Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmekilde til nyt hus

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af Troldmand. » 08 feb 2019 18:47

Vil du have det bedste ud af en varmepumpe. Gør du klogt i at opsætte en buffertank på i hvert fald 1000l. Til min 9kwh, blev der anbefalet en 50l. En så lille buffertank kan lige så godt undværes. Pumpen lavede over 3000 start stop på 2 måneder. Efter der kom 500l på blev den dæmpet gevaldigt i antal stop start.
Det er mest efterår / forår buffertanken er nødvendig. Nå først huset trække varme konstant, er en frekvensstyrt pumpe ret god til at tilpasse sig efter forbrug. Ved ca. 0 grader, begynder min at kunne køre fuld tid.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af pelle » 08 feb 2019 18:48

thermik skrev:
08 feb 2019 18:19
huset grundplan ca. 100 m2 måske enda lidt minder

Planen er gulvarme over alt måske suppleret af en enkelt eller to radiator ved valg af pillefyr havde jeg selv i tankerne at det skulle laves med en ukendt strøelse buffertank måske tilgang til solvarme mine egne tanker var at solvarmen skal varme tanken op i løbet af dagen og først når solen er gået ned skal fyret tage over til solvarmen kommer igen men jeg ved ikke om det kan betale sig? eller om det kun er varmepumpe der er vejen frem.

jeg kan godt lide tanken om jeg selv bestemmer hvor jeg køber min energi (træpiller) og evt. kan hente den i udlandet hvis de finder på at sætte afgifter på kontra el hvor man ikke ved noget om prisen/afgifter i fremtiden.
Der er flere muligheder hvis man vil se bål enten i træ eller piller. Man kan have brændeovn med gris eller pilleovn måske sammen med vp.. Man kan også have et fastbrændselskedel + buffertank. Der kan fyres med træ og briketter.

Jeg tror jeg ville vælge brændeovn og vp. Så, kan man når det er koldt futte noget træ af og drøje noget på el til vp. Hvis el prisen løber løbsk. Der er mange muligheder.. Men, du slipper jo for udgift til skorsten, hvis kun VP vælges.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af Troldmand. » 08 feb 2019 19:56

Derfor skal man have buffertank.

https://www.youtube.com/watch?v=aG0xyPqRr0s

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af Hjemme teori » 09 feb 2019 00:42

100m2 og brændeovn i nye huse tror jeg ikke på. De levere simpelthen for meget varme. Se mit tidligere regneeksempel på et snit med 1,5kW. Du kan ikke en gang lave mad uden at varmen lukker ned og ventilationen skal åbne for at lukke varme ud.
Mvh. Sophus


Besvar