Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af elselskab

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
slyngej
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 aug 2020 13:26
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Valg af elselskab

Indlæg af slyngej » 03 sep 2020 09:58

Jeg skal vælge nyt elselskab, hvad har i af tanker og input?
Vi bor 2 i huset, ingen solceller (endnu), opvarmes med pillefyr (indtil dette skiftes til jord eller luftvarme), vi ønsker at det primært er grøn energi.
Det er i 4683 Rønnede.

Kan det bedst betale sig med fast eller variabel pris? Vi gider ikke det der shufflen rundt mellem selskaber hver 6. måned alt efter hvilke intro tilbud de har.


pendec

Re: Valg af elselskab

Indlæg af pendec » 03 sep 2020 10:10

Som noget nyt er der kommet flexafregning, og det handler ikke om intro tilbud eller andet.

Du skal dog have en ny fjernaflæst måler, og det selskab som leverer kabler og el til dig, skal service med flex afregning.
Så kan man af de nye selskaber afregne dig for strøm på det tidspunkt du bruger det.

Er du god til at vaske om natten, arbejder forskudt så du aldrig bruger strøm om dagen eller af anden årsag kan spare ved at bruge strøm tidlig eller sent/nat, så kan du spare en del.

Om du så kan er jo spørgsmålet :)

Jeg er selv en der hopper da jeg sparer små 150-175kr(480-550kWh) hvert måned ved at fortsætte , og det er kun blevet bedre efter jeg kan lade bilen op nu, og ikke har solceller eller abo ved nogen Clever/e-on som bliver for dyrt for mig.

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Valg af elselskab

Indlæg af 383CI » 04 sep 2020 08:32

Jeg er overgået til leverancer fra vindstød.dk via "Elforbundet" fast elpris 17,5 øre. uden abonnement.
Godt nok skal man lige være opmærksom på budrunder hvert halve år, så er det det.

Hvis du får varmepumpe bliver det helt tosset at køre variabel, som jeg ser det. Den vil jo (også) fyre en masse strøm af på en vinter dag mellem kl 16 og 21 hvor strømmen er absolut dyrest. (Over 3 x ) og tilmed har lange de fleste selskaber abonnement også.

Nu er jeg selv gammel el fagmand og i min verden er liberaliseringen af elmarket det største blålys i mange år. Det har kun til formål at skaffe smarte CBSèr adgang til at tjene kassen på et produkt der sælger sig selv.

pendec

Re: Valg af elselskab

Indlæg af pendec » 11 dec 2020 18:40

Efter 4 måneders aconto, er der endelig dukket en regning op for november 2020. De kører godt nok en mærkelig forretning.

Deres såkaldte standard faktura, indeholder bare 2 linjer. Dit forbrug i november , kWh og så total, ingen detaljer der. Næste linje noget aconto modregning som ikke giver mening, for beløbet ligner intet andet.

Så erfarer jeg, man kan få flere sider med detaljer tilsendt, hvis man besøger modstrøm's hjemmeside, og under ens profil, kan man vælge "detaljeret faktura".
Så vælger jeg det, og på samme side, kan man også downloade faktura igen. Der finder jeg den som de sendte på email. Nu indeholder den så 4 PDF sider :) og mere detaljeret som ønsket, så man kan se aconto som indbetalt fra september og modregnet her for november, og jo, februar aconto beløb.

Og ja, så opkræver de næsten 3 måneder forud, altså Februar saldo opkræves 1-12-2020 , så deres forudbetaling handler ikke om 1 måned forud, næee, du skal betale 3 måneders aconto forud, præcis som mange andre. Og jo, man kan ikke se sin aconto saldo , kun at den modregnet på detaljeret faktura. Det fremgik heller ikke af standard faktura. Det skal siges at elpris.dk har det nævnt som 1 måneds forudbetalt.

Det firma er noget rod, selvom de nok gør livet billigere i 6 måneder, så skal man være ops på deres regning. og jeg læste andre nævnte, de fik et gebyr opkrævet for at få udbetalt deres forudbetalte indbetalinger. Dette gebyr fremgik af deres faktura oversigt, altså skjulte gebyrer når man forlader dem. De opkræver yderligere et gebyr hvis man bare hopper over til nyt selskab som normalt kun opsiger en 4 dage før de skifter, så der skal man også informere dem for at spare gebyr, hvis man som jeg forlader dem 1-4-2020 , så skal de vide det løbende måned+30 dage, altså fra mar.2020, så sparer jeg endnu et gebyr der.

Jeg bliver de 6 måneder men jeg tror ikke jeg vil anbefale dem, det er sikkert. Modstrøm er nok et no-go hvis man kan springe udenom.

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Valg af elselskab

Indlæg af 383CI » 11 dec 2020 20:44

pendec skrev:
11 dec 2020 18:40


Jeg bliver de 6 måneder men jeg tror ikke jeg vil anbefale dem, det er sikkert. Modstrøm er nok et no-go hvis man kan springe udenom.
Dem prøvede jeg også, for mange år siden. Jeg kan forstå det ikke er blevet anderledes, dengang var det også noget enormt rod med elmålere der ikke fungerede og timepriser der var helt ugennemsigtige.

Så igen, de elhandlere er kun til for de selv skal tjene penge, varen sælger sig selv.


pendec

Re: Valg af elselskab

Indlæg af pendec » 11 dec 2020 21:11

383CI skrev:
11 dec 2020 20:44
Dem prøvede jeg også, for mange år siden. Jeg kan forstå det ikke er blevet anderledes, dengang var det også noget enormt rod med elmålere der ikke fungerede og timepriser der var helt ugennemsigtige.

Så igen, de elhandlere er kun til for de selv skal tjene penge, varen sælger sig selv.
Når jeg ikke kan hoppe mere og få det gratis, så tror jeg nettopower eller Ewii bliver valget, dog har nettopower nogle høje el priser når man bruger meget strøm, og ewii der kan deres abo forvirre lidt, hvornår det er billigst når man ligger over 500kWh.

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Valg af elselskab

Indlæg af 383CI » 12 dec 2020 06:37

pendec skrev:
11 dec 2020 21:11
Når jeg ikke kan hoppe mere og få det gratis, så tror jeg nettopower eller Ewii bliver valget, dog har nettopower nogle høje el priser når man bruger meget strøm, og ewii der kan deres abo forvirre lidt, hvornår det er billigst når man ligger over 500kWh.
Jeg orker ikke alle de abonnementer, det er absolut igen kun for at tjene penge på et produkt der sælger sig selv.
Det er bestemt ikke fordi jeg ønsker "statsmonopol" eller andet, men så kritisk infrastruktur tænker jeg umiddelbart det er forkert fungere som det gær nu, men det er en anden sag.

Jeg gider ikke tænke over hvornår jeg bruger strøm, ud over jeg lægger noget forbrug når solcellerne yder, nu det er totalt udhulet, men ellers ikke. Har endnu ikke fundet noget der er i nærheden af elforbundets aftale. Nu er de dog i 18,7 øre fra nytår, uanset spotpris, uden abonnement.
Det bliver jo helt sindsygt en kold vinterdag med en varmepumpe der køre til +50 øre Kwh som spotprisen jo kan runde, og netop den kan jo ikke flyttes.

Så igen igen igen, NEJ TAK til smarte elselskaber.

Læste lige Norstrøm er meldt til forbrugerombudsmanden for falsk reklame og tele marketing. De har også haft ringet til mig, trods hemmeligt nummer og Robinson liste.
Der må være gode penge I at sælge strøm, de penge kan kun komme et sted fra.
Forbrugerens lomme, men det bliver ikke min der finansiere en CBS?ers Q7èr

Brugeravatar
TommyT
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 20 jan 2007 11:53
Mit fyr: Baxi 2,5 F
Areal: 260
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 8600
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 11 gange
Kontakt:

Re: Valg af elselskab

Indlæg af TommyT » 12 dec 2020 08:03

jeg prøvede også vindstød.dk via "Elforbundet
da jeg fik 1 opkrævning kostede kw 2,4 kr
ved norlys betalte jeg 2,076
så hvor besparelse er i det regnestykke kan jeg ikke rigtig finde
vh

pendec

Re: Valg af elselskab

Indlæg af pendec » 12 dec 2020 09:29

383CI skrev:
12 dec 2020 06:37
Jeg orker ikke alle de abonnementer, det er absolut igen kun for at tjene penge på et produkt der sælger sig selv.
Det er bestemt ikke fordi jeg ønsker "statsmonopol" eller andet, men så kritisk infrastruktur tænker jeg umiddelbart det er forkert fungere som det gær nu, men det er en anden sag.

Jeg gider ikke tænke over hvornår jeg bruger strøm, ud over jeg lægger noget forbrug når solcellerne yder, nu det er totalt udhulet, men ellers ikke. Har endnu ikke fundet noget der er i nærheden af elforbundets aftale. Nu er de dog i 18,7 øre fra nytår, uanset spotpris, uden abonnement.
Det bliver jo helt sindsygt en kold vinterdag med en varmepumpe der køre til +50 øre Kwh som spotprisen jo kan runde, og netop den kan jo ikke flyttes.

Så igen igen igen, NEJ TAK til smarte elselskaber.

Læste lige Norstrøm er meldt til forbrugerombudsmanden for falsk reklame og tele marketing. De har også haft ringet til mig, trods hemmeligt nummer og Robinson liste.
Der må være gode penge I at sælge strøm, de penge kan kun komme et sted fra.
Forbrugerens lomme, men det bliver ikke min der finansiere en CBS?ers Q7èr
For mig lyder elforbundet præcis som min adfærd.

Den billige aftale ryger efter 6 måneder, når man læser deres vilkår , så om de forsøger at skaffe dig en billig men ikke gratis aftale, eller jeg selv gør det gratis hele tiden hvert 6. måned, der ved jeg godt hvad jeg vælger.

snuppet fra elforbundet:
VI ØNSKEDE BUD PÅ EN EL-AFTALE MED FØLGENDE SPECIFIKATIONER
El til fastpris i minimum 6 måneder uden abonnement (naturligvis tillagt skatter, afgifter og nettoydelse men uden tillæg til disse).

Efter fastpris-perioden skal medlemmerne overgå til en variabel aftale, hvor der på kWh-prisen er et tillæg til kostprisen (Nordpool spot) og 0 kr. i abonnement.
Og præcis hvor mange ører lægges på som tillæg der :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Valg af elselskab

Indlæg af triumph » 12 dec 2020 09:43

Hmmm. Har brugt elforbundet i nogen år (uden dermed at være fan)
Man skal betale 3 md forud.
Elprisen bliver forhandlet hver 6 md
regningerne er svære at forstå.
For nogen måneder siden var der samme snak her på sitet. Jeg forstod ikke min regning.
En der var klogere end mig gennemgik den, og konstaterede at jeg betalte 1,97 kr/kwh


Besvar