (been there...).

Billede
mvh Tom
Fyrdata

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: lidt billeder af mit akvarium

Indlæg af stokerbent » 19 jun 2008 20:57

Takker for de rosene ord

er helt ny i akvarie verden så lige hva de hedder de forskellige planter ved jeg faktisk ikke
købte dem ude i maxi zoo i aalborg og der var rødderne pakket ind i våd rockwool hende der ude sagde de skulle sættes i bunden

navnene kender jeg desvære ikke men kan da tage nogle billeder tæt på af planterne hvis der så er nogle der kan fortælle hva de hedder samt hvor de bedst gror ville det være rigtig godt

er der noget man skal holde sig fra af fisk
tænker på jeg ville have en 5 stk blå neon samt nogle andre med nogle flotte farver

er der noget specielt man skal gøre for at få fiskene til at yngle
har købt sådan en floating føde boks til når de en gang skal have unger
Mine to pap døtre mener alle fiskene snart er med rogn for de mener de ser tykke ud

Når jeg fodre min bund malle med dens piller syntes jeg ikke rigtig den får så meget af den for de andre fisk pelser pillen rimelig hurtig, men hvor meget skal den have at spise sådan en malle den er vel en 4-5cm nu skulle kunne blive op til 24cm sagde ham fra trope fisk i haubro


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: lidt billeder af mit akvarium

Indlæg af Klaus » 20 jun 2008 07:22

Her er der svar på 90% af alle begynder spørgsmål.
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/?Type=27

Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: lidt billeder af mit akvarium

Indlæg af Sonata » 20 jun 2008 08:16

Hvis du handler i Ålborg, så slå et smut ud forbi Plantorama - der er også en flot fiskeafdeling. Men lad nu være at overbefolke akvariet, især i starten er det vigtigt at gå langsomt frem. Og som dine døtre har opdaget, så yngler mange fiskearter villigt. Sværddrager, guppy m.fl. føder levende unger, andre lægger æg - dermed stiller de også forskellige krav til et godt ynglested. Som tommelfingerregel siger man max. 1 cm voksen fisk pr. liter vand - dvs. i et 80 liters bør man maksimalt have 20 fisk, hvis de bliver 4 cm som voksne - f.eks 20 neonfisk.

Gå på nettet og læs om de fisk du vil købe inden du handler. Langtfra alle stiller samme krav til temperatur, Ph osv.
Planterne kan du finde på tropica.dk, hvor der er beskrivelser af hver enkelt.

Man kan vel ikke sige, at der er fisk man skal holde sig fra - det afhænger af akvariet. Men som nævnt kan ikke alle arter gå sammen (selv om dyrehandleren vil hævde det modsatte) og mange fisk bliver for store med alderen. En typisk fejl er at folk køber en Paroon-haj eller andet, fordi den er spændende - men den bliver altså kæmpestor, og ender gerne med at blive aflivet. Fisk med lange finner skal ikke gå sammen med fisk, der er kendt for at nappe i andres finner osv. - men igen: læs inden du køber.

Din malle - jeg gætter på en Plecostomus - skal du fodre et kvarters tid efter lyset er slukket. Maller er nataktive, og kan ikke ret godt kæmpe om maden med de andre fisk. Når der er mørkt i stuen kan den gnaske pillen i sig stille og roligt. Pas generelt på ikke at overfodre - al flagefoder skal gerne være spist i løbet af et par minutter, så det ikke bare lægger sig på bunden og giver anledning til alger.
mvh Tom
Fyrdata


Besvar