Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

varmt vand synes ikke at nå alle 4 radiatorer

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
pendec

varmt vand synes ikke at nå alle 4 radiatorer

Indlæg af pendec » 10 feb 2020 16:34

Jeg kørte tom inat, og så faldt temp i alle værelser jo en del.

Nu har den knoklet i timer siden imorges, og varmen synes slet ikke at nå den 2. radiator på hver sin streng som er lavet. Altså, 1. radiator snupper alt varmen, det kan mærke nede i hjørnet hvor varmen går op i mod termostaten, og ellers skulle ledes videre frem til næste radiator.

Spørgsmålet er,
Er det tryk på beholder? (1,7)
Er det cirkulations pumpe? (trin 1)
Er det varmen? (65c)
ESBE ventil er skruet en del op, så mindre sendes tilbage til kedel direkte, simpelthen for at opnå højere fremløbs temp.

Jeg ved ikke helt hvad er årsagen, gider ikke slukke radiator 1 på strengen , for at bekræfte at så når det frem til radiator 2 :) det må det jo gøre.

- Gulvvarme
|
||
| \---Radiator.1 ---- Radiator.2
|
|
\--- Radiator.3 --- Radiator.4

I ovenstående er det R.2 og R.4 som ikke får varme.

edit: Kan det være ekspansions tryk er for højt? den synes at have kørt fint på 1,1 men jeg mente det skulle lidt op, så jeg fyldte på for nogle dage siden men der har den så ikke været stoppet efter.


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: varmt vand synes ikke at nå alle 4 radiatorer

Indlæg af Dunas » 10 feb 2020 17:15

pendec skrev:
10 feb 2020 16:34
Jeg kørte tom inat, og så faldt temp i alle værelser jo en del.

Nu har den knoklet i timer siden imorges, og varmen synes slet ikke at nå den 2. radiator på hver sin streng som er lavet. Altså, 1. radiator snupper alt varmen, det kan mærke nede i hjørnet hvor varmen går op i mod termostaten, og ellers skulle ledes videre frem til næste radiator.

Spørgsmålet er,
Er det tryk på beholder? (1,7)
Er det cirkulations pumpe? (trin 1)
Er det varmen? (65c)
ESBE ventil er skruet en del op, så mindre sendes tilbage til kedel direkte, simpelthen for at opnå højere fremløbs temp.

Jeg ved ikke helt hvad er årsagen, gider ikke slukke radiator 1 på strengen , for at bekræfte at så når det frem til radiator 2 :) det må det jo gøre.

- Gulvvarme
|
||
| \---Radiator.1 ---- Radiator.2
|
|
\--- Radiator.3 --- Radiator.4

I ovenstående er det R.2 og R.4 som ikke får varme.

Jeg køre start/stop på mit fyr. Kan ikke se der er noget i vejen med dine indstillinger. 1,7 bar er mere end rigeligt.
Jeg køre også på trin 1 på pumpe.
Ved ikke om jeg misforstår, når du skriver, at din ESBE ventil er skruet en del op, din returløb til kedel skal ligge på min. 45 grader
med ESBE således der ikke dannes kondens i din kedel.
Hvis dit hus/varmesystem er koldt og skal genopvarmes, ville jeg sætte kedel temperatur op fra 65 grader til 80/85 grader, sætte tilbage til 65 grader når huset er varmt igen.
Varmen bør når ud til R2 og R4. Tja. den eneste måde og tjekke er og skrue ned for R1 og R3 og give fuld gas på R2 og R4.
Radiator indgangs rør (varm) hvor termostat sidder skal blive varm, ellers er der noget galt. Muligvis skal du tjekke om du kan massere
radiator ventil, den må ikke være groet fast.

pendec

Re: varmt vand synes ikke at nå alle 4 radiatorer

Indlæg af pendec » 10 feb 2020 17:50

Tak,
Det er måske alt som skal til, jeg har prøvet at tage termostat af i et rum, har åbnet ESBE lidt mere (som betyder der går mindre varmt direkte tilbage til kedel og mixes med retur) uden effekt.

Mærkeligt er dog at jeg ikke kan have gulvvarme + 4 radiatorer som kalder på varme.

Ventiler har det fint, har Danfoss linkCC, som ugentligt masserer stiften, så afprøver man dem, er de i perfekt stand :) Det betaler jeg næsten for.

Kedeligt er det kun har været måske 4-5 timer, den var stoppet, gulvvarme og stuetemp er dårligt påvirket, den faldt i fremløb til 29grader men intet man mærker når man er i gulvvarme arealet jo (beton).

Jeg må ty til den med at skrue temp højere op og bare få rum varmet op, så den auto slukker på R.1 og så kommer der jo nok vand frem til R.2 men det burde jo være begge på en gang.

Så jeg angriber den nu sådan:
Temp op på 75c
Pumpe - trin 1
ESBE tilbage til udgangspunkt.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: varmt vand synes ikke at nå alle 4 radiatorer

Indlæg af Dunas » 10 feb 2020 18:05

Det lyder lidt underlig, hvis du kun har haft et stop på 4-5 timer. Mystisk varme ikke kommer ud til dine radiator.
Ved heller ikke hvordan dit varmesystem er bygget op. Mit er 2 streng system har 3 loop koblet til fyret.
Dvs:
1: Radiator i hele huset.
2: Gulvvarme badeværelse.
3: Gulvvarme brygges.
Hvis de var koblet sammen i en lang streng, ville der gå rigtig lang tid før gulvvarme badeværelse/brygges ville få varme,
da det ville være sidste led i varme streng.
Har svært ved og vurdere, om min antagelse er korrekt i dit problem. Men håber så sandelig du for løst problemet.
Men prøv og se hvad der sker om nogle timer (eller i morgen), når du har sat fyret op til 75 grader

pendec

Re: varmt vand synes ikke at nå alle 4 radiatorer

Indlæg af pendec » 10 feb 2020 18:14

Fanger det ikke, nu var der varme i alle 4 radiator , når jeg ville stille det tilbage, som jeg så har gjort men med højere kedeltemp på.

Tak, jeg tror på den højere temp bare er alt som skal til, så skruer termostater jo nok ned for behovet, og så kan det lettere begynde at cirkulere til de andre 2. Det er dog lidt forkert at jeg kun får varme i 2, hvis de er fuldt åben, så er der nok et sted i installation som skal ændres.


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: varmt vand synes ikke at nå alle 4 radiatorer

Indlæg af Dunas » 10 feb 2020 18:24

pendec skrev:
10 feb 2020 18:14
Fanger det ikke, nu var der varme i alle 4 radiator , når jeg ville stille det tilbage, som jeg så har gjort men med højere kedeltemp på.

Tak, jeg tror på den højere temp bare er alt som skal til, så skruer termostater jo nok ned for behovet, og så kan det lettere begynde at cirkulere til de andre 2. Det er dog lidt forkert at jeg kun får varme i 2, hvis de er fuldt åben, så er der nok et sted i installation som skal ændres.
Super :great: :great:
I vinter halvåret køre jeg med 75 grader i kedeltemperatur, sommer 65 grader.
Hvis det er rigtig, rigtig koldt, og jeg har haft et stop, køres den op på 85 grader,
og sættes ned til 75 grader når huset er ok varm igen.
Det er helt individuelt hvordan bruger køre deres pillefyr, i forhold til husstørrelse, isoleringsgrad, gulvarme/radiator,
og antal personer i huset.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: varmt vand synes ikke at nå alle 4 radiatorer

Indlæg af pelle » 10 feb 2020 18:27

Jeg tænker problemet ville være løst hvis du skifter ventilerne til radiatorerne med nogle der har forindstilling. så kan du drøvle flowet i de første radiatorer. Har der været koldt i anlægget/huset er alle ventiler åbne. Så, render vandet den nemmeste vej.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

pendec

Re: varmt vand synes ikke at nå alle 4 radiatorer

Indlæg af pendec » 10 feb 2020 18:31

pelle skrev:
10 feb 2020 18:27
Jeg tænker problemet ville være løst hvis du skifter ventilerne til radiatorerne med nogle der har forindstilling. så kan du drøvle flowet i de første radiatorer. Har der været koldt i anlægget/huset er alle ventiler åbne. Så, render vandet den nemmeste vej.
Danfoss linkcc termostater er vist rimelig ok synes jeg. jeg ved ikke hvordan man skal konfigurere det du forklarer, det må være svært , når varme kald er så forskelligt.

Men enig, når radiatorer er blevet kolde, så har det klart være lettest at komme frem til 1. på strengen og når den drosler ned, så begynder der nok at frigives lidt, og det afhænger jo af hvor varmt vandet til radiator er og hvornår temp er opnået.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: varmt vand synes ikke at nå alle 4 radiatorer

Indlæg af Hjemme teori » 11 feb 2020 18:07

Tror altså det er dit gulv der stjæler varmen. Hvis ikke fyret kører 100% kan du bare skru op for pumpen. Kører fyret 100%, hjælper det også at skrue op for pumpen, men der kommer ikke mere varme til huset så, men måske noget når frem til radiator.
Hvis gulvet er beton som du skriver, kan du ikke mærke det i rummet, men fyret er måske 5 timer bagud af 30% drift, det er jo fuld skrald i knap 3 timer.

Jeg ville i stedet for at stille på esbe'en altid vælge pumpen, det må være lige nemt/svært.
Mvh. Sophus

pendec

Re: varmt vand synes ikke at nå alle 4 radiatorer

Indlæg af pendec » 11 feb 2020 18:16

Det har været stabilt siden igår men du kan have ret i at gulv lige har kølet lidt for meget og det ligger jo først i kæden og store rør til gulvstrengen.

Jeg havde termostat af for en 2 dage siden, for at rense stift og monterede den igen, der kunne godt være kommet svingninger, for den synes at være steget 0,6 grader cirka på min overvågning af fremløb.(36,3 -> 36,9) og ja, når pumpen røg op i trin 3, så røg gulvvarmen også lidt højere op i nogle timer, der var fremløb 37,2.


Besvar