Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spar på elforbrug

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 19 sep 2021 10:10

Prisen på strøm er steget voldsomt på det seneste. Iflg https://www.dr.dk/nyheder/penge/en-vind ... om-den-her vil en gennemsnitsfamilie opleve en merudgift på ca. 400,-/md.

Det er jo voldsomt. Med mindre man synes det er sjovt at betale ekstra, kan vi jo kun imødegå prisstigningen ved at spare på strømmen - specielt i de dyre timer. Jeg har selv været øvelsen igennem nogle gange, og har over 3 år fundet ca. 1500kWh/året uden at gå på kompromis med komforten.

Jeg har tilsluttet varmt vand til opvaskemaskine og vaskemaskine (blandeventil sat til 30 Grader). Lyskilder er så vidt muligt udskiftet til LED. Elvandvarmer kører aldrig og alle cirkulationspumper er udskiftet til Sparepumper. Køleskab er udskiftet og fryser er placeret i kølige omgivelse i udhus.

Mit forbrug er P.T. ca. 9kWh/døgn gennemsnitligt. Tomgangsforbrug er ca 0,2kWh/time.

Jeg har regnet meget på solceller, men synes ikke det virker attraktivt. Selv de mindste anlæg koster nord for 20.000,- og det hjælper mig ikke alverden når jeg laver morgenkaffe eller aftensmad. Hybridanlæg med batteri er langt dyrere - der går simpelthen for lang tid inden regnestykket bliver godt både med og uden batteri.

Er det realistisk at komme længere ned i forbrug for en husstand med 2 voksne og 1 teenager uden alt for mange kompromiser? Regner jeg forkert når jeg ikke kan se fordelen i solceller (jeg har ikke planer om el-bil foreløbigt)?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph » 19 sep 2021 11:04

Der er altså noget med at fryser/køleskabe ikke fungere hvis omgivelsestemperaturen er under 8-10 grader

https://www.bolius.dk/kan-en-fryser-sta ... -skur-2217

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 19 sep 2021 11:22

Fryseren har nu ikke givet mig problemer i de 3 år den har stået i udhuset og forbruget til frys faldt væsentligt pga. lavere omgivelsestemperatur.

pendec

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pendec » 19 sep 2021 15:13

Tror ikke du kan kalde på sparerunder, hvis man i sit hus, har installationer, som bare ikke kan slukkes eller lukkes ned. Her er der flere pc'r som skal køre, der er arbejdspc med stor skærm, der overvågning som skal køre, der er stor NAS som kræves af bruger + overvågning. Så er der pumper , pillefyr, elpatron(sommer) og de grundlæggende ting jeg personligt gerne vil have som det er.
Jeg har LED i hele huset (HUE) og autosluk på flere af dem, og generelt har jeg en global sluk, som bruges når jeg går i seng, så er intet glemt.

Mit dagsforbrug er 12-14kWh uden phev opladning pt.

Surt, dog betaler jeg så bare ved kasse et , for jeg kan ikke undvære eller skære meget uden det går ud over min egne krav til huset og levestandard.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Dunas » 19 sep 2021 16:03

svanggaard skrev:
19 sep 2021 10:10
Prisen på strøm er steget voldsomt på det seneste. Iflg https://www.dr.dk/nyheder/penge/en-vind ... om-den-her vil en gennemsnitsfamilie opleve en merudgift på ca. 400,-/md.

Det er jo voldsomt. Med mindre man synes det er sjovt at betale ekstra, kan vi jo kun imødegå prisstigningen ved at spare på strømmen - specielt i de dyre timer. Jeg har selv været øvelsen igennem nogle gange, og har over 3 år fundet ca. 1500kWh/året uden at gå på kompromis med komforten.

Jeg har tilsluttet varmt vand til opvaskemaskine og vaskemaskine (blandeventil sat til 30 Grader). Lyskilder er så vidt muligt udskiftet til LED. Elvandvarmer kører aldrig og alle cirkulationspumper er udskiftet til Sparepumper. Køleskab er udskiftet og fryser er placeret i kølige omgivelse i udhus.

Mit forbrug er P.T. ca. 9kWh/døgn gennemsnitligt. Tomgangsforbrug er ca 0,2kWh/time.

Jeg har regnet meget på solceller, men synes ikke det virker attraktivt. Selv de mindste anlæg koster nord for 20.000,- og det hjælper mig ikke alverden når jeg laver morgenkaffe eller aftensmad. Hybridanlæg med batteri er langt dyrere - der går simpelthen for lang tid inden regnestykket bliver godt både med og uden batteri.

Er det realistisk at komme længere ned i forbrug for en husstand med 2 voksne og 1 teenager uden alt for mange kompromiser? Regner jeg forkert når jeg ikke kan se fordelen i solceller (jeg har ikke planer om el-bil foreløbigt)?
Jeg synes i er lang nede i strøm forbrug. Er imponeret, at i kan klare jer for 3.300 kwh om året i strøm, med 2 voksen og 1 teenager.
Tror det bliver svært for jer og komme længere ned. Jeg selv bruger omkring 2.200 - 2.300 kwh om året, bor alene. Har også skifte alt hvad der er mulig til LED, spare pære og har Philips Hue. Jeg vil også gerne længere ned i strøm forbrug, men sidder fast med de 2.100 - 2.300 kwh om året. Kan ikke komme længere ned.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph » 19 sep 2021 19:10

jeg bruger 8000 kwh/år, så tør øjnene..... icon_cheesygrin.gif :wink:
Man kan følge sit elforbrug ned til time, for time her;
https://eloverblik.dk
På denne side; https://eloverblik.dk/Customer/overview/
Er der der et felt der hedder; Grafisk visning (Helt til højre)
Der kan man blive ved med at trykke på grafen (Først år, så måned, så dag, så time )

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph » 19 sep 2021 19:30

svanggaard skrev:
19 sep 2021 10:10
vi jo kun imødegå prisstigningen ved at spare på strømmen - specielt i de dyre timer.
Har du timeafregnet elpris ?

pendec

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pendec » 19 sep 2021 20:00

triumph skrev:
19 sep 2021 19:10
jeg bruger 8000 kwh/år, så tør øjnene..... icon_cheesygrin.gif :wink:
Så fik du elbil :lol:

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af BWJ » 19 sep 2021 21:24

triumph skrev:
19 sep 2021 19:30
Har du timeafregnet elpris ?
Inden udgangen af 2020 skal alle netvirksomheder installere fjernaflæste målere i alle danske husstande, så jo det har han nok.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 19 sep 2021 23:32

Dunas skrev:
19 sep 2021 16:03
Jeg synes i er lang nede i strøm forbrug. Er imponeret, at i kan klare jer for 3.300 kwh om året i strøm, med 2 voksen og 1 teenager.
Det er nu også lige knapt nok. 9 kWh/dag er forbruget netop nu. Når vi for alvor går ind i de mørke måneder ryger der mere på til bl.a. lys og simre-mad. Årsforbruget er ca. 4.000kWh


Besvar