Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

fjerne bjælke i midtparti i carport? eller ikke.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
pendec

fjerne bjælke i midtparti i carport? eller ikke.

Indlæg af pendec » 12 jul 2021 17:19

Jeg overvejer stærkt at fjerne en stolpe her i midten af min car.
Der er en lignende stolpe til højre på billede, som dog ikke ses, den bliver.
car port retning er fra venstre side imod højre af billede, så det måske giver mere mening.
Skuret som delvist ses, har været for enden af carport, dog aldrig være brugt fornuftigt eller lukket af.
De spær som følger carport i dybde , støtter delvist på en bjælke men er ikke spændt fast på den som man ser fra venstre side imod højre side af carport og lige bagved stigen.
Det ene billede viser en bolt skruet igennem bjælke dog, Kan jeg save den over lidt der, hvor stige top starter, og bolt stadig bliver der, den har dog ikke meget effekt mere, hvis stolpe fjernes.
carp2.jpg
carp1.jpg
Årsag er primært, jeg ikke kan bruge det skur til noget fornuftig, og vil nok sætte skur op andet sted til have ting.
Så kan bilen derimod bakke 1 meter længere ind.

Giver det mening, og kan man det?


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: fjerne bjælke i midtparti i carport? eller ikke.

Indlæg af BWJ » 12 jul 2021 19:15

Det er lidt svært at se på billeder, men det ser ud som om stolpe bærer den 2x4 eller 2x6 bjælke som dine spær ligger af på.
Hvis det er korrekt, så svækker du konstruktionen ret (for) meget
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Re: fjerne bjælke i midtparti i carport? eller ikke.

Indlæg af pendec » 12 jul 2021 19:28

Ok, jeg kender ikke betegnelsen :) Men det lyder som bjælke er dem der holder brædderne? og som øverste også er med en stor bolt igennem og støtter de 2x6 (vil jeg mene) spær som der ligger igennem carport. Det er jo dog ikke et tungt tag, kun trapezplader, 2 stål + 2 plast.

Nå, måske en dårlig ide, så finder jeg på noget andet. Tager brædderne af, så kan man lettere tilgå det ekstra rum bagerst.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: fjerne bjælke i midtparti i carport? eller ikke.

Indlæg af pelle » 13 jul 2021 01:28

Du kan da godt fjerne stolpen. Så, skal du bare have noget andet lagt ind til at bære spærene. Enten en jernbjælke så vægten kommer ud på på siderne eller nogle skråbånd under remmen et stykke ind og ned på siderne. Dem render du nok bare panden i mod.. Så nok bedst med et I jern. Her tænker jeg en 60x120 er nok.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

pendec

Re: fjerne bjælke i midtparti i carport? eller ikke.

Indlæg af pendec » 13 jul 2021 06:41

pelle skrev:
13 jul 2021 01:28
Du kan da godt fjerne stolpen. Så, skal du bare have noget andet lagt ind til at bære spærene. Enten en jernbjælke så vægten kommer ud på på siderne eller nogle skråbånd under remmen et stykke ind og ned på siderne. Dem render du nok bare panden i mod.. Så nok bedst med et I jern. Her tænker jeg en 60x120 er nok.
Skråbånd har jeg på loft, så dem kender jeg. Bare bange for de tager meget plads, når bilen skal længere ind i carport.

Jeg må dyrke den med en jernbjælke, ville helst klare det selv og det lyder som noget en fagmand måske skal gøre, da den jo også skal støtte i siderne vil jeg formode.

Tak for forslag, det kan da være den vej jeg skal gå.


pendec

Re: fjerne bjælke i midtparti i carport? eller ikke.

Indlæg af pendec » 13 jul 2021 10:31

Hmm,
sad og fik en lille ide.

Carport er vel 4 meter bred, kunne man i stedet sætte træ/jernbjælke, på skrå i hver side, så de max går 60/70cm ind, så bilen stadig kan bakke ind, den meter mere? Kan det være en bærende løsning, Eller bare fra jord til den bjælkes højde som støtte? Så er det dog jorden som er støtte og ikke bjælke i siderne.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: fjerne bjælke i midtparti i carport? eller ikke.

Indlæg af pelle » 13 jul 2021 10:49

Det var også sådan jeg mente det. Men, hvad er dim. på remmen ? Kan jeg ikke se for stigen. Jo for går du 60-70 cm ind i hver side bliver spændet reduceret til 270 cm. Hvis remmen er 6 tommer høj, tænker jeg det er nok. Du, kan jo prøve det. Jo for det er jo ingen tung tag. Kun hvis der kommer godt med sne.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

pendec

Re: fjerne bjælke i midtparti i carport? eller ikke.

Indlæg af pendec » 13 jul 2021 10:53

pelle skrev:
13 jul 2021 10:49
Det var også sådan jeg mente det.
Jeg er super dårlig til sådan noget her men har ikke lige min fætter som backup på det egentlig job.

Så ok, hvis jeg nu begynder med træbrædderne og får dem af, så kan jeg vende tilbage. træbrædder satte jeg selv op, så kan jeg også pille dem ned :)


Besvar