Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken pex-rørs dimension til centralvarme.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Peterpeter
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 apr 2021 17:27

Hvilken pex-rørs dimension til centralvarme.

Indlæg af Peterpeter » 28 apr 2021 12:03

Billede
Åhhh Jeg elendige menneske. Jeg roder med min varmeinstallation og hvor svært kan det være!
Hmm der er nok en grund til, at vvs er en 4-årig uddannelse.

Til sagen.
Jeg har købt et træhus på 59 m2. Der er fjernvarmeunit installeret i huset, dertil er koblet 4 radiatore og en håndklædevarmer. Det er lavet i 15 mm kobberrør som løber i en rørkasse langs gulvet.

Jeg skal isolerer huset og har derfor afmonteret rørsystemet, da jeg vil have det ind i væggen. Dette arbejde skal laves i Pex-rør ført i tomrør omviklet skumisolering. Jeg montere yderligere en radiator. Således vil det samlede antal af radiatore komme op på 5 stykker samt håndklædevarmer. Anlæget er udført som 2-strengsanlæg. Jeg sætter i gipsvæggen pex-dåser enten som viderføring eller i enden af strengen Sani koblingsdåse.
I den ene side af huset sidder der således 2 radiatore (40×70 samt 60×80 dobbeltplade) og en håndklædevarmer. I den anden side sidder to radiatore (40×70 dobbeltplade) og måske den lille radiator på toilettet (40×50)
Så vidt så godt!

Jeg har købt 15 mm pexrør og fra dåser til radiator 1/2" galvaniseret nippelrør. Ved fjernvarmeuniten har jeg købt 3/4" rødgods fordelerrør med pexrørs tilslutning i 15 mm.

Så bliver jeg ramt af tvivl, usikkerhed og ambivalens!
Er pex-røret på 15 mm for lille. Burde jeg lave det i enten 18 eller 20 mm pex? Eller startet med 18 eller 20 mm pexrør for så siden at drosle ned til 15 mm pex.
ELLER kan jeg rolig fortsætte og lave min rørinstallation i 15 mm pexrør og være tryg ved, at der er varme nok i huset til vinter?

Jeg har lavet en principtegning samt en lille plantegning og vedhæftet.

Og så et lille aber dabei - hvis jeg nu skal lave en mindre tilbygning om nogle år, hvor der i den ene side skal tilkobles yderligere to radiatore samt en radiator mere på den anden side - hvad så!
Vil det være hensigtsmæssigt allerede nu, at tage højde for den installation mht. Pexrørs dimension så jeg ikke senere skal åbne væggen for ny installation men blot koble mig på sidst på strengen? Eller igen kan 15 mm pex klare det hele mon?

Kan nogen give et bud på dette - jeg sidder fast i ambivalensen og tvivlen!

Mvh. Peter Nielsen
Vedhæftede filer
20210428_105459.jpg
Plantegning af anlæg og hus


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Hvilken pex-rørs dimension til centralvarme.

Indlæg af BWJ » 28 apr 2021 21:35

2 spørgsmål.
1. Unit er med veksler, ik ?
2. hvad er det for pexdåser med gennemløb du har regnet med ?

Normalt kører man 15mm pex til hver enkelt radiator, forsynet fra fordelerrør.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Peterpeter
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 apr 2021 17:27

Re: Hvilken pex-rørs dimension til centralvarme.

Indlæg af Peterpeter » 28 apr 2021 22:42

BilledeJeg har veksler på fjernvarme uniten - det er vist en metro hofor 40 kw.
Pex-dåserne er dobbelt koblingsdåser til videreføring.

Uha - skal hver radiator have sin helt egen rørføring helt ude fra fordelerrøret ved uniten, det bliver så nogen flere rør end jeg havde regnet med og iøvrigt et pladsproblem i væggen.

Jeg vedhæfter et billede af en dobbelt koblingsdåse til videreføring som jeg havde tænkt mig at bruge.
Vedhæftede filer
Screenshot_20210428-222000_Chrome.jpg

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hvilken pex-rørs dimension til centralvarme.

Indlæg af pelle » 29 apr 2021 15:45

Det er kun 59 m2 godt isoleret hus. Min vvser søn påstår jo der kan gå ligeså meget vand igennem et 6 meter 15 mm pex som i et 6 meter 3/4 tommer jernrør, da pex er helt glat indvendig. Men, hvor vidt ville det rage at benytte 18 mm pex til det hele. Der er dobbelt så stor areal som 15 mm. Det ville jeg nok vælge at gøre og så lave det som du ville gøre. Men, rigtigt det BWJ siger. Det er sådan man normalt gør.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Hvilken pex-rørs dimension til centralvarme.

Indlæg af BWJ » 29 apr 2021 16:14

Dobbeltdåser har altid været no-go, og noget man bruger i Polen.
Hvis der opstår en utæthed, kan der være fejl i én af to dåser, eller begge, og du ved først hvor når væggen er skåret op begge steder :shock: :wink: - og det er mere end almindeligt svært at skifte røret.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Peterpeter
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 apr 2021 17:27

Re: Hvilken pex-rørs dimension til centralvarme.

Indlæg af Peterpeter » 30 apr 2021 00:29

Jeg er jo ikke så glad for det jeg læser da jeg i virkeligheden heller vil hører noget andet :) Af flere årsager.

Jeg har indkøbt 50 m. 15 mm Pexrør med isolering med dertil hørende koblingsdåser, fittings osv osv. Det er ikke fordi det vil vælte mig af pinden, at indkøbe nyt. Jeg syntes dog det er et ærgerlig spild.

Men jeg lytter og forstår pointerne - jeg må lande på et kompromis mellem alt mit indkøbte materiale og den viden og erfaring som I bringer ind i tråden.

Om end det er en del rør der skal trækkes, så fastholder jeg mit 15 mm pexrør som Pelles søn syntes vil være fint og gør som BWJ, trækker et fremløb og et retur til hver radiator.

Jeg syntes det lyder voldsomt med 6 rør i væggen indtil håndklædeholderen, dernæst 4 rør til den store radiator og endelig to rør til sidste radiator på strengen. Ligeledes må det blive I den anden side af huset, men BWJs pointe med risiko for utæthed i de "polske" koblingsdåser til videreføring er værd at tage alvorligt.
Men det betyder at der under min unit kommer til at sidde 6 fremløb og 6 returløbsrør på fordelerrøret - kan min c-pumpe håndterer alle rørene når hver radiator nu har hver sin streng?

Tak for svar indtil nu 👍

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Hvilken pex-rørs dimension til centralvarme.

Indlæg af BWJ » 30 apr 2021 09:06

Peterpeter skrev:
30 apr 2021 00:29
Jeg er jo ikke så glad for det jeg læser da jeg i virkeligheden heller vil hører noget andet :) Af flere årsager.

Jeg har indkøbt 50 m. 15 mm Pexrør med isolering med dertil hørende koblingsdåser, fittings osv osv. Det er ikke fordi det vil vælte mig af pinden, at indkøbe nyt. Jeg syntes dog det er et ærgerlig spild.

Men jeg lytter og forstår pointerne - jeg må lande på et kompromis mellem alt mit indkøbte materiale og den viden og erfaring som I bringer ind i tråden.

Om end det er en del rør der skal trækkes, så fastholder jeg mit 15 mm pexrør som Pelles søn syntes vil være fint og gør som BWJ, trækker et fremløb og et retur til hver radiator.

Jeg syntes det lyder voldsomt med 6 rør i væggen indtil håndklædeholderen, dernæst 4 rør til den store radiator og endelig to rør til sidste radiator på strengen. Ligeledes må det blive I den anden side af huset, men BWJs pointe med risiko for utæthed i de "polske" koblingsdåser til videreføring er værd at tage alvorligt.
Men det betyder at der under min unit kommer til at sidde 6 fremløb og 6 returløbsrør på fordelerrøret - kan min c-pumpe håndterer alle rørene når hver radiator nu har hver sin streng?

Tak for svar indtil nu 👍
Hvorfor har du købt isolerede rør, i dit tilfælde ville alm. rir være fint da rør formentligt ligger på den varme side i væggen (indenfor dampspærre)
Din gamle pumpe kan fint klare opgaven, husk at det er sjældent at der er fuldt forbrug på alle radiatorer samtidigt.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Peterpeter
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 apr 2021 17:27

Re: Hvilken pex-rørs dimension til centralvarme.

Indlæg af Peterpeter » 01 maj 2021 12:15

Jeg har vel i bund og grund startet mit arbejde uden helt, at vide hvad det indebar. Jeg troede det egentligt bare var at skifte de gamle 15 mm hårde kobberrør ud med pexrør i samme dimension og får at gøre det ekstra godt tænkte jeg, at der ligeledes skulle være isolering omkring. At jeg syntes der skulle isolering omkring skyldes, at væggene inden jeg fjernede de indvendige gipsplader kan var isolerede med 50 mm rockwool. Jeg har så givet væggene yderligere 50 mm. Derfor købte jeg pexrør med skumisolering.

Men tak for råd og vejledning, det har absolut været nyttigt 👍

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Hvilken pex-rørs dimension til centralvarme.

Indlæg af pso » 26 jun 2021 18:54

Det ikke nødvendigt at trække et sæt rør til hver radiator. Det er bare sådan man gør idag for at undgå samlinger undervejs. 15 mm pex kan trække ca 10kw radiatorer uanset antal.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Hvilken pex-rørs dimension til centralvarme.

Indlæg af BWJ » 27 jun 2021 00:02

pso skrev:
26 jun 2021 18:54
Det ikke nødvendigt at trække et sæt rør til hver radiator. Det er bare sådan man gør idag for at undgå samlinger undervejs. 15 mm pex kan trække ca 10kw radiatorer uanset antal.
Så du mener seriøst, at et rør med 12mm lysning kan trække 10kw radiatorer uanset antal. :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar