Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ny gulvvarme pakdåse eller hvad hedder det?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
pendec

ny gulvvarme pakdåse eller hvad hedder det?

Indlæg af pendec » 07 dec 2020 15:58

Et andet indlæg fik mig til at tænke på min pakning eller gulvvarme fordeler eller hvad den nu hedder, burde skiftes.

Kan den genkendes ud fra dette billede, og modsat en pakdåse på termostat synes jeg ikke denne kan udskiftes uden at vand vælter ud.
Min termostat til gulvvarmen sidder på her, og styrer fremløbs temp til gulv.
Capture.JPG
Nogen som genkender denne eller skal den helt ud for at se bagende som jo nok også er vigtig?

Den er fra 2004-2005


madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: ny gulvvarme pakdåse eller hvad hedder det?

Indlæg af madssakre » 08 dec 2020 08:48

pendec skrev:
07 dec 2020 15:58
Et andet indlæg fik mig til at tænke på min pakning eller gulvvarme fordeler eller hvad den nu hedder, burde skiftes.

Kan den genkendes ud fra dette billede, og modsat en pakdåse på termostat synes jeg ikke denne kan udskiftes uden at vand vælter ud.
Min termostat til gulvvarmen sidder på her, og styrer fremløbs temp til gulv.

Capture.JPG

Nogen som genkender denne eller skal den helt ud for at se bagende som jo nok også er vigtig?

Den er fra 2004-2005
Nu hvor jeg har set min pakning efter, kan jeg konstatere at der egentlig ikke var noget ved stiften eller den messing dims som ville kunne holde et vandtryk. Stiften virker blot som en forlænget arm fra drejeknappen og ind til endnu en cylinder. Denne cylinder bliver trykket ud af og det er den som er tæt. De små dryp skyldes den smule vand der kan være i det lille rum som stiften sidder i.
Jeg ved det ikke, men jeg tvivler på at den stift du ser på din er “vandtættende”. Tror princippet er det samme.

pendec

Re: ny gulvvarme pakdåse eller hvad hedder det?

Indlæg af pendec » 08 dec 2020 08:52

Oki, så jeg burde ikke tænke så meget over vandtryk, og bare få den skruet af så jeg kan se hele pakning eller hvad de mener denne hedder, fordi den sidder på gulvvarmen. Det synes at være en anden type når den sidder på fremløb, og vistnok ligner dem som sidder på hver kreds i gulvvarme.
Det må jeg så tage og få prøvet, værst er jo bare vand på gulvet som skal tørres op , hvis den går amok :)

Der er nemlig mange forskelige af disse, så jeg må se den 100%, før jeg tør købe en.

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: ny gulvvarme pakdåse eller hvad hedder det?

Indlæg af madssakre » 08 dec 2020 09:32

pendec skrev:
08 dec 2020 08:52
Oki, så jeg burde ikke tænke så meget over vandtryk, og bare få den skruet af så jeg kan se hele pakning eller hvad de mener denne hedder, fordi den sidder på gulvvarmen. Det synes at være en anden type når den sidder på fremløb, og vistnok ligner dem som sidder på hver kreds i gulvvarme.
Det må jeg så tage og få prøvet, værst er jo bare vand på gulvet som skal tørres op , hvis den går amok :)

Der er nemlig mange forskelige af disse, så jeg må se den 100%, før jeg tør købe en.

Men den sorte dims ser ud til at være svær at få ud? Og jeg ville nok ikke skrue i messingdelen, før jeg var sikker.

Hvordan ser selve drejeknappen ud? Internettet kan bedre hjælpe hvis du kender mærket...

Jeg ville nok ikke gøre noget før jeg var sikker. Og som minimum have en muffe klar til at skrue uden på det hele.

pendec

Re: ny gulvvarme pakdåse eller hvad hedder det?

Indlæg af pendec » 08 dec 2020 09:47

madssakre skrev: [/img]607416339 user_id=16305]
Men den sorte dims ser ud til at være svær at få ud? Og jeg ville nok ikke skrue i messingdelen, før jeg var sikker.
Jeg synes den ligner denne men er ikke 100%
Billede


madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: ny gulvvarme pakdåse eller hvad hedder det?

Indlæg af madssakre » 08 dec 2020 10:02

pendec skrev:
08 dec 2020 09:47
Jeg synes den ligner denne men er ikke 100%
Billede
Tror det ikke
Toppen på det nye billede ligner ikke det udvendige på dit oprindelige billede.
Det nederste på det nye billede er den ende som vender ind.
Der ses to udvendige hexagonale former. Det inderste er pakdåsen som ser ud til at være messing.

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: ny gulvvarme pakdåse eller hvad hedder det?

Indlæg af madssakre » 08 dec 2020 10:10

pendec skrev:
08 dec 2020 09:47
Jeg synes den ligner denne men er ikke 100%
Billede
Jeg tror det er en wavin indsats

https://www.wattoo.dk/wavin-ventil-inds ... Q7EALw_wcB

pendec

Re: ny gulvvarme pakdåse eller hvad hedder det?

Indlæg af pendec » 08 dec 2020 10:11

madssakre skrev:
08 dec 2020 10:10
Jeg tror det er en wavin indsats

https://www.wattoo.dk/wavin-ventil-inds ... Q7EALw_wcB
Ja, det kunne måske være, det er dog på fremløb den sidder :)

har kontaktet vvs-eksperten, der blev Pannex gulvvarmeanlæg oprindelig købt i 2007/2008. Så har de måske nogle råd, selvom de ikke sælger pannex gulvvarme løsningen mere.

pendec

Re: ny gulvvarme pakdåse eller hvad hedder det?

Indlæg af pendec » 08 dec 2020 13:28

Nå, vvs-eksperten er vendt tilbage, og forklaret det ikke findes mere, og hele ventilen skal udskiftes hvis nødvendigt.

pendec

Re: ny gulvvarme pakdåse eller hvad hedder det?

Indlæg af pendec » 08 dec 2020 15:27

Nå,
man skal ikke skrue den af med tryk på vand, for det er ikke dråber som kommer ud men stråler af vand. Så der skal anlæg lukkes og tømmes, før jeg kan tage flere billeder, tænker jeg kunne have bragt den ned til p-hatten i Maribo og de måske kunne finde et alternativ. Den virker jo, bare ikke optimalt vil jeg tro. den synes at kalke hurtgt til, og sidde fast ved sæson start.


Besvar