3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af BWJ »

Troede at der skulle lades med DC og ikke AC direkte !??
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Lasse Elbek
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 129
Tilmeldt: 31 mar 2011 13:02
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 204
Brændsel: Fjernvarme
Blevet takket: 2 gange

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af Lasse Elbek »

Jeg bruger selv evse's løsning, men jeg bruger nok 4000 kwh om året ved hjemmeladning.. Så er den jo betalt i løbet af de 2 år afgiftsfritagelsen blev forlænget. Fordelen med den lader er jo at efter afgiftsfritagelsen udløber, kan den frikøbes for 1500 kr.
Den er sat i et 3 faset 16 amp CEE stik på egen gruppe.
Igen vær opmærksom på B-relæet! Sådan et relæ kan koste alt mellem 1500 og 3500 oveni ladeboksens pris. Den fra EVSE har det indbygget.

Følger der et blå CEE stik med til laderen der kommer med bilen? Så er det jo ingen grund til at købe noget andet.
Men er 6A på 230v i virkeligeheden ikke nok for dig? Så kan den vel lades op på 10 timer ved brug af mormorladeren. Er det ikke 14,4 kwh batteri der er i sådan en Ford?

Jeg har lige skiftet elselskab til Barry, timeafregnet så kan jeg lade bilen når det er billigst. Det sidste par uger har det kostet ca. 1,55 kr/kwh jeg har ladet på bilen, og senere får jeg jo 1,03 retur fra evse - så i alt 52 øre for at køre 5 km.
Lasse Elbek
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 129
Tilmeldt: 31 mar 2011 13:02
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 204
Brændsel: Fjernvarme
Blevet takket: 2 gange

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af Lasse Elbek »

BWJ skrev: 07 maj 2020 19:59 Troede at der skulle lades med DC og ikke AC direkte !??
Der lades med AC, da bilerne har indbygget AC->DC.
Kun hurtigladning er med DC, Der benyttes som oftest CCS stik i europa.
Bliver godt med de nye 250 kw ladere, så tager det ikke mange minutter at få 2-300 km rækkevidde igen.
pendec

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af pendec »

Lasse Elbek skrev: 07 maj 2020 20:35 Følger der et blå CEE stik med til laderen der kommer med bilen? Så er det jo ingen grund til at købe noget andet.
Men er 6A på 230v i virkeligeheden ikke nok for dig? Så kan den vel lades op på 10 timer ved brug af mormorladeren. Er det ikke 14,4 kwh batteri der er i sådan en Ford?
Omkring medfølgende kabel, så kommer det jo med et 230v stik i den ene ende, og problemet som jeg læser er man ikke bare smider det i sin almindelige kontakt, så overbelaster man sit elnet i huset, og så sker der sjove ting i længden(skriver de alle steder på nettet). Det er ikke 40 år gammelt elnet i huset men alligevel.. Det tør jeg ikke tilslutte direkte på. Men den 400v tilslutning er jo i overskud, så den fase kan man nok slide på, selvom den så kun er 13A.

Nu har jeg så fundet CEE adapteren, så er spørgsmålet om jeg kan bruge den til noget, uden at en ladeboks leveres med CEE stik.

https://www.proshop.dk/Kabler-ledninger ... 3m/2756844

Alternativt skal jeg selv , som flere skriver på forskellige forums lave et udtag på 230v fra det flade kraftstik, så kan mormor kabel bare tilsluttes på det, uden andre enheder er på samme fase.
pendec

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af pendec »

Måske er dette den hurtige til mormor kabel ladning på 13A/16A
Fra fladt kraft stik:
Billede
til en fordeler boks med 2x230v udgange.
Billede

Godt nok 440kr for at opnå det .....Greenline ligger så i Maribo , så lige til at hente og spare porto.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 07 maj 2020 22:16 Måske er dette den hurtige til mormor kabel ladning på 13A/16A
Fra fladt kraft stik:
Billede
til en fordeler boks med 2x230v udgange.
Billede

Godt nok 440kr for at opnå det .....Greenline ligger så i Maribo , så lige til at hente og spare porto.
Alternativt.

https://www.biltema.dk/byggeri/elinstal ... rYQAvD_BwE
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af pendec »

Har desværre ikke biltema hernede, og de sender ikke.
pendec

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af pendec »

Så blev søgningen afsluttet. Til andre, så kan fdel.dk være en god hjælp når man tænker på at sætte mormor adapter til på en sikker måde i huset.

https://fdel.dk/hjemmeopladning-af-elbil/
Det blev de her som blev valgt til 283,- totalt :)
Billede
Billede
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af HR LUCCA »

pendec

Re: 3faset - 400v - eksisterende udgang kan bruges til elbil opladning?

Indlæg af pendec »

HR LUCCA skrev: 08 maj 2020 18:53 https://www.guloggratis.dk/byggemateria ... byggetavle måske kan du bruge den her . icon_cheesygrin.gif
Nu har jeg købt, og guloggratis er nok ikke der jeg tør købe det, når jeg allerede har valgt ikke selv at lave kabel.

Besvar