Nå, så vil Alternativet indføre sundhedsafgift på brændeovnen :)

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
pendec

Nå, så vil Alternativet indføre sundhedsafgift på brændeovnen :)

Indlæg af pendec »

Så kom brændeovnen også ind i valget.

Alternativet vil indføre en afgift på eksisterende brændeovne, og kalde den sundheds afgift.
Forbud mod at sætte brændeovne op i nye bebyggelser er også en del af deres udspil på dette område.

Skal man tage dem seriøst eller?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Nå, så vil Alternativet indføre sundhedsafgift på brændeovnen :)

Indlæg af Lintz »

Uden at komme ind på om Alternativets politik er fornuftig eller ikke kan man godt sætte spørgsmålstegn ved om det overhovedet er nødvendigt at sætte brændeovne op i nybyggeri.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Nå, så vil Alternativet indføre sundhedsafgift på brændeovnen :)

Indlæg af John Skov Jensen »

pendec skrev: 03 jun 2019 10:09 Så kom brændeovnen også ind i valget.

Alternativet vil indføre en afgift på eksisterende brændeovne, og kalde den sundheds afgift.
Forbud mod at sætte brændeovne op i nye bebyggelser er også en del af deres udspil på dette område.

Skal man tage dem seriøst eller?
Det er crazy icon_cheesygrin.gif
Capture.JPG
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Nå, så vil Alternativet indføre sundhedsafgift på brændeovnen :)

Indlæg af Bigfoot »

nu er det så alternativet der foreslår det, men hør her..... det kommer, og så er det ligemeget om det bliver venstre, socialkammeraterne, paludan eller hvilken som helst anden. Den regering der kommer til magten, kommer til at lave noget i denne sag, det er næsten sikkert som amen i kirken.

Vi går en "grøn" tid i møde, og især en gevaldig skræk for partikler, prøv bare at se hvad det dieselcirkus udviklede sig til, inden nogen rent faktisk tog tyren ved hornene og testede påstandene.

Så at de snakker om at fjerne muligheden på nybyggeri, tjah, i sådan en husstand er det jo ren hygge, de kunne nøjes med en tv-skærm.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
mattiassonne
Stoker III
Stoker III
9
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Nå, så vil Alternativet indføre sundhedsafgift på brændeovnen :)

Indlæg af mattiassonne »

Det eneste rigtige er at gøre strømmen så billig som mulig, ved at sænke afgifter mv så lavt man nu kan. Så skal det jo nok udkonkurrere rigtigmeget forbrænding hos private, og så kan de vindmøller jo bare køre løs....

calle

Re: Nå, så vil Alternativet indføre sundhedsafgift på brændeovnen :)

Indlæg af calle »

Jeg er så træt af alle de miljøtosser :beach: :sol: sunshine.gif at_the_beach.gif
mchlbk
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Har takket: 30 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Nå, så vil Alternativet indføre sundhedsafgift på brændeovnen :)

Indlæg af mchlbk »

mattiassonne skrev: 03 jun 2019 15:33 Det eneste rigtige er at gøre strømmen så billig som mulig, ved at sænke afgifter mv så lavt man nu kan. Så skal det jo nok udkonkurrere rigtigmeget forbrænding hos private, og så kan de vindmøller jo bare køre løs....
Nemlig, så løser problemet sig selv.

Jeg tror ikke vi har brug for flere afgifter i Danmark, så hellere forbud. Man kunne forestille sig et forbud mod opsætning af nye brændeovne (og pillefyr/fastbrændselsfyr) først og på længere sigt et forbud mod at anvende eksisterende installationer.

Med tilstrækkelig lang overgangsperiode og måske tilskudsordninger til efterisolering kan det sagtens realiseres på en acceptabel måde.

Det vil helt klart være en fordel for kloden at vi skruer ned for anvendelsen af carbonbaseret energiproduktion.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Nå, så vil Alternativet indføre sundhedsafgift på brændeovnen :)

Indlæg af Bigfoot »

mchlbk skrev: 03 jun 2019 15:58 Nemlig, så løser problemet sig selv.

Jeg tror ikke vi har brug for flere afgifter i Danmark, så hellere forbud. Man kunne forestille sig et forbud mod opsætning af nye brændeovne (og pillefyr/fastbrændselsfyr) først og på længere sigt et forbud mod at anvende eksisterende installationer.

Med tilstrækkelig lang overgangsperiode og måske tilskudsordninger til efterisolering kan det sagtens realiseres på en acceptabel måde.

Det vil helt klart være en fordel for kloden at vi skruer ned for anvendelsen af carbonbaseret energiproduktion.
problemet her i landet er bare at hoveddelen af vores energiproduktion til el-nettet kører på kul :roll:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
mchlbk
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Har takket: 30 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Nå, så vil Alternativet indføre sundhedsafgift på brændeovnen :)

Indlæg af mchlbk »

Bigfoot skrev: 03 jun 2019 16:00 problemet her i landet er bare at hoveddelen af vores energiproduktion til el-nettet kører på kul :roll:
Nej det er vist ikke hoveddelen, men stadig en alt, alt for stor andel.

Heldigvis er planen, at vi i de kommende år udfaser kul og dermed bliver varmepumper klart det mest miljøvenlige valg.
pendec

Re: Nå, så vil Alternativet indføre sundhedsafgift på brændeovnen :)

Indlæg af pendec »

Bigfoot skrev: 03 jun 2019 16:00 problemet her i landet er bare at hoveddelen af vores energiproduktion til el-nettet kører på kul :roll:
En anden tråd her på forum , beviste at det ikke var tilfældet, at vores strøm primært kommer fra vindmøller og solceller idag.
men dog, det vægter stadig 25-30 procent, så vidt jeg husker godt/dårligt.

Dette er så tal fra 2015

Vind, vand og sol: 58%
Kul: 19%
Affald, biomasse og biogas: 13%
Naturgas: 6%
Atomkraft: 4%

Så det vægter ikke så højt som først angivet på kul.

Besvar