Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spar på elforbrug

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
calle

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af calle » 20 jan 2022 14:48

Nu er der skiftet til Modstrøm efter flere år hos Vindstød. Dråben var, at man ikke kan ringe til Vindstød. Så skrev jeg til dem, at jeg gerne ville ringes op. Jeg fik efter et par dage en mail om, at de ikke kunne/ville ringe til mig pga. travlhed. Hvem tror de, at de er ???? Det er jo blevet hammer nemt at skifte, efter at måleren er blevet fjernaflæst. Det tager under 2 minutter, så de skal ikke blive for smarte !

Venlig hilsen :-)


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 20 jan 2022 15:53

calle skrev:
20 jan 2022 14:48
Dråben var, at man ikke kan ringe til Vindstød.
Det er lige nøjagtig årsagen til, at jeg ikke har skiftet elhandler endnu. Med et forbrug på ca. 4000kWh/år kunne jeg spare ca. 500 pr år uden at gå efter mere eller mindre mistænkelige/tidsbegrænsede intro-tilbud. Da min elhandler faktisk ta'r telefonen når man ringer, og samtidigt støtter et par velgørende formål, har jeg ikke travlt med at skifte.

En større besparelse kan sagtens få mig til at genoverveje, men den skal være betydelig før jeg vælger et tidsbegrænset introtilbud.

calle

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af calle » 20 jan 2022 16:40

svanggaard skrev:
20 jan 2022 15:53
Det er lige nøjagtig årsagen til, at jeg ikke har skiftet elhandler endnu. Med et forbrug på ca. 4000kWh/år kunne jeg spare ca. 500 pr år uden at gå efter mere eller mindre mistænkelige/tidsbegrænsede intro-tilbud. Da min elhandler faktisk ta'r telefonen når man ringer, og samtidigt støtter et par velgørende formål, har jeg ikke travlt med at skifte.

En større besparelse kan sagtens få mig til at genoverveje, men den skal være betydelig før jeg vælger et tidsbegrænset introtilbud.
Jamen det forstår jeg sagtens. Det, at der overhovedet er et telefonnummer, der ikke stammer fra Nigeria, og at telefonen bliver taget, vil man godt betale for. Det hører desværre til sjældenhederne. Og hvis der endelig er et telefonnr., skal man væbne sig med tålmodighed, før man slipper gennem ugens åbningstider og forskellige valgmuligheder. Selv hvis man ringer 112, skal man jo nærmest igennem en jungle af valgmuligheder, hvis man fx. er blevet voldtaget.

Venlig hilsen

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 20 jan 2022 17:27

Jeg kan leve med at der går 2 minutter med at GPDR-reglerne læses højt og jeg skal tage stilling til om samtalen må optages. Til gengæld synes jeg det er totalt frustrerende, når man efterfølgende bliver ringet op af en robot, eller får ens SMS, hvor de lige vil høre om "Jonathan" fik løst opgaven.

Jeg arbejder med IT til dagligt. Jeg har indimellem haft brug for at kontakte Stofa eller andre op til 10-15 gange på en dag når deres "#¤¤ ikke kører. Det resulterer så i lige så mange tiggerier om "stjerner" og bedømmelser når røret er lagt på.

Men det er trods alt bedre end at sende en mail. Ind imellem tror man, at en flaskepost vil give større sikkerhed for at en henvendelse besvares. Jeg har 3 sager hos NETS som alle er besvaret med "du hører normalt indenfor 7 arbejdsdage".... De sager er så 8mdr+ gamle nu. Sender man en "rykkermail" får man så et nyt sagsnr. SKAT skriver også 5 arbejdsdage... Sidst jeg skrev til dem gik der 18 mdr.

e-boks support - Jeg har aldrig set dem læse de spørgsmål de får - de copy-paster bare et tilfældigt svar fra personalehåndbogen og håber på det rammer rigtigt.

Velkommen til moderne kundesupport!

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 20 jan 2022 17:30

Når man taler om solen... havde lige fat i et betalingsfirma og fik SMS

>>Hej! I betragtning af din seneste kontakt med XYZ* Customer Support, hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale XYZ til en ven eller kollega? (0-10; 0=Slet ikke sandsynligt, 10=Yderst sandsynligt) Hilsen, XYZ <<

De bruger samme afsender/mobilnr når de sender 2-faktor-login... så jeg kan ikke lige blokere for SMS fra nummeret :cry:


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Lintz » 21 jan 2022 08:24

Måske et lille indlæg fra mig og hvordan jeg tror det foregår i mange familier - Inklusiv herhjemme.

Selvfølgelig læser man en masse om at el-pris stiger kraftig og at det kan komme til at koste mange penge men nogle tror ikke altid på alle disse el-udbyder og deres salgstaler, andre magter simpelthen ikke sætte sig ind i det og jeg har det lidt sådan at jo flere led der er des flere er der der skal tjene på det slut-produkt som sælges.

Vi er tre i husstanden hvor den ene er en teenage-datter. Jeg er borte fra hjemmet fra søndag aften til torsdag aften og belaster derfor ikke vores økonomi med hensyn til strøm.
Jeg har sagt herhjemme at vi skal tænke os lidt om med hensyn til strømforbrug og da priserne steg kraftig trak jeg stikket ud af fjernsynet da det vist ikke havde været tændt i omkring 6 måneder alligevel - Ugen efter, tror jeg, bestemt konen sig for at følge op på de tre til fire serier som hun følger på Viaplay så der var ikke meget at hente der.
Angående lamper bliver der nok ikke tændt så mange herhjemme som der plejer men jeg kan alligevel godt gå forbi det store toilet et par gange om dagen og slukke lyset derude da det er blevet glemt af datter og kone.
Jeg bruger det lille og går ofte derud uden at tænde lys om dagen og når der er halvmørkt både for at lave det ene og andet samt for at gå i bad. Skal jeg bruge spejlet bliver der selvfølgelig tændt lys men det er ligesom om at når folk går på badeværelset så skal lys tændes - Lidt ligesom når der skal børstes tænder så skal vandet løbe i 3 minutter for at man bruger det i 10 sekunder.

Vaskemaskine og tørretumbler kører stadig når der er behov for det - Gider simpelthen ikke være efter konen i weekenderne og så gør hun alligevel hvad der passer hende når jeg ikke er hjemme.
Opvasker kører 1 og en sjælden gang 2 gange i ugen.

Så spændt på hvad regningen lyder på når året er omme men ser lidt på det at vi skal leve - Ikke overleve og nogle gange bliver dr simpelthen brugt for mange kræfter på at spare en "tusse" og måske ender det op med at man ikke får sparet noget alligevel fordi man overser noget i en kontrakt eller ikke får sig afmeldt inden kl 12,00 en eksakt dato.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 21 jan 2022 09:40

Det kan jeg sagtens forholde mig til.

For mit vedkommende bunder min spareøvelse i
* Jeg har det svært med at min indflydelse på elregningen er begrænset.
* Jeg er begyndt at gå en del op i miljø - synes simpelthen vi sviner for meget.

Men jeg indrømmer da også gerne at jeg som nordjyde har jeg det lidt stramt med at ca. 50% af regningen er moms og afgifter. Regningen skal betales med en indtægt som i forvejen er højt beskattet.

Og så har jeg faktisk ondt af mange af de familier som rammes hårdere end mig selv. Mener en af bankerne regnede ud at prisstigninger på dagligvarer, forsikringer og ikke mindst energi kunne koste en gennemsnitlig børnefamilie godt 14.000,- mere i år end sidste år. Jeg ville nødigt ha' undværet så meget da jeg selv havde 3 hjemmeboende øgler.

Endelig mener jeg at vi som samfund har lidt for travlt med at sætte alverdens projekter i gang - bare de har stemplet "grøn". Det hjælper jo ikke at vi alle farer ud og køber VP+elbil hvis vi ikke kan producere eller transportere den nødvendige strøm.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Lintz » 21 jan 2022 10:08

svanggaard skrev:
21 jan 2022 09:40

Endelig mener jeg at vi som samfund har lidt for travlt med at sætte alverdens projekter i gang - bare de har stemplet "grøn". Det hjælper jo ikke at vi alle farer ud og køber VP+elbil hvis vi ikke kan producere eller transportere den nødvendige strøm.
Jeg har det lidt sådan at jeg ikke gider forholde mig alt for meget til disse store globale eller nationale projekter da jeg ingen indflydelse har på det alligevel.
Lidt ligesom hvorfor skulle jeg redde en græsk gadehund når jeg kan hente en på internatet 30 km fra hvor jeg bor.
Hvorfor skulle jeg give en skærv til en skole i Zimbabwe når friskolen her i landsbyen har lige så meget gavn af det.

Jeg har netop fået tømt mine pap/plastik container som jeg troligt fylder da jeg skal.
Tænker selvfølgelig at det nok er gavn for miljøet samtidig med at jeg sidder og kigger på Youtube at i et eller andet uland bliver en flodseng brugt som losseplads med plastikaffald. Når regntiden kommer er floden ren igen og det hele er pist væk......................

Privat kører jeg en HEV bil (benzin+batteri) hvilket giver en økonomi på mellem 18 og 24 km/l. På en måde gavn for miljøet frem for en der kun kørte 12km/l. Var det for at være miljøbevidst jeg købte.
Nej. For at spare penge (læs: afgifter) i forhold til den 163 hk diesel jeg havde før. At der så er en lille gevinst for miljøet er en biting.

Firmamæssigt har jeg en 150 hk 2,0 diesel. En perle af en maskine med addblue og en økonomi på mellem 18 og 21 km/l.
Såmænd ikke så langt fra min private HEV bil, men himmelvid forskel på afgifter.

Så ja - Jeg er også nordjy´e med stort N og moms og afgifter gør ondt icon_cheesygrin.gif selv om jeg ved de skal ind for at Dk kan løbe rundt.
Men kan jeg spare måske 1 Kw ved at slukke lys her og der så er det ikke udgift på strøm jeg sparer men afgift og moms - Som de så nok henter et andet sted.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 21 jan 2022 12:07

Lintz skrev:
21 jan 2022 10:08
Jeg har netop fået tømt mine pap/plastik container som jeg troligt fylder da jeg skal.
Tænker selvfølgelig at det nok er gavn for miljøet samtidig med at jeg sidder og kigger på Youtube at i et eller andet uland bliver en flodseng brugt som losseplads med plastikaffald. Når regntiden kommer er floden ren igen og det hele er pist væk......................

Privat kører jeg en HEV bil (benzin+batteri) hvilket giver en økonomi på mellem 18 og 24 km/l. På en måde gavn for miljøet frem for en der kun kørte 12km/l. Var det for at være miljøbevidst jeg købte.
Nej. For at spare penge (læs: afgifter) i forhold til den 163 hk diesel jeg havde før. At der så er en lille gevinst for miljøet er en biting.

Firmamæssigt har jeg en 150 hk 2,0 diesel. En perle af en maskine med addblue og en økonomi på mellem 18 og 21 km/l.
Såmænd ikke så langt fra min private HEV bil, men himmelvid forskel på afgifter.

Så ja - Jeg er også nordjy´e med stort N og moms og afgifter gør ondt icon_cheesygrin.gif selv om jeg ved de skal ind for at Dk kan løbe rundt.
Men kan jeg spare måske 1 Kw ved at slukke lys her og der så er det ikke udgift på strøm jeg sparer men afgift og moms - Som de så nok henter et andet sted.
Problemet med plasticcontaineren er jo at den er nødvendig. Den er et meget synligt bevis på vores eklatante overforbrug. I en ideel verden var der jo langt mindre affald, og den rest det uungåeligt er tilbage, burde kunne genbruges eller genanvendes. Så respekt for at Hr og Fru DK sorterer affaldet - men med miljøbrillerne på havde det været bedre hvis det slet ikke blev produceret. Min plasticcontainer er også fyldt til randen - men når jeg kigger på indholdet kunne jeg sagtens forestille mig at meget af emballagen kunne være undgået eller erstattet med mere miljøvenlige alternativer.

Køber du et pund fars i supermarkedet får du en plasticbakke med klar folie omkring. Går du til slagteren får man varen pakket i vokspapir. Papir-løsninger dur ikke i supermarkedet - vi vil jo gerne se hvad vi køber.

Mht. bilvalg melder "samfundet" ret klart ud nu. Brug miljørigtige løsninger, eller betal for svineriet (registrerings- og vægtafgifter osv)! Men så skal samfundet jo også sørge for at infrastrukturen er på plads. Det giver ikke meget mening at hælde oliebaseret strøm på en elbil - så var det nok bedre at brænde olien af direkte. Hertil problematikker med tilgængelighed af ladestandere, dimensionering af elnettet og uoverskueligt marked med ladeløsninger.

Der er ingen tvivl om at "systemet" sagtens kan bruge vores penge og nok skal få dem kradset ind på den ene eller anden måde. Jeg betaler, for det meste, min skat med glæde. Men forhastet grøn overbudspolitik er ikke vejen frem. Se blot på de skiftende vilkår for solcelleejere - det gik nok lidt for stærkt da man satte de første anlæg op. Jeg tror desværre vi er på vej ud i det samme med bl.a. PtX og energiøer. Der sættes efter min mening lidt for meget lid til at "løsningerne bliver opfundet hen ad vejen". Jeg håber på en mere langsigtet/sammenhængende/realistisk plan for fremtidens forbrug af varer og energi. Og jeg tror, og håber, at reduktion af ikke bæredygtigt forbrug bliver en del af planen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph » 21 jan 2022 19:05

svanggaard skrev:
21 jan 2022 12:07
Problemet med plasticcontaineren er jo at den er nødvendig. Den er et meget synligt bevis på vores eklatante overforbrug. I en ideel verden var der jo langt mindre affald, og den rest det uungåeligt er tilbage, burde kunne genbruges eller genanvendes. Så respekt for at Hr og Fru DK sorterer affaldet - men med miljøbrillerne på havde det været bedre hvis det slet ikke blev produceret. Min plasticcontainer er også fyldt til randen - men når jeg kigger på indholdet kunne jeg sagtens forestille mig at meget af emballagen kunne være undgået eller erstattet med mere miljøvenlige alternativer.

Køber du et pund fars i supermarkedet får du en plasticbakke med klar folie omkring. Går du til slagteren får man varen pakket i vokspapir. Papir-løsninger dur ikke i supermarkedet - vi vil jo gerne se hvad vi køber.

Mht. bilvalg melder "samfundet" ret klart ud nu. Brug miljørigtige løsninger, eller betal for svineriet (registrerings- og vægtafgifter osv)! Men så skal samfundet jo også sørge for at infrastrukturen er på plads. Det giver ikke meget mening at hælde oliebaseret strøm på en elbil - så var det nok bedre at brænde olien af direkte. Hertil problematikker med tilgængelighed af ladestandere, dimensionering af elnettet og uoverskueligt marked med ladeløsninger.

Der er ingen tvivl om at "systemet" sagtens kan bruge vores penge og nok skal få dem kradset ind på den ene eller anden måde. Jeg betaler, for det meste, min skat med glæde. Men forhastet grøn overbudspolitik er ikke vejen frem. Se blot på de skiftende vilkår for solcelleejere - det gik nok lidt for stærkt da man satte de første anlæg op. Jeg tror desværre vi er på vej ud i det samme med bl.a. PtX og energiøer. Der sættes efter min mening lidt for meget lid til at "løsningerne bliver opfundet hen ad vejen". Jeg håber på en mere langsigtet/sammenhængende/realistisk plan for fremtidens forbrug af varer og energi. Og jeg tror, og håber, at reduktion af ikke bæredygtigt forbrug bliver en del af planen.
Jeg syntes godt nok der er meget sludder i det du skriver.
Grunden til at en agurk er pakket in i plastic, er at ellers er holdbarheden stærkt forkortet. Og det er jo ikke godt at skulle smide den ud, når den er dyrket i et kulopvarmet drivhus i Holland, og kørt her til i lastbil.
Jeg bliver rasende når jeg kommer hjem med en pose æbler der er helt fyldt med brune pletter, fordi de er blevet stødt.
Derfor køber jeg kun dem der er emballeret så de ikke bliver stødt. og jeg derfor ikke skal skære halvdelen af hvert æble væk.
Hvis der er 6 bannaner for en 10ér. så er der ikke nogen der tager de små. De får lov til at ligge til de bliver brune, og smidt ud.
Hvis de kommer pakket ind, så tager man en pakker Bananer, og spildet formidskes.
Bannaner bliver altså transporteret hertil i en kølecontainer fra MellemAmerika.
Når hakkekødet kommer i gaspak, så er holdbarheden en uge. Hvis du får det pakket ind i vokspapapir, måske en dag.
Og så skulle du jo starte din gamle dieselhakker for at køre ud og købe ind hver dag, i stedet for 2 gange om ugen.....
Hver dansker bruger 160 kg emballage om året. Lad mig gætte på halvdelen er plastic. Plastik er lavet af olie, og hvis det havner i skraldespanden og dermed bliver til fjernvarme. Så er jeg sikker på at de 80 kg plastic giver mindre CO2 udslip, end produktion alle de fødevare der skulle kasseres grundet dårlig emballering.
Og nej. Tomater dyrket i et fynsk gartneri. Opvarmet af det kulfyrede Fynsværk (Eller naturgas) Er ikke bedre for miljøet en en Spansk Tomat der har groet i det fri, og transporteret på en lastbil til Danmark......

Nu har jeg været ansat på Arla. Ting der coatet i voks, herunder mælkekartoner. Er virkeligt milijø skadeligt. Det kræver enormt meget energi at lave papir, og ting der er coatet i voks kan ikke genbruges. Kun brændes, og så skal der laves nyt papir (Voks er nærmest uforgængeligt. Der findes stadig voks på effekter fra Vikingetiden). Plastic kan genbruges

Dermed ikke sagt at embalage forbruget ikke kunne blive mindre. Det er vel 30 år siden at Prøjserne indførte den regel; At den der producer affald, skal betale for at få det bortskaffet => hvis du pakker agurken ind i plastic. Så er det producenten der skal betale for destuktions/genbrugs omkostningen. Jeg forstår ikke hvorfor dette ikke findes i resten af verden

https://samvirke.dk/artikler/emballage- ... bedste-ven

Nåå. Men nu må Prøjserne gerne se at få åbnet for NorthStream 2. Så jeg kan få noget billig el til min grønne elbil........ icon_cheesygrin.gif :lol: :oops:
Last edited by 1 on triumph; edited 21 times in total


Besvar