Spar på elforbrug

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
pendec

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pendec »

svanggaard skrev: 21 okt 2021 09:39 Fiber MSA boks
Router/firewall
2 x WiFi AccessPoint
TV på standby
Disse enheder kan du da hurtigt sætte på en timer eller smartplug, så det tændes når der er nogen hjemme?
Mit Sony TV var kendt for at bruge en masse strøm på standby og Sony løste det ikke, tildels fordi de synes at ville checke efter updates som krævede en del i standby strøm.

Men derudover hvis der ikke er noget som kræver indadgående internet når du ikke er hjemme udover HUE, så ville du kunne spare resten væk der.

pendec

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pendec »

svanggaard skrev: 21 okt 2021 10:54 Direkte i kamstrup måleren - ganske lovligt og med netselskabets velsignelse. Dvs. jeg får de "rigtige tal" fra elmåleren selv - de tal elmåleren sender videre til datahub'en.
Jeg læste om en elmåler, som på elsignaler kunne skelne mellem enheder som skulle måles, desværre synes jeg udstyret og det som man skulle betale blev alt for meget i forhold til hvor sjældent man bruger det.
Er det sådan noget eller bare en live måler, som ser forbrug for alt?

Jeg har selv en på nu, som læser blink på elmåler, den er også 100% nødagtig , når man ser på web og mit daglige forbrug, den kostede så en del mindre vistnok 200-300kr. Men har nu virket i mange,mange år, kan dårligt huske købet.
Norgo hedder den:
Billede
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard »

Som lovet kommer udmelding om realtidsovervågning af elforbrug her.

Jeg har købt et "smart-me"-modul til ca. 1500,- https://web.smart-me.com/en/project/kamstrup-module/ Der findes et par danske forhandlere - jeg er sikker på at google kan hjælpe hvis der er interesse. Modulet passer til Kamstrup Omnipower, Omnipower CT, 382M, 351C elmåler. I toppen af måleren (front) sidder et lille plasticdæksel som kan pilles af. Bag dækslet sidder en "HAN-port" hvor modulet kan indsættes.

Porten snakker rs232 (gammeldags seriel kommunikation), men data er krypteret. Man skal derfor kontakte sit netselskab for at få en krypteringsnøgle. Nøglen indtastes i en App - og så er man kørende.
Screenshot_20211024-084223.jpg
Kamstrup måleren sender data ud på HAN-porten 1 gang/sek. Modulet sender (via WiFi) data ud i skyen. App henter data fra skyen og virker derfor uanset om man er hjemme eller tjekker "ude fra byen". Det øjeblikkelige forbrug opdateres i App 1 gang/sek.

Det virker meget præcist. Jeg kan se når en mobil eller tandbørste sættes til opladning.

Forbrugstallene gemmes over tid så man kan få fine søjlediagrammer. Tjenesten er gratis - med mindre man har behov for at se historik med meget høj opløsning.

Ud over mobil-App får man adgang til en webside.
smart-me-web.png
smart-me-historik.png
Der findes andre løsninger til overvågning. @pendec har en anden type. Overordnet er der lidt forskellige metoder hvis data skal være i realtid:
*Optisk sensor fanger et blink fra diode på måleren. Dioden blinker 1 gang pr. xWh
*Nogle måler har en IR port som kan bruges til datakommunikation
*Der findes nogle systemer baseret på strømsløjfer (tang-amperemeter). Der sættes en klemme omkring hver af de 3 faser signalet sendes trådløst til et display.
*HAN-port

Man kan selvf. også få sin elektriker til at montere et tavlemodul. Jeg har dog ikke undersøgt den mulighed nærmere.

Jeg valgte smart-me modulet fordi modulet ikke kræver ekstern strømforsyning. Modulet forsynes fra måleren selv. Endvidere kan jeg se spændingsniveauet på de 3 faser samt hvor meget strøm der trækkes på den enkelte fase. Jeg har en mistanke om periodevis lav spænding i sommerhuset... dette modul giver mig mulighed for at tjekke.

På websiden er der mulighed for at definere en forbrugs-alarm. Jeg har ikke rodet med det endnu, men det vil være rart at kunne få en advarsel hvis forbruget kommer væsentligt over normalforbruget.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard »

prischok.jpeg
pendec

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pendec »


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard »

Netop nu er strømmen "billig" - i hvert fald ift. gennemsnitsprisen de sidste par måneder.

Den rå elpris er netop nu ca. 56øre/kWh. Med afgifter, gebyrer og moms havner den endelige pris i ca. 2.10,-

3km sydvest fra min ejendom står 5 stk Vestas møller - hver 150m høje. De har været standset hele dagen. Det er noget med at tyskerne betaler for at de holder stille.

I Danmark er der P.T. nettoimport på ca. 400MW. Og kraftværkerne fyrer fossile brændsler af - VE dækker kun 66% af forbruget lige nu. Tallene hænger overhovedet ikke sammen.

Men Københavnerne er CO2 neutrale... eller er de? Prøv at læse denne: https://sparenergi.dk/sites/forbruger.d ... skabet.pdf
pendec

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pendec »

svanggaard skrev: 06 nov 2021 12:38 Den rå elpris er netop nu ca. 56øre/kWh. Med afgifter, gebyrer og moms havner den endelige pris i ca. 2.10,-
Det er måske ikke helt fair at tage nord pool prisen for 1 dag, og sige er netop nu, som tegn på den falder.

Imellem 29-10 - 1-11 var den også under 80øre og nede omkring 57 øre, så kom den op på 194,181,167 , så det er ingen garanti at se på en dag, og tror månederne er reddet :)

edit: Undskyld hvis jeg er lidt pessimist her. Det er bare svært at se det positive i alt det negative omkring el prisen lige pt.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard »

Jeg synes såmænd ikke strømmen er billig. Prisen er forholdsvis lav netop i dag, men stadig 3x gennemsnitsprisen for sidste år. Jeg er helt enig i, at energipriser gennemsnitligt bliver høj i fremtiden - særligt efterår/vinteren. Det har jeg vist også skrevet flere gange herinde.

Min pointe var blot, at vi generelt kunne producere billig/miljørigtig strøm hvis vi ville. Det giver ingen mening at stoppe dansk miljørigtig el-produktion (vindmøller standses) når vi samtidigt importerer strøm som IKKE er produceret miljørigtigt. Samtidigt bliver forbrugerne oven i købet tvunget til at købe strøm til ågerpriser.

Politikkerne velsigner systemet som det er nu, selvom det helt åbentlyst er helt gak gak. Hvis du læser notatet som jeg linkede til, vil du se, at CO2 genvinsten som en vindmølle bidrager med, indtægtsføres dobbelt i hhv. investorkommunen og opstillingskommunen. Hvis alle CO2 tiltag kan dobbeltkonteres tror jeg snart vi er CO2-neutrale på papiret.

Politikerne har fået gjort tingene så uigenemskuelige, at Hr og Fru Danmark ikke aner hvad der foregår. Tror faktisk ikke at Danskerne ville finde sig i det hvis de vidste hvad der foregår.
pendec

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pendec »

Kan det være der er kontrakter som forpligter? Og fordi vi kan lukke vindmøller, kan vi aftage strømmen, hvor Tyskland modsat måske ikke kan lukke for det eller lagre det, så kontrakten forpligter os til at modtage det? Aner det ikke men vi har vel samme problem, at når vi køber strøm på kontrakt og vi ikke kan oplagre det, så må vi jo bremse det som giver os for meget.
Er den vindmølle strøm upålidelig, så kan vi jo ikke ændre kontrakt, da vi så muligvis ender med mangel, og måske en ågerpris fra Tyskland fordi vi køber mindre, og de ikke vil levere til samme pris osv,osv.. Der er nok mange grunde til det hænger sammen som det gør.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard »

Vindmølle investor/ejer gør hvad der bedst kan betale sig. Det har jeg ikke noget problem med.

Men vores politikere har lavet et system, hvor det ofte kan betale sig at sende strøm ud i nettet som ikke er miljørigtig - på trods af at der står VE-kapacitet til rådighed. Det harmonerer jo ikke med den grønne omstilling.

Prisen på strøm fastsættes efter et klassisk udbud og efterspørgsel paradigme (krydret med skattepolitik). Hvis møllerne kørte, ville prisen, alt andet lige, være lavere. En lav elpris ville nok også medføre at der blev opsat flere varmepumper og solgt flere elbiler. Men politikkerne ser stiltiende til mens de store energiselskaber skummer fløden og Hr. og fru Danmark tøver med at skifte til el pga. priserne.

Besvar