Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hulmursisolering

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Elpedersen+-
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20 jan 2019 18:40
Mit fyr: Blackstar opop 20 styring scotte v2.26
Areal: 168 + 18
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca 50 kg
Årligt forbrug: Ca 7 ton
Geografisk sted: 4340

Hulmursisolering

Indlæg af Elpedersen+- » 16 nov 2019 09:50

Hej

Jeg har en murermestervilla fra 1945.
Hulmuren er pt fyldt med leca hvis jeg skal tro energirapporten.

Jeg overvejer af fylde den med hulmursisolering.

Er der nogen der har erfaringens hvilken hulmursisolering der er god.

Evt om der kan være problemer med af fylde isolering i i forhold til fugt.

Huset er filset og bliver fixet med revner og diverse efter isoleringsarbejdet.

Hilsen elpedersen


pendec

Re: Hulmursisolering

Indlæg af pendec » 16 nov 2019 10:47

Jeg har hørt lidt af "flamingo" ikke er super perfekt. Glasuld er super produktet. Papir behandlet (ved ikke præcis hvad de kalder det) skulle også virke ok.

Med flamingo som jeg valgte dengang, er huller i væggen ikke så sjove, de ruller jo ud igennem.

Bliver der hulmursisoleret ved fyrrum, så skal du være opmærksom på skorstensrør nok ikke må være i direkte kontakt med isolering har jeg forstået. Hvordan man kommer udenom ved jeg ikke, der blev ikke gjort særligt her.
Ved slet ikke om skorstensfejer bider mærke i det, når røgrør først er sat igennem :)

Kan også nævne der var åbent på loft i hulrum på mit hus, der skulle de folk som fyldte op, lukke til, fordi det var flamingo og ikke glasuld. Så kunne jeg have undgået de ekstra timer i at lukke kanten, det glemte de at fortælle mig, som var prisen for glasuld :(

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Hulmursisolering

Indlæg af Fiffer » 16 nov 2019 19:24

Er der lecanødder i hulmuren skal de ud inden der fyldes med andet, pylostyren(flamingo) er bedre end stenuld eller glasuld i hulmur, da det ikke kan opfugtes, modsat stenuld og glasuld, og det bliver også bedre fyldt i en hulmur. Især da det sikkert er en 29 eller 35 murtykkelse der er i dit hus fra 1940’erne , så hulrummet er ikke mere end ca 7 til 13 cm. Mvh. Mureren.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

pendec

Re: Hulmursisolering

Indlæg af pendec » 16 nov 2019 19:27

Fiffer skrev:
16 nov 2019 19:24
Er der lecanødder i hulmuren skal de ud inden der fyldes med andet, pylostyren(flamingo) er bedre end stenuld eller glasuld i hulmur, da det ikke kan opfugtes, modsat stenuld og glasuld, og det bliver også bedre fyldt i en hulmur. Især da det sikkert er en 29 eller 35 murtykkelse der er i dit hus fra 1940’erne , så hulrummet er ikke mere end ca 7 til 13 cm. Mvh. Mureren.
Tak,
Det var så nyt for mig, andre har fortalt mig flamingo ikke var godt, da det også var billigst.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hulmursisolering

Indlæg af MichaelK » 16 nov 2019 19:35

Jeg har flamingogranulat i min 10 cm. hulmur, i et hus fra 1891. Det har jeg aldrig fortrudt, for det har
en meget høj isoleringsevne. Som Fiffer skriver, det suger ikke fugt, så indermuren er stadig knastør.

Tip:
Skal man lave hul i muren, så bor en række små huller rundt om det sted hvor man skal lave det "store"
hul, og sprøjt PU skum ind i hulmuren. Det kan forhindre at muren tømmes for lecanødder, eller flamingo
når man laver det store hul :great:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Hulmursisolering

Indlæg af Fiffer » 16 nov 2019 19:42

MichaelK skrev:
16 nov 2019 19:35
Jeg har flamingogranulat i min 10 cm. hulmur, i et hus fra 1891. Det har jeg aldrig fortrudt, for det har
en meget høj isoleringsevne. Som Fiffer skriver, det suger ikke fugt, så indermuren er stadig knastør.

Tip:
Skal man lave hul i muren, så bor en række små huller rundt om det sted hvor man skal lave det "store"
hul, og sprøjt PU skum ind i hulmuren. Det kan forhindre at muren tømmes for lecanødder, eller flamingo
når man laver det store hul :great:
Jeg bruger også byggeskum, det er et godt lille trick.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Hulmursisolering

Indlæg af Fiffer » 16 nov 2019 19:46

pendec skrev:
16 nov 2019 19:27
Tak,
Det var så nyt for mig, andre har fortalt mig flamingo ikke var godt, da det også var billigst.
Firmaer der lever af det bruger sort “flamingo” de kalder der vist grafitflamingo, og det har lidt højere isoleringsevne. Når vi laver renovering af gulve kan man nøjes med 230mm i sort polystyren istedet for 300mm i normalt hvid.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

pendec

Re: Hulmursisolering

Indlæg af pendec » 16 nov 2019 20:02

Fiffer skrev:
16 nov 2019 19:46
Firmaer der lever af det bruger sort “flamingo” de kalder der vist grafitflamingo, og det har lidt højere isoleringsevne. Når vi laver renovering af gulve kan man nøjes med 230mm i sort polystyren istedet for 300mm i normalt hvid.
Tak,
Nu slog jeg det lige op på google, og jeg tror mit kom i engang i 2010, og der synes at være flere beskrivelser på nettet nu, som modsiger hvad jeg ellers gik i, af overbevisning. Der er så kun gode nyheder for mig , at jeg ikke valgte helt forkert, og jo, de er vist sort i farven, dem som jeg har set.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Hulmursisolering

Indlæg af Zarge » 16 nov 2019 20:30

Da jeg isolerede mit med flamingo granulat mener jeg de snakkede om at det var forskel på "rigtig flamingo" og det der var i eks frugt kasser som mange brugte, noget med at det ikke var så stabilt over tid... Ved ikke om det passer,

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hulmursisolering

Indlæg af MichaelK » 16 nov 2019 21:21

Zarge skrev:
16 nov 2019 20:30
Da jeg isolerede mit med flamingo granulat mener jeg de snakkede om at det var forskel på "rigtig flamingo" og det der var i eks frugt kasser som mange brugte, noget med at det ikke var så stabilt over tid... Ved ikke om det passer,
Mit er isoleret med "frugtkasser", fra GASA så vidt jeg husker, den granulat fejler, efter 12 år, ingenting :great: icon_cheesygrin.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar