Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kalorifære placeres hvor?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

kalorifære placeres hvor?

Indlæg af madssakre » 09 mar 2022 09:04

Hvis man har et værksted der er 5.5 meter højt til kip og et gulv ca. 6m x 8m.

Hvor sætter man helst en kalorifære. I top i midten? I top ud til side? andet ?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: kalorifære placeres hvor?

Indlæg af John Skov Jensen » 09 mar 2022 11:55

madssakre skrev:
09 mar 2022 09:04
Hvis man har et værksted der er 5.5 meter højt til kip og et gulv ca. 6m x 8m.

Hvor sætter man helst en kalorifære. I top i midten? I top ud til side? andet ?
Jeg har et lignende setup, der har jeg monteret kalorifæren øverst oppe, så den blæser ned i rummet. På den måde kommer der ikke til at stå u-udnyttet varm luft oppe under loftet. Det fungerer fint.
Jeg har monteret en lille frekvensomformer på ventilator blæseren, så kan jeg med et potentiometer trinløst styre blæserhastigheden nede fra mit arbejdsbord

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: kalorifære placeres hvor?

Indlæg af madssakre » 09 mar 2022 15:01

John Skov Jensen skrev:
09 mar 2022 11:55
Jeg har et lignende setup, der har jeg monteret kalorifæren øverst oppe, så den blæser ned i rummet. På den måde kommer der ikke til at stå u-udnyttet varm luft oppe under loftet. Det fungerer fint.
Jeg har monteret en lille frekvensomformer på ventilator blæseren, så kan jeg med et potentiometer trinløst styre blæserhastigheden nede fra mit arbejdsbord
Det lyder smart. Er det potentiormeter design at finde på nettet?

Bruger du termostat?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: kalorifære placeres hvor?

Indlæg af John Skov Jensen » 09 mar 2022 17:07

Jeg tror de fleste små frekvensomformere er designet til at blive hastigheds reguleret af et eksternt potentiometer, ohm værdien findes i manualen, og så er det bare 3 ledere, mellem FQ og der hvor du ønsker at styre hastigheden. Potentiometeret findes i elektronikbutikker på nettet og koster nogle få kroner

Jeg har gulvvarme som primær varmekilde i værkstedet, men bruger kaloriferen til at trykke megen varme ind i rummet hvis jeg f.eks. kører en frossen bil ind, eller har været ude at køre med traktoren i de kolde tider.

Derudover bruger jeg den som sikkerhed hvis jeg får puttet for meget træ i brændekedlen og akku løber helt fuld, så når retur til kedel fra akku kommer op på 80 grader, starter kaloriferen og pumper og ventiler aktiveres, og så fyrer den overskudsvarmen af. Det er en effektiv måde at trække noget varme ud af en max fyldt akku

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: kalorifære placeres hvor?

Indlæg af madssakre » 10 apr 2022 07:47

Hvis man fører pex under troldtekten. Er det smarteste så at sætte pex dåser i troldtekten og så en form for fleksibel forbindelse hen til kalorifæren? Eller hvordan laver man smartest rørføringen?


madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: kalorifære placeres hvor?

Indlæg af madssakre » 19 apr 2022 09:19

John Skov Jensen skrev:
09 mar 2022 11:55
Jeg har et lignende setup, der har jeg monteret kalorifæren øverst oppe, så den blæser ned i rummet. På den måde kommer der ikke til at stå u-udnyttet varm luft oppe under loftet. Det fungerer fint.
Jeg har monteret en lille frekvensomformer på ventilator blæseren, så kan jeg med et potentiometer trinløst styre blæserhastigheden nede fra mit arbejdsbord
Har du en bufferbeholder i dit system? Jeg er blevet anbefalet en buffer beholder på >= 300 L, hvis ikke mit fyr skal gå død.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: kalorifære placeres hvor?

Indlæg af John Skov Jensen » 19 apr 2022 18:46

madssakre skrev:
19 apr 2022 09:19
Har du en bufferbeholder i dit system? Jeg er blevet anbefalet en buffer beholder på >= 300 L, hvis ikke mit fyr skal gå død.
Ja, den suger fra min 2500L akku

Når der ikke er varme i min akku (Det hænder faktisk aldrig, men anyway) så kan kaloriferen holde mit 25 kw backup oliefyr i drift så brænderen aldrig slukker når blæseren kører med 70 Hz

Så den kan flytte noget varme :-)

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: kalorifære placeres hvor?

Indlæg af From » 19 apr 2022 21:48

madssakre skrev:
19 apr 2022 09:19
Har du en bufferbeholder i dit system? Jeg er blevet anbefalet en buffer beholder på >= 300 L, hvis ikke mit fyr skal gå død.
Jeg har en 23 kw kalorifære på mit 24 kw NBE fyr og ingen buffertank. Det er sjældent at jeg bruger kalorifæren, men når jeg gør giver det ikke problemer at der ikke er buffertank på.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: kalorifære placeres hvor?

Indlæg af Hjemme teori » 20 apr 2022 00:09

madssakre skrev:
19 apr 2022 09:19
Har du en bufferbeholder i dit system? Jeg er blevet anbefalet en buffer beholder på >= 300 L, hvis ikke mit fyr skal gå død.
Hvor stor er den i ydelse og hvad tænker du den skal gøre - altså kaloriferen?

Hvis den der der for at varme værktedeet op 1-2-3, jag så er en buffer fint, skal det bare gå ok hurtig, kan du bare drosle ydelsen, enten ved at skrue ned for blæser som John har lavet, eller med en flow reducering på vandet.

Det er begge dele nok nemmere og billigere end buffer, så gør dig klart hvad den skal kunne, så kan du afgøre om en buffer er nødvendig.
Mvh. Sophus

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: kalorifære placeres hvor?

Indlæg af madssakre » 20 apr 2022 09:21

Hjemme teori skrev:
20 apr 2022 00:09
Hvor stor er den i ydelse og hvad tænker du den skal gøre - altså kaloriferen?

Hvis den der der for at varme værktedeet op 1-2-3, jag så er en buffer fint, skal det bare gå ok hurtig, kan du bare drosle ydelsen, enten ved at skrue ned for blæser som John har lavet, eller med en flow reducering på vandet.

Det er begge dele nok nemmere og billigere end buffer, så gør dig klart hvad den skal kunne, så kan du afgøre om en buffer er nødvendig.
Jeg havde tænkt at kaloriferen bare skulle kunne give lidt varme hvis man skal lave noget en gang imellem.
Jeg tænker at hvis man giver den gas i 5 min så kan det måske være nok, og det kan jeg ikke se er et problem ift resten af husets radiatorer.

Jeg havde derfor også tænkt at kaloriferen som forskået kunne have en droslende radiator termostat. Det ville være OK til mit behov.

Men jeg må være ærlig og sige at jeg nok er fremme ved at jeg vil se hvor koldt det bliver den kommende vinter og så tage beslutning om mit behov. Bygningen har fået isoleret taget og nye vinduer, så jeg ved ikke en gang hvor koldt det bliver. Og da jeg bare troede jeg skulle køre pex hen til kaloriferen og slut prut, så lød det forholdsvist overkommeligt. Og pex er jeg endda også frarådet...


Besvar