Spar på elforbrug

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pelle »

svanggaard skrev: 16 mar 2022 08:27 Det er en rigtig fin løsning du har der. Og det kan ikke være mange liter der står i pexrøret - det varme vand er garanteret hurtigt fremme. Jeg kan desværre ikke lave samme opstilling hos mig - mest fordi konen knotten hvis ikke der er varme i badeværelsesgulvet. Dernæst er der lidt praktisk ift. min installation med akkutank til brændefyr og direkte med pillefyr. Det sker ind imellem, at der ikke er varme på akkutanken i nogle dage.

Overordnet har jeg ikke det store problem med at bruge et par watt på cirkulationspumper hvis de gør gavn. Men absolut ingen grund til at de kører 24/7.

Jeg har været ALT igennem og har elimineret alt det overflødige elforbrug. Jeg sparer 60-70kWh/md uden det er gået ud over komforten. Det skal dog retfærdigvis nævnes, at noget af forbruget bundede i hjemmearbejde i corona-tiden.

Når køl/frys holder pause er mit "tomgangsforbrug" ca. 60 Watt. Forbruget stammer primært fra hestenes elhegn, internet router og pillefyr i standby.

Jeg er lidt småirriteret over RTB'ens standbyforbrug (15-20W). Jeg tror det skyldes at iltsonden skal holdes varm. Men jeg tør ikke sætte timer på pillefyret - tror ikke det har godt af at blive tændt og slukket på "hovedafbryderen" flere gange dagligt.
Tror der kommer en liter kold vand. Så, bliver det varmt. Det er rør i rør og jeg kan skifte om til 18mm om nødvendig. Det har det bare aldrig været. Det følger snildt med til vores forbrug også selv om der er åbnet flere steder samtidigt. Og vi kan ikke tømme den beholder for varme.
Man kan også sætte en kappebeholder højere end kedlen i fyrrummet. Tænker her hvis man har stoker. Så, smutter varmen op i beholderen ved selv.c. Så, kan man spare ventiler, styring og pumpe.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pille bruger »

triumph skrev: 19 sep 2021 11:04 Der er altså noget med at fryser/køleskabe ikke fungere hvis omgivelsestemperaturen er under 8-10 grader

https://www.bolius.dk/kan-en-fryser-sta ... -skur-2217
-15 gr https://www.elgiganten.dk/product/hvide ... 20e/166641
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard »

pelle skrev: 16 mar 2022 13:47 Man kan også sætte en kappebeholder højere end kedlen i fyrrummet. Tænker her hvis man har stoker. Så, smutter varmen op i beholderen ved selv.c. Så, kan man spare ventiler, styring og pumpe.
Selvcirkulation fungerer overraskende godt. Mit tidligere halmfyr kørte med ren selvcirkulation med 1,5" rør til akkutank 1,5 meter direkte over fyret. Der var ikke blandeshunt, men til gengæld var fyret bygget af 6-8mm pladejern - så det tog 20 år inden kedlen var gennemtæret. Ingen problemer ifbm. strømafbrydelser, men dog et par spændende situationer hvis der stod luft i rørene :shock: .

Dit forslag med selvcirkulation til kappebeholder vil helt sikkert fungere fint - så længe beholderen er tilstrækkeligt isoleret :great: . Jeg vil helt sikkert smide en form for trækrør og måske et ekstra løgstørrør i jorden mellem stuehus og fyrrum næste gange gårdspladsen skal graves op. Jeg vil meget gerne ha' vvb'en ud af mit bryggers.

Jeg har varmt vand tilsluttet min opvaskemaskine. Jvfr. manualen er det en go' ide hvis man kører med alt andet end elopvarmet brugsvand. Endvidere anbefales det, at der højst kan tappes 1,5liter koldt vand af hanen (før det varme vand er fremme). Det kan måske blive svært at overholde hvis VVB'en flyttes længere væk.

I øvrigt er det forunderligt hvor godt lagdeling i en akkutank fungerer. Det er da imponerende, at man kan ha' 80 grader i toppen af tanken og 30 grader få cm længere nede i samme beholder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pelle »

Jeg har jo 2 akkutanke der er forbundne i top og bund. Da kan jeg huske, da jeg lavede det før jeg fik det hele isoleret. at jeg lukkede af med med kuglehaner mellem top og bund. Så fyrede jeg den ene akkutank op til 80 grader den anden var kold. Så, åbnede jeg for kuglehanerne. Der gik ikke mere end en halv time så var begge tanke brand varme fra oven og halvejs ned. derfra og ned til bunden var de helt kolde. Det var inden for et par fingerbredde den forskel var.
Det med den 15 mm pex . Der fortalte min søn der er vvser at der kommer lige så meget vand igennem som et 3/4 tommer jernrør. Det er fordi der er meget lidt modstand i sådan en pexrør. Helt glat inden i.
Radiatorene herhjemme er også forbundne så fremløb går ind ved bunden og retur går ud ved bunden. Der kan man også mærke på radiatorene at der er en vandret linje hvor der er varmt fra toppen og ned til linjen og derfra og ned er det kold. Diagonalt forbundne som man jo oftes udfører det, der kommer der omrøring i radiatorene. Var der nogen der tænker nørd om mig , er det ok. Det er den forbindelse der hurtigst giver varme i en radiator. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af lamborg »

Hvis i skal bruge strøm så er det imorgen kl 10 og frem til kl 17 der skal hugges til den for der er prisen i minus hvis jeg har fattet det rigtigt på nordpool :-) Så alle jer med elbil .
LAD for helvede :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Dinsol »

https://elpris1.wen.dk/

32 min god information om hvordan elprisen bliver fastlagt

https://youtu.be/u9CeIk1s3lo
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard »

lamborg skrev: 19 mar 2022 18:12 Hvis i skal bruge strøm så er det imorgen kl 10 og frem til kl 17 der skal hugges til den for der er prisen i minus hvis jeg har fattet det rigtigt på nordpool :-) Så alle jer med elbil .
LAD for helvede :-)
Den er go' nok. Negativ elpris i nogel timer i dag. Dog slipper vi ikke for elafgift/transport og moms heraf. Så helt gratis er det ikke. Gad vide hvordan privat solcellestrøm bliver afregnet i dag?

Videoen som @Dinsol linker til forklarer prissætningen virkelig godt :great:
calle

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af calle »

Fik min opgørelse fra Vindstød i går. Vi har skåret 20 % af forbruget fra 2020/2021, og 20 % af forbruget for okt 2021 til okt 2022 i forhold til for et år siden. Der er den skide tørretumbler, som vi er holdt op med at bruge.

Venlig hilsen
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af lamborg »

Konen har aldrig brugt en tørretumpler . Ikke pga strømforbrug men hun synes tøjet bliver meget friskere af at lufttørre. NU er vi så også kun to gamle så der er nok heller ikke så meget tøj at hænge op . Men desværre har vi et problem med hensyn til vores private strømforbrug fordi vi bor i sammen bygning som vi har erhverv og derfor vil væsnet ikke acceptere et privat forbrug mindre end 4000 kwh . Jeg har forespurgt hvad vi hvis vi nu satte en måler på privaten . ? Men det vil for det første koste kassen da en hel masse så skal skilles af og nyt elskab osv + de vil ikke bare sige ja så vi må lever med det .
Så vi kan spare hvad vi vil på det private det ændre ikke rigtigt noget men som helhed er det der er sparet på det totale forbrug jo også tjent på regnskabet .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Lintz »

Måske ikke lige dem I skal skifte til.....
Capture.PNG
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar