Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Elpris falder den igen

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
pendec

Re: Elpris falder den igen

Indlæg af pendec » 27 okt 2021 13:14

Så er elforbundet kommet med ny aftale.

Vindstød - variabel pris = aktuel spot pris (0% fortjeneste + 0kr i abo) - holder til 1.1.2023

Deres første aconto regning er set på facebook, og de tør skrive at kunden kun skal betale 37,5 øre/kWh totalt aconto for december, inkl. elnet og andre udgifter. Det er godt nok et nummer uden lige.
44.JPG
Glemte jeg at skrive, at jeg er forvirret??? (Udover forkølelse på hjernen)
Tror regningen er fra en med VP og afgifts reduktion men totalt usynligt på denne faktura.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Elpris falder den igen

Indlæg af lamborg » 27 okt 2021 13:52

Det er frækt at de skriver 37,5 øre acc når de nu godt ved at det kommer ikke til at holde . Når regning bliver gjort op lander den jo meget højere og derved skaber en stor efterregning.
Jeg undere mig også over det der acconto værk ... De har fjernaflæsning på målerne og kan jo bare afslutte perioden feks 10 dage før den 1 og derefter sende regningen ud med det faktiske beløb. Det er jo ikke nogen person der skal sidde og taste noget ind ind det kører jo bare på edb.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Elpris falder den igen

Indlæg af svanggaard » 27 okt 2021 14:03

lamborg skrev:
27 okt 2021 13:52
Det er frækt at de skriver 37,5 øre acc når de nu godt ved at det kommer ikke til at holde . Når regning bliver gjort op lander den jo meget højere og derved skaber en stor efterregning.
Jeg undere mig også over det der acconto værk ... De har fjernaflæsning på målerne og kan jo bare afslutte perioden feks 10 dage før den 1 og derefter sende regningen ud med det faktiske beløb. Det er jo ikke nogen person der skal sidde og taste noget ind ind det kører jo bare på edb.
Endnu værre - det tilbud jeg fik er helt ens med @pendec 's. I begge tilfælde regnes med 253kWh/md. Men de kan jo faktisk se, at jeg brugte ca. 1800kWh i sommerhuset Januar 2021. Tilbuddet er jo totalt misvisende - på grænsen til manipulerende.

De elpriser vi har P.T. betyder at der ikke er nogen som kan give et godt tilbud lige nu. Tror bedste mulighed er at "ride stormen af" og eventuelt låse prisen når den forhåbentlig bliver mere gunstig.

P.S. Lur mig om ikke elforbundet ændrer udbudsdato fremadrettet. Det er nok ikke smart at indhente tilbud fra elleverandørerne i årets dyreste tidsrum.

pendec

Re: Elpris falder den igen

Indlæg af pendec » 27 okt 2021 14:16

svanggaard skrev:
27 okt 2021 14:03
P.S. Lur mig om ikke elforbundet ændrer udbudsdato fremadrettet. Det er nok ikke smart at indhente tilbud fra elleverandørerne i årets dyreste tidsrum.
Først går de på variabel pris, så går de på ændrede vilkår, og så forhandles der igen når priser falder.

Det er en rigtig dum periode, og elforbundet skyder sig i foden, ved at acceptere Vindstød sender de aconto regninger ud, for det er så elforbundet som taber tilliden fra sine kunder i næste måned.

Nå, godt er den er på plads, og 18,5øre ikke var det nye "in", som mange troede.
svanggaard skrev:
27 okt 2021 14:03
Endnu værre - det tilbud jeg fik er helt ens med @pendec 's. I begge tilfælde regnes med 253kWh/md. Men de kan jo faktisk se, at jeg brugte ca. 1800kWh i sommerhuset Januar 2021. Tilbuddet er jo totalt misvisende - på grænsen til manipulerende.
Mærkeligt er hvis du også har fået denne regning? Der er en i elbil facebook grupper som præsenterer den regning, gad vide om flere får den? Så er det jo direkte bondefangeri de har gang i og burde anmeldes til el ankenævnet asap.

pendec

Re: Elpris falder den igen

Indlæg af pendec » 27 okt 2021 15:07

svanggaard skrev:
27 okt 2021 14:03
Endnu værre - det tilbud jeg fik er helt ens med @pendec 's. I begge tilfælde regnes med 253kWh/md. Men de kan jo faktisk se, at jeg brugte ca. 1800kWh i sommerhuset Januar 2021. Tilbuddet er jo totalt misvisende - på grænsen til manipulerende.
Nå,
nogle mener det kun er Elforbundet og Vindstød måde at invitere nye kunder på, og lade dem acceptere aftale.
MEN! det er da det rene bondefangeri, hvis de bilder nye kunder ind de betaler for 253kWh og kun 37,5 øre for el.

Men det lyder dog muligt, altså for at få kunder til at acceptere tilbud, så er de ens for alle som modtager det.


fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Elpris falder den igen

Indlæg af fryseren » 05 feb 2022 12:31

Elprisen skal nok komme ned igen.

Hvis man kører rundt i landet vil man se et stadigt stigende antal solcelle parker blive opført, og der kommer også hele tiden nye vindmøller til.

Er man utålmodig i sin venten på lavere energi regning, så kan man jo opsætte solceller med batteri og købe en elbil.

Lad elbil og batteri med solcellerne når man kan, og når solen ikke skinner kan man lade både elbil og batteri med strøm fra nettet når det blæser.

Dermed kan der barberes en god luns af den årlige energi regning.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Elpris falder den igen

Indlæg af fryseren » 05 feb 2022 12:49

svanggaard skrev:
27 okt 2021 14:03
Endnu værre - det tilbud jeg fik er helt ens med @pendec 's. I begge tilfælde regnes med 253kWh/md. Men de kan jo faktisk se, at jeg brugte ca. 1800kWh i sommerhuset Januar 2021. Tilbuddet er jo totalt misvisende - på grænsen til manipulerende.

De elpriser vi har P.T. betyder at der ikke er nogen som kan give et godt tilbud lige nu. Tror bedste mulighed er at "ride stormen af" og eventuelt låse prisen når den forhåbentlig bliver mere gunstig.

P.S. Lur mig om ikke elforbundet ændrer udbudsdato fremadrettet. Det er nok ikke smart at indhente tilbud fra elleverandørerne i årets dyreste tidsrum.
Vi har valgt at der skal solceller på taget 10Kwp, mest for at fastlåse en pæn del af elprisen til afskrivningsprisen på solcellerne.

Det var de nye distributions afgifter på Cerius der gjorde udslaget.

Det strøm vi ikke selv når at bruge, bliver solgt.
Pengene fra salget sættes til side, så de kan være med til at betale resten af el regningen.

Tror ikke det bliver nogen guldmine, men de vil som minimum nå at tjene sig selv hjem.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Elpris falder den igen

Indlæg af svanggaard » 05 feb 2022 20:19

Jeg har regnet i en uendelighed på solceller. Jeg kan ikke få det til at hænge sammen:
  • Når solceller producerer reel effekt, er spotprisen typisk lav. Prisen er typisk lav når solen står højest på himlen. Man får ikke så meget for strømmen.
  • Fint at man sparer elafgift på ALLE producerede kWh. Men elafgiften er på vej ned, og man kan ikke få refusion for strøm til elbilen.
  • De fleste regner med inverter (og evt. batteri) levetid på ca. 10-12 år.
Selv det mindste solcelleanlæg løber op i mindst 20.000,- Umiddelbart tror jeg de penge er bedre brugt på tiltag som kan reducere energiforbruget (varme, el, transport). Hvis ikke det er muligt at reducere forbruget, kan man måske lave tiltag som i stedet kan flytte forbruget (timere, buffertanke osv.).

Usigterne p.t. er at elpriser vil svinge endnu mere- både på daglig basis og sæsonmæssigt (vi kommer nok snart under tarif model 3.0 som giver større udsving på transport). Strømmen har jo netop været dyr her i vinter fordi ve-kilder yder for lidt. Flere møller hjælper kun begrænset når problemet er vindstille perioder. Energipriserne bliver simpelthen som vinden blæser til.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Elpris falder den igen

Indlæg af fryseren » 05 feb 2022 20:58

svanggaard skrev:
05 feb 2022 20:19
Jeg har regnet i en uendelighed på solceller. Jeg kan ikke få det til at hænge sammen:
  • Når solceller producerer reel effekt, er spotprisen typisk lav. Prisen er typisk lav når solen står højest på himlen. Man får ikke så meget for strømmen.
  • Fint at man sparer elafgift på ALLE producerede kWh. Men elafgiften er på vej ned, og man kan ikke få refusion for strøm til elbilen.
  • De fleste regner med inverter (og evt. batteri) levetid på ca. 10-12 år.
Selv det mindste solcelleanlæg løber op i mindst 20.000,- Umiddelbart tror jeg de penge er bedre brugt på tiltag som kan reducere energiforbruget (varme, el, transport). Hvis ikke det er muligt at reducere forbruget, kan man måske lave tiltag som i stedet kan flytte forbruget (timere, buffertanke osv.).

Usigterne p.t. er at elpriser vil svinge endnu mere- både på daglig basis og sæsonmæssigt (vi kommer nok snart under tarif model 3.0 som giver større udsving på transport). Strømmen har jo netop været dyr her i vinter fordi ve-kilder yder for lidt. Flere møller hjælper kun begrænset når problemet er vindstille perioder. Energipriserne bliver simpelthen som vinden blæser til.
Elafgiften er kun -- foreslået-- gradvist at blive sænket til 57 øre/kwh i 2030, dvs 33 øre mindre end i dag.

Det opvejer i 2030 kun lige marginalt mere end de forhøjelser i transport udgifter der rammer os allerede per April i år !!
Vi kan kun gætte hvad transport udgifterne ender op med at blive i 2030 : Billigere eller dyrere end 2022 priser ?


Aftalen om elbils strøm refusion udløber i 2030
- Gæt hver der så kommer til at ske ??
Jeg ved det ikke - Men vi ved at staten kommer til at stå og mangle en masse penge fra benzin afgifter så... ?

Jeg er ganske enig i dine betragtninger omkring øget udsving i elpriserne. Elbiler, husstandsbatterier og buffertanke vil hjælpe de som har råd til den slags.

Efterisolering er altid godt, men når alle de gode/nemme/billigste steder allerede er rimeligt ok efterisoleret.
- Så bliver der eddermugme dyrt i isolering at spare nogle få ekstra Kwh årligt.

Vores hus er så ok efterisoleret at den energitilstands rapport vi fik lavet i efteråret, ikke kunne anvise nogle rentable løsninger. Det bedste de kom med var listet som indtjent efter 22 år.

Jeg anser ikke solceller som en guldmine, men mere som en delvis beskyttelse mod prisstigninger, hvilket efterisolering jo også er.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Elpris falder den igen

Indlæg af svanggaard » 06 feb 2022 07:04

Reduktion af elagift er vist vedtaget: https://www.berlingske.dk/business/lave ... gen-i-2022

Men som du selv påpeger, er transportomkostninger lidt af en joker. Dels er der problemer med dimensionering af det eksisterende elnet - og dels betaler forbrugerne når der skal trækkes kabler til alle de landvindmøller og PtX anlæg der skal tilsluttes nettet.

Jeg har aldrig haft den store fidus til energimærkning af huse. Dels kan der være mystiske forudsætninger om energiens indkøbspris (man kan f.eks. varme meget billigt med selvskovet træ) og dels kan man forbedre energiklassen med f.eks. solceller. Solcellerne ændrer jo ikke på husets energitab - de kompenserer blot.

Endelig kan man ha' en holdning til de omkostninger en energirapport forudsætter ved at udføre energiforbedringerne.

Hvis de lavthængende frugter allerede er plukket, kan det blive svært at finde rentable energibesparelser. Men en ting er de beregnede besparelser... En anden ting er husejerens "mavefornemmelse". Mange af os ved godt hvor skoen trykker i virkeligheden. Jeg bestilte 4 vinduer (1000x1100) for et par uger siden. Pris inkl. levering ca. 8.000. Jeg monterer dem selv (får lidt hjælp af en kammarat). Hvis jeg bruger en af nettets utallige online energiberegnere sparer jeg ca. 700kWh/år (varme). Det svarer til 30kg træpiller om året ... Nul og en hattefis/rentabelt om 130år. Min mavefornemmelse siger dog, at tabet gennem de gamle vinduer er langt højere end det beregnede. Så jeg anser det som en sikker investering, selvom den på papiret er tvivlsom.


Besvar