Aspirohætte skal blive eller ej?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
pendec

Aspirohætte skal blive eller ej?

Indlæg af pendec »

Jeg har erfaret min aspirohætte er defekt og et af bladene på den er løsnet, og den ser generelt rigtig dårlig ud i stand, når man er oppe og kigge på den.
Et billede dog på afstand.
20190227_134131.jpg
Spørgsmålet er, at med nyt pillefyr og røgsuger i pillefyr, er der så et behov for denne hætte i toppen?
Den blev oprindeligt sat på skorsten for at afværge nedslag af vind fra nord, det ved jeg så ikke om er aktuelt mere når træer er vokset lidt og træpillefyr er et andet efter 10 år.

Skal jeg tage den væk, eller burde jeg rengøre og lade den blive? Nogen har et mere kvalificeret gæt på det?

(Den er vippet til siden, så jeg kunne se om det på nogen måde påvirker røgtemp lige nu)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Aspirohætte skal blive eller ej?

Indlæg af Zarge »

Er det ikke bare at pille den, og så kan du jo altid ligge den på lager et stykke tid og ser om det bliver brug for det igen, og så renovere den til den tid hvis det er
pendec

Re: Aspirohætte skal blive eller ej?

Indlæg af pendec »

Problemet er den ikke lige sådan er at nå op til, der skal lift til for at komme derop. Den er yderligere fastmonteret i hjemmelavet 150mm til 180mm adapter, så skal den ned, så skal den klippes af i siden, og lade 150mm røret blive siddende. Måske kan man tage den klip pænt af i siden som holder den oppe lige nu, det vil jeg prøve imorgen.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Aspirohætte skal blive eller ej?

Indlæg af Zarge »

Ok, troede egentlig seer var et hængsel der kunne adskilles...😇
pendec

Re: Aspirohætte skal blive eller ej?

Indlæg af pendec »

Ja, det kan jeg håbe, jeg burde nok have taget lidt billeder, så jeg bedre kunne tænke over løsningen, det må jeg få gjort imorgen tidlig.

pendec

Re: Aspirohætte skal blive eller ej?

Indlæg af pendec »

Nå,
Den blev rengjort og sat fast igen, de 2 blade som er løse blev rettet ind og så må jeg se hvordan det går.

Der var lidt fugtigt i asken når jeg rengjorde den, så jeg kan kun tro at det ekstra træk den hætte kan give må hjælpe en smule, i forhold til at fjerne den og røg ikke trækkes hurtigt nok ud af skorsten. Så den blev på, den har klaret mange år og rustfri er den ikke men den virker jo :)

Og jeg kunne ingen ændring se på kedel og RT, selvom der var lidt vind igår, så nok uden særlig betydning, det er nok højden som er vigtigere her.

Besvar