Meget aktiv Fiberboks

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Meget aktiv Fiberboks

Indlæg af Skovløber »

Hej
Jeg har en fiberforbindelse til mit hus, fra fiberboks har jeg et netkabel til min egen Router.
Jeg bruger kun dette ene internet stik fra fiberboks til min egen router.
Jeg har en del udstyr i mit hus, men det er på den anden side af min router selvfølgelig.
Jeg går en del op i ikke at dele noget af mit udstyr på WAN siden, så det er begrænset hvad jeg kan tilgå udefra.

Mit spørgsmål går på dioderne på netværksstikket grøn/gul-diode, på selve fiberboksen.Dvs. det eneste hul til internettet fra mit hjem.
Her lyser den gul konstant og den grønne blinker meget hurtig og næsten lyser konstant.
Hvor kommer denne trafik fra, eller skal de bare lyse sådan..
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Meget aktiv Fiberboks

Indlæg af lamborg »

Ved ikke om du kan se trafik på fiberboxen . Min fiber boks lyser bare konstant grøn både på TV og på wan siden ?
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Meget aktiv Fiberboks

Indlæg af BWJ »

Da vores også går grassat, var meldingen at det var vores "sikkert Hjem" alarmsystem der snakkede med clouden.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Meget aktiv Fiberboks

Indlæg af svanggaard »

Indgående trafik:
Hvis du har fast offentlig IP er det traffik fra "hele verden". 6-7 loginforsøg (på din router) pr. sekund er ikke unormalt. Har du dynamisk IP (det normale for privatforbindelser) ser du en del broadcast trafik fra dine netværksnaboer. Det burde egentlig ikke være muligt, men mange udbydere skiller ikke kunderne ordentligt fra hinanden.

Udgående trafik:
Dine mobiler på WiFi, alarmsystemer, Google/Nest produkter, alarmsystemer, stokercloud osv. De brækker sig konstant ud på nettet. Jeg har tidligere set en Windows maskine lave mere en 100 forbindelser ud i verden inden der overhovedet var logget ind.

Før streaming fik sit gennembrud var ca 70% af trafikken på internettet maskinegenereret. Maskiner som henter klokken, søgte efter printere, hentede opdateringer osv. I dag udgør streaming langt den største del af trafikken.

Hvis du vil vide nøjagtigt hvad der sker skal du lave pakketrace direkte i routeren (på WAN stikket). Der er ikke så mange routere som har den mulighed.

Generelt må jeg på det kraftigste anbefale at lukke for al indgående trafik. Når der er 6-7 loginforsøg i sekundet er det ikke et spørgsmål om koden gættes - snarere hvornår.

Generelt bliver IT sikkerhed slet ikke taget alvorligt nok. Jeg kender mange som slår det hen - her kan de alligevel ikke stjæle noget og der er ikke kamera i soveværelset... Det kan godt være - men dit grej kan bruges som brohoved/mellemstation når der skal laves alvorlig kriminalitet.

Og der er vist ikke ret mange som ved, at det teknisk er muligt at starte en ildebrand fra distancen.
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Meget aktiv Fiberboks

Indlæg af Skovløber »

BWJ skrev: 18 dec 2021 22:11 Da vores også går grassat, var meldingen at det var vores "sikkert Hjem" alarmsystem der snakkede med clouden.
Har du prøvet at hive stikket ud, af din alarm. Så kan du vel se det...
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Meget aktiv Fiberboks

Indlæg af Skovløber »

svanggaard skrev: 19 dec 2021 02:16 Indgående trafik:
Hvis du har fast offentlig IP er det traffik fra "hele verden". 6-7 loginforsøg (på din router) pr. sekund er ikke unormalt. Har du dynamisk IP (det normale for privatforbindelser) ser du en del broadcast trafik fra dine netværksnaboer. Det burde egentlig ikke være muligt, men mange udbydere skiller ikke kunderne ordentligt fra hinanden.

Udgående trafik:
Dine mobiler på WiFi, alarmsystemer, Google/Nest produkter, alarmsystemer, stokercloud osv. De brækker sig konstant ud på nettet. Jeg har tidligere set en Windows maskine lave mere en 100 forbindelser ud i verden inden der overhovedet var logget ind.

Før streaming fik sit gennembrud var ca 70% af trafikken på internettet maskinegenereret. Maskiner som henter klokken, søgte efter printere, hentede opdateringer osv. I dag udgør streaming langt den største del af trafikken.

Hvis du vil vide nøjagtigt hvad der sker skal du lave pakketrace direkte i routeren (på WAN stikket). Der er ikke så mange routere som har den mulighed.

Generelt må jeg på det kraftigste anbefale at lukke for al indgående trafik. Når der er 6-7 loginforsøg i sekundet er det ikke et spørgsmål om koden gættes - snarere hvornår.

Generelt bliver IT sikkerhed slet ikke taget alvorligt nok. Jeg kender mange som slår det hen - her kan de alligevel ikke stjæle noget og der er ikke kamera i soveværelset... Det kan godt være - men dit grej kan bruges som brohoved/mellemstation når der skal laves alvorlig kriminalitet.

Og der er vist ikke ret mange som ved, at det teknisk er muligt at starte en ildebrand fra distancen.
Ja, du har helt ret i det du skriver. Det er også derfor jeg har lidt paranoia over dette.
Jeg prøver lige at tjekke trafik, ved at hive forskellige kabler ud en efter en.
Tak for svar.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Besvar