Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skur under halvtag: sokkel?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
SanjayShahMinBare
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29 nov 2018 10:07
Givet likes: 18 gange

Skur under halvtag: sokkel?

Indlæg af SanjayShahMinBare » 02 mar 2021 13:52

Jeg har et halvtag som jeg kunne tænke mig at skulle fungere som tag på et skur. Dvs jeg vil “bare” bygge et skelet til lette pladevægge.
Der er lige nu fliser under halvtaget og videre ud under åben himmel.

Jeg vil helst lade fliserne ligge, for de ligger godt og solidt, men hvordan laver jeg en sokkel som står oven på fliserne og så der ikke kommer vand ind i skuret ved et stor regnskyl?

Kan man fx bare lime fundablokke til fliserne m fliseklæb? og så pudse dem op?


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Skur under halvtag: sokkel?

Indlæg af MichaelK » 02 mar 2021 21:31

Personligt, og når jeg nu arbejder i entreprenørbranchen, så synes Jeg det skal laves
ordentligt. Fliser løfter sig i frostvejr, og det sætter jo den ovenstående konstruktion
under pres. Derfor må det laves rigtigt, med sokkel og det hele.

Selvfølgelig kan man lime fundablokke på fliserne, blot man husker at limen skal være
frostsikker. Fyld dem bagefter med beton, og læg gerne et 8 mm. armeringsjern i blokken.
Jeg tvivler på at det holder i flere år, men det vil jo så vise sig?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Skur under halvtag: sokkel?

Indlæg af Lintz » 03 mar 2021 05:36

Byggede på et tidspunkt et halvtag ud fra huset hvor der også var flisebelægning. Tog nogle få sten op og støbte stolper ned, Nogle år gik og så skulle der bygges sider på så det blev til en udestue.
Så der blev bare taget belægning op hvor jeg lavede sokkel og gulvet blev lagt ovenpå gammel fliser med lidt isolering imellem.
Fungerer fint.

Syntes dette er den korrekte måde men nu gik jeg ned i 90 cm. Du kunne jo nøjes med mindre når det er som de skriver "Lette pladevægge". Ved at gå under belægningen forhindre du så også at der trænger vand ind.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

SanjayShahMinBare
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29 nov 2018 10:07
Givet likes: 18 gange

Re: Skur under halvtag: sokkel?

Indlæg af SanjayShahMinBare » 03 mar 2021 12:12

Lintz skrev:
03 mar 2021 05:36
Byggede på et tidspunkt et halvtag ud fra huset hvor der også var flisebelægning. Tog nogle få sten op og støbte stolper ned, Nogle år gik og så skulle der bygges sider på så det blev til en udestue.
Så der blev bare taget belægning op hvor jeg lavede sokkel og gulvet blev lagt ovenpå gammel fliser med lidt isolering imellem.
Fungerer fint.

Syntes dette er den korrekte måde men nu gik jeg ned i 90 cm. Du kunne jo nøjes med mindre når det er som de skriver "Lette pladevægge". Ved at gå under belægningen forhindre du så også at der trænger vand ind.
Tak for info. Jeg tror også du har ret i at det er den korrekte løsning du har gjort. Det er fordi mit skur ikke nødvendigvis skal stå der uendeligt lang tid. Det er den hurtige løsning jeg søger.


Besvar