Varmekilde til nyt hus

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
thermik
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Varmekilde til nyt hus

Indlæg af thermik »

søger råd og etablering af varmekilde til et nyt hus.

Hvad ville du vælge ? og hvorfor ?

Jeg har selv tænkt pille-fyr, varmepumpe luft-vand, Varmepumpe/genvendings anlæg der bruger husets varme + ventilations vinduer, små tanker omkring en pille ovn med vand kombineret med luft-luft varmepumpe.

Hvis det er muligt med energiberegning ??? hælder jeg selv mest til pillefyr da jeg selv kan kontrollere hvor jeg køber min varme (piller) jeg kan selv klare det meste vedligehold, noget billigere at etablere end varmepumpe.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg tror du kan have svært ved at overholde krav til energiberegningen uden en varmepumpe. Så skal du måske supplere med solvarme og så løber prisen jo også lidt derudaf.

Og med mindre huset er meget stort, ville jeg nok bygge en solvarme tank som også kunne bruges som akkutank af fyret, hvis du går med pillefyr. Ellers vil det altid stå og sjat fyre
Mvh. Sophus
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af pelle »

Hej
Fordi det er et nyt hus ville jeg vælge VP og solvarme. Ligeså meget fordi man ikke skal røre en finger., Det vil man vel også give noget for. Det er bare sådan jeg ser det. Et nyt hus bruger ikke ret meget energi. Så VP ligger lige til højre benet. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
pendec

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af pendec »

Jeg mener, jeg allerede har givet udtryk for min tilgang i anden kommunikation vi har haft.

Hvis man ikke skal se på pillefyr vs varmepumpe og hvad man føler for men se på økonomien,
så kan du jo vurdere om penge lånes, hvad din totale TCO er i en periode, 10 eller 20 år, og evt. service inkluderet som du ikke kan selv,
og så sammenligne med det pillefyr du kunne vælge, f.eks min som lige nu er 24.000 inkl. opsætning.
Så bliver det 24.000+10*(4*2200)+10*1200(service) = ca. 124000
Er det Vpumpen som har mest værdi for huset, så er det jo 50-100.000 afhængig af valg, 2-3000(el nyt hus)*10 år, service(kender ikke prisen)
Måske er det billigere, måske dyrere. Du får dog komforten og friheden ved VP valget.

Så skal økonomien afgøre det, så skal du regne lidt, og vurderingen om nu og her pris, så kan pillefyr jo være billigst som andre nævner ved udskiftninger ved andre indlæg. I længden kan det måske være hip som hap hvis det er et økonomisk spørgsmål.

Jeg skulle låne, hvis jeg skulle op i 80-100k til nyt VP og ved ikke engang om det ville gå, så jeg sprang fra pga. det og overvejede det slet ikke mere end det. Måske igen om 10 år :)

Om det har merværdi for huset , tyder det på for andre her, så måske skal man vælge det som giver mest ved salg af hus igen?
Det er jo vigtig at man bygger rigtigt og investerer fornuftigt, selvom ens "love" måske er til pillefyret.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af Hjemme teori »

Problemet er ikke så snævert på økonomi, for når det er nyt skal man overholde enten isoleringskrav eller energiramme beregning.

Og med Pillefyr, render du hurtigt ind i at skulle have solvarme eller solceller oveni og det koster jo ikke gratis.

Her kommer VP til sin ret ikke kun på komfort, men fordi dens energi forbrug, bliver en mindre faktor end pillefyrets.
Mvh. Sophus

pendec

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af pendec »

Det blev i hvert fald ikke billigere, hvis solvarme til 30k+ og solceller til 50-80k skal oveni, så begynder man jo at have brugt meget på at spare lidt, så er gevinsten jo væk? eller så skal man op i 20år+ for at se et plus i slutningen? og håbe man ikke er 60 år gammel.

Så du mener at VP alene, kan opfylde energi/isolerings kravene i nye huse? Så lyder det jo som vejen frem.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af Hjemme teori »

pendec skrev: 08 feb 2019 10:00 Det blev i hvert fald ikke billigere, hvis solvarme til 30k+ og solceller til 50-80k skal oveni, så begynder man jo at have brugt meget på at spare lidt, så er gevinsten jo væk? eller så skal man op i 20år+ for at se et plus i slutningen? og håbe man ikke er 60 år gammel.

Så du mener at VP alene, kan opfylde energi/isolerings kravene i nye huse? Så lyder det jo som vejen frem.
Den står jo ikke alene, du kan jo bare isolere tilstrækkeligt så må du gerne have Pillerfyr og overholde energirammen. Men hvis du mister 3m2 til isolering har det jo også en byggepris.

Ja og plads til fyret oveni, det er måske en m2 mere.
Mvh. Sophus
pendec

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af pendec »

Hjemme teori skrev: 08 feb 2019 10:08 Den står jo ikke alene, du kan jo bare isolere tilstrækkeligt så må du gerne have Pillerfyr og overholde energirammen. Men hvis du mister 3m2 til isolering har det jo også en byggepris.
Bygger man hus efter A2015 eller A2020 standarden, så har man vil sikret en optimal isolering, ikke fordi jeg kan detaljer men der må være nogle krav til de typer huse. Så kan man måske efterfølgende sætte et mindre pillefyr op?

Det lyder da som nogle overvejelser man skal tage med når man bygger nyt hus.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af Hjemme teori »

Ja du kan som jeg læser det, isolere til kravene eller få foretaget en energirammeberegning, der viser at du for BR2020 kun bruger 20kWh/m2 (30 til Br2015) til opvarming.
Jeg kender ikke faktorerne, men hvis du kan få en faktor 2 til din VP og en faktor 0,9 til dit pillefyr, så bliver din energiramme alt andet en lige noget bedre. kan du så få 3m2 mere af feks. 20k/m2 og spare en meter plads til pillefyret får du for 60.000kr ekstra kvadratmeter.

Mine tal er rent gætværk, men det er jo derfor man får lavet energirammeberegningen for at få det som passer bedst, og er billigst.

Og så vidt jeg ved ender de fleste nye huse med en VP, fordi det bedst opfylder kravene.

Og jeg siger ikke at det ikke er krav og faktorer som er opfundet af lobbyister fra elbranchen, jeg forholder mig bare til det jeg ser og hører.
Mvh. Sophus
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmekilde til nyt hus

Indlæg af Troldmand. »

En varmepumpe til et nyt hus som dit, vil koste med opstilling/montering ca. 55000,- + ekstra hvis speciel installation kræves. Tilmed er arbejdslønnen fradragsberettiget.
Varmepumpen vil fra første øjeblik, du tænder for den, begynde at gnave økonomien ned på et pillefyr. Taler af erfaring.

Hvormange start og stop vil et pillefyr lave i et nyt velisoleret hus. Jeg ved det ikke, men gætter på mange. Mange start og stop er varmepumpen betydeligt bedre til at håndtere, end et pillefyr er.

Besvar